/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Forsikring af lejebil i Frankrig
Fra : pifo
Vist : 724 gange
100 point
Dato : 01-05-10 09:41

Jeg skal leje bil i Nice / Frankrig i forbindelse med ferien. Nu er der folk omkring mig, der påstår at visse kreditkort faktisk dækker forsikringen på lejebiler. Måske Mastercard Gold eller andre?
Vi er to chauffører og jeg har utrolig svært ved at finde ud af, hvilket selskab der er billigst at leje igennem, da nogle tager ekstra betalt for den anden chauffør.
Er der nogen, der har erfaring med dette?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 01-05-10 10:22

Den må Du vende med Dit kreditkortselskab, men fortæl mig ikke at de gør det gratis.
Man skal nok have Gold Card ligesom kongehuset.
Vi havde jo fornyligt en sag hvor en uskyldig dansk cyklist blev afkrævet skadeserstatning af det amerikanske kreditkortselskab, men amerikanere er jo syge i hovedet og har gode advokater.

Grunden til at det er dyrere med to chauffører er et rent forsikringsspørgsmål, en skal jo have hovedansvaret

Når man lejer bil hos Hertz f.eks er der en forsikring indbygget, den dækker dog kun op til 9000 DKK, i Irland f.eks hvorjeg har lejet hos Hertz kan man tegne en tillægsforsikring der dækker totalskade (14 € pr dag), men det kan være bestemt lokalt i de forskellige landes lovgivninger.

Det er sure penge at spare hvad flere har måttet sande, da jeg sidst afleverede i Dublin kom en anden lejer der havde smadret fronten, han havde det slet ikke godt, havde åbenbart ikke tegnet en ekstra. 9000 kr rækker ikke langt på sådan en skade.

Man læser andre steder at man er bedst stillet hos de kendte selskaber, Hertz, Europcar, Avis f.eks.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 01-05-10 11:20

Jeg er klar over, at jeg kan kontakte mit eget kreditkortselskab, hvis jeg vil vide hvad MIT kort dækker. Mit spørgsmål er bare om der er nogen herinde, der ved om der overhovedet er nogle former for kort, der dækker forsikring på lejebil evt. på et specielt udlejningsfirma.

Jeg er også klar over at det ofte er dyrere at forsikre to chauffører end én, men jeg ved at visse selskaber som standard dækker to chauffører. Men hvem pokker var det nu lige det var? Vi tegner altid den størst mulige forsikring for at sikre os bedst muligt, men hvis ét af vore kreditkort dækker standardforsikringen, så er det jo dumt at dobbeltforsikre sig. Vi er 5 voksne, der skal af sted, alle har kørekort, og til sammen har vi sikkert en frygtelig masse kreditkort, indkøbskort m.v.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 50 point
Dato : 01-05-10 12:02

Når du lejer bil er der forsikring inkluderet.

Men det er forskelligt hos de forskellige selskaber og lande hvor stor den er, og om der er selvrisiko.
Læs omhylleligt kontrakt og betingelser inden du aftaler lejen. Det er lidt sent at finde ud af dårlige betingelser, når du står i lufthavnen,og skal bruge bilen.
Jeg tror Luffe A har misforstået det . De 9000 kr er ikke forsikringsmaks, men selvrisiko. (waiver) .
Hos Hertz skal du betale en tillægspræmie, for at undgå selvrisiko. Men pas på den er på specielle betingelser. Gælder ofte ikke glas, undervogn eller hjul. Det er ofte også en betuíngelse at mn har en politirapport, og den er så godt som umulig at få i Frankrig, hvis der ike er alvorlig persomskade.

Vi plejer at tage risikoeen med selvrisikoen.

For tiden ser det ud til at Hertz er billigst i Frankrig. For et par år siden var det Holiday.

Meld dig tilHrtz brugerklub, gratis på nettet, så får man eter lidt tid mail med tilbud om gratis medchaufør ved næste leje. Jeg viser mailen på dansk ved lejen og påstår jeg skal have det gratis. Den er gået hver gang.

Godkendelse af svar
Fra : pifo

Dato : 05-06-10 08:13

Tak for svaret transor. Selv om det måske ikke lige besvarede mit spørgsmål, så er det en god idé med brugerklubben