/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Lære om sin PC - hvordan?
Fra : Oldboston
Vist : 836 gange
500 point
Dato : 04-05-10 17:26

Kære Microsoft-brugere. Findes der et brevkursus eller lignende, der tilbyder en rimeligt seriøs undervisning i MS Windows programmer? Det må gerne være lidt populært, lidt i stil med PC-lektioner fra PC 123 ABC, som jeg har set en brochure for.

Sagen er den, at jeg har rimeligt let ved at finde ud af almindelig tekstbehandling og regneark, men så snart det bliver lidt vanskeligere opgaver, tager det uforholdsmæssig lang tid at finde ud af.
Jeg kan skrive side op og side ned, så længe det kun er indholdet, jeg skal bekymre mig om. Men hvis jeg vil sætte indholdsfortegnelse i et dokument (med spring til siderne) eller printe på begge sider af papiret eller alt muligt andet, kan jeg bruge timer på at finde ud af det.

Så jeg ville gerne investere et rimeligt beløb i en bog eller et brevkursus el. lign., så jeg kan gå systematisk frem.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-05-10 17:36

Du trykker bare på hjælp i det program du befinder dig i.....

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 04-05-10 17:44

Jeg har set bøger om de forskellige styre systemer som Microsoft markeds fører, så de findes, prøv at læse en af dem eller abonner på et computerblad, der er der mange artikler særlig om de nyeste systemer

Kommentar
Fra : Dennis85

Dato : 04-05-10 17:45

Der findes også hæfter til diverse programmer f.eks.: http://www.libris.dk/it_litteratur/

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 04-05-10 17:47

Din lokale bogpusher eller større kiosk har hæfter omhandlende styresystemer og mange forskellige programmer.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 04-05-10 17:52

Hvis for eksempel du bruger Microsoft Word og gerne vil lære lidt om mulighederne, så se engang på siden her, ovre i venstre menu er der flere muligheder:
http://office.microsoft.com/da-dk/word/FX100487981030.aspx
de forslag som er under menuen Kursus vil jeg betegne som noget alle kan være med i

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 04-05-10 17:53

Citat
Kære Microsoft-brugere
øv først nu jeg så overskriften, jeg er Linux bruger og skynder mig væk igen

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 04-05-10 18:37

Jeg vil foreslå dig at tage et kursus på VUC, de har kurser i alt IT. Et EDB1 kursus tror jeg for jeg ser at du godt kan bruge word.

Ellers er der bøger med øvelser for enkelte programmer, de kostede tidligere 48 kr men nu lige under 100. De kan købes i supermarkeder og boghandlere eller her på nettet.

Jeg har undervist i alle de IT kurser der er på VUC og jeg kan love dig at de billige bøger er lige så godt som de dyre.
http://www.saxo.com/dk/category/boeger/danske-boeger/it-boeger.aspx

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 500 point
Dato : 04-05-10 18:55

Da jeg så dit spørgsmål, blev jeg selv nysgerrig for at se hvad der findes idag, jeg har selv tidligere taget pc-kørekort for egen regning, jeg blev derfor temmelig forbavset over at se, at der virkelig findes gratis kurser???

http://www.kenddinpc.dk/default.asp?menuid=0&submenu=0&search=

Tror da lige jeg vil prøve om jeg kan huske noget af det jeg har lært, engang for lææænge siden

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-05-10 19:31

Prøv engang at se, hvor meget du kan lære bare i tekstbehandlingprogrammet

http://www.kenddinpc.dk/default.asp?menuid=3&submenu=3

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-05-10 19:50

Jeg vil mene at de små hefter som findes rundt omkring hos kiosker ol. er ret gode til at lære af.
De fleste bygger lindlæringen op om et eks. og forklarer trinvis.
Især til word og excel findes gode hefter med forskellige sværdhedsgrader.
Denne ville måske være noget du kan bruge:
http://www.libris.dk/it_litteratur/tekstbehandling/vis_produkt/shop/store-dokumenter-i-word/?cHash=4debc82fc6

Microsoft office programmer er som regel bagudkompatible, så det gør ikke så meget hvis heftet er til eks. word 2003 og du har 2007

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-05-10 16:11

Gratiskurset er skuffende gammelt. Windows er windows 98 og Words er words2000..

Øuu.. Jeg troede lige, jeg skulle til at lære noget..

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-05-10 16:23

Hvis det til programmet Word så prøv at klikke på linket jeg har lagt længere oppe
klik på Kursus ud for enten 2003 eller 2007, det kan man altså lære en del af

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-05-10 16:28

Her et eksempel hvis man vil oprette en indholds fortegnelse i et dokument:
http://office.microsoft.com/training/training.aspx?AssetID=RC102616991030
husk at klikke på Næste hver gang i er færdige med en side

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-05-10 16:31

4.5.10 kl 19.31

Birgitta selv om programmet ikke er det sidste nye, er der nu ikke sket de store forandringer, så du kan sagtens bruge dem alligevel

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 09-05-10 23:49

Problemet med at lære microsoft produkter at kende er at når du så har lært det så laver de det om i næsten version af programmet.

Men på biblioteket kan du ihvertfald låne bøger om det men det vidste du jo nok godt.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 10-05-10 02:18

Du er allerede i dit spørgsmål noget på vildspor.

MS-Windows er et styresystem. Det findes der bøger om . Både lette danske for begyndere og svære tunge sager på andre sprog, for de få ,som vil have en grundig viden.

Der er også et væld af programmer ,som kan køre under windows systemet. Men disse programmer er vidt forskellige i kvalitet og i brug. Der er ikke nødvendigvis noget tilfælles mellem dem. Så der findes ikke kurser i windows-programmer.
Noget andet er at de fleste kan nøjes med de få standardprogrammer fra ms , som ofte følger med installationen,og som har en del fællestræk. Også dem er der lette begynderbøger om.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 10-05-10 08:07

Da du kalder dig Oldboston, så tillader jeg mig at henvise dig til:

http://www.aeldresagen.dk/Medlemmer/detgoervifordig/it/Sider/Default.aspx

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 10-05-10 08:22

Citat
MS-Windows er et styresystem

Operativsystem

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-05-10 19:34

Operativsystem = styresystem

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-05-10 19:37

Prøv at kigge på dette - som sikkert er noget for dig.

http://www.libris.dk/it_litteratur/tekstbehandling/vis_produkt/shop/store-dokumenter-i-word/?cHash=4debc82fc6

Du lærer bl.a. også at oprette indholdsfortegnelser, stikordsregistre og billedfortegnelser m.m. Så spar dig selv for en masse besværligt, manuelt arbejde ved at bruge Words indbyggede værktøjer.

Godkendelse af svar
Fra : Oldboston

Dato : 03-06-10 12:44

Tak for svaret Nordsted1. Du hører til den lille kreds, der manbge gange har hjulpet mig ud af vanskelighederne. Denne gang siger jeg tak for et meget inspirerende svar, som jeg vil bruge til at sætte nye grænsepæle.

Der var flere af de andre svar, som jeg også var glad for. Transor har jo fuldstændig ret i sin kritiske vinkel - undskyld, siger jeg - men sådan er det, når ukyndige som jeg får lov at komme i nærheden af pc'ere, gerne vil vide en frygtelig masse, men næsten intet ved. Jeg er sikker på, at du kan få points af mig en anden gang. Det samme gælder flere at jer andre, så endnu engang: Tak til alle, der løftede og bar.

Venligste hiolsner
Oldboston