/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Save i en kummefryser ?
Fra : thedeuce
Vist : 843 gange
50 point
Dato : 02-05-10 19:56

Hjælp.
Mine forældre har en gammel kummefryser som skal dø ! Da den blev sat ind i rummet, måtte dørkarmen tages ud. Det orker vi ikke igen, så spørgsmålet er om man kan save 5 cm af højden hele vejen rundt ? Er der rør med freon så langt oppe ? Det er kun lige 5 cm der mangler i at den på højkant kan kumme ud.

Søren

Kommentar
Fra : transor

Dato : 02-05-10 20:13

Tja det er ikke godt at vide ( eller det ville det netop være) helt præcis hvor højt de rør går.

Men for at få kulde i toppen må de være ret tæt på kanten.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-05-10 20:39

Hvis du saver i en gammel fryser MÅ der IKKE ryges og der skal være god udluftning.
Rygning i forbindelse med udsivning af Freon kan give vand i lungerne, så du kan drukne.

Dørkarmen vil nok også være det mindst besværlige at tage ned.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-05-10 20:56

Fy Eyvind. Du instruerer i bevidst udslip af klorede kølemidler til atmosfæren. Det kan straffes med bøde eller hæfte.

Med andre ord er det noget stygt svineri og ikke noget man bør gøre.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 02-05-10 21:37

du kan jo prøve at løsne den øverste kant og grave lidt i isoleringen til du kommer ned til rørene. så ved du hvor langt du kan gå ned med saven.
måske kan du se det hvis du sætter strøm til og lader den stå og køle til der begynder at danne sig is på indvendig side. det bør afsløre hvor grænsen går.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-05-10 21:39

- ja det var flovt - jeg anbefalede nu ikke men advarede om faren, ved at gøre det.

Og jeg mener stadig det er nemmere at pille dørkarmen af.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-05-10 21:52

Enig. Det er noget griseri at save i en fryser, selvom det er relativt få gram kølemiddel der er på.

Accepteret svar
Fra : LuffeA

Modtaget 50 point
Dato : 02-05-10 23:47

Kan den ikke komme ud hvis I piller låg og sokkel af og drejer den en kvart omgang ?

Godkendelse af svar
Fra : thedeuce

Dato : 03-05-10 06:25

Tak for svaret LuffeA.