/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
dårlig lyd - nyt Panasonic fladskærmstv
Fra : tino01
Vist : 5033 gange
110 point
Dato : 01-05-10 00:10

Købt et nyt Panasonic plasma Tv (Tx-p42x10y)
Et kanon billede og alt andet ligeledes fantastisk
- MEN IKKE lyden , der er ufattelig ufattelig dårlig.., alt lyd kommer ud på bagsiden hvor det bliver.. og det virker som om at Panasonic bare satser på at sælge et ekstra lydanlæg til TVét..
Men kan det virkelig være rigtigt at man skal købe et ekstra lyd-anlæg der koster mere end selve TVét .. ??
Jeg savner bare 2 ekstra bitte små enkle lækre højtalere, der kan f.eks. kan sidde oppe under loftet og pege fremad imod den der lytter/ser..og med nogle stik der passer til de mækelige udgange der findes på tvét bagside ??
Nogle der kender problemet og en har enkel løsning uden vi taler om store lydsystemer m. endnu en fjernb. osv. - da jeg bare savner en helt alm. lyd som f.eks. fra mit gl. b&O mx fjernsyn

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 01-05-10 00:24

Spørgsmål
- Ubesvarede    1
- Besvarede    0
- Annullerede    11
- Slettede    0
Ialt    12

Spild af tid at hjælpe dig!

Kommentar
Fra : marc43

Dato : 01-05-10 00:54

Jeg havde også et B&O inden mit sony og det kan bare ikke sammenlignes.

Jeg havde samme idé som dig og forhørte mig hos HiFi-klubben. De sagde, at det ikke kunne lade sig gøre, så det kører nu over min forstærker.

Hvis jeg var dig ville jeg ofte 5.000 kr. mere på Bose Home Cinema. Så blegner din B&O lyd og der er ingen forstærker. Det er sat direkte i fjernsynet.

Jeg prøvede med nogle logitech computer højtalere. Det gik da OK, men de har jo et jackstik så det passer kun i høretelefonudgangen.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 01-05-10 01:19

Du kan gøre det billigt med et par gode "PC-højtalere", gerne med subwoofer, for få penge får du bedre lyd en det TV'et kan give. Det er let at finde en leding der kan gå fra højtaler til TV.

Du kan også koble til det eksisterende anlæg hvis du har. Ellers kan du købe en forstærker og et par højtalere.

Jeg selv kører med en NAD forstærker/CD/DAB radio fra Hi-Fi klubben og et par brugte gulvhøjtalere, kanon lyd.

Jeg har altid ment at Bose er noget billigt skrammel der bliver solgt til horrible priser, men det er nok bare min mening.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 01-05-10 01:23

Hvis du vælger PC-Højtaler løsningen, vil du typisk have brug for en ledning som denne:
http://www.computercity.dk/Products/Product.aspx?id=1523509

Kommentar
Fra : marc43

Dato : 01-05-10 01:34

Jeg var ikke klar over, at man kunne få sådan et adapter Så vil jeg da til at overveje at købe nogle gode PC højtalere da det med at få lyd ud af phonoudgangen var noget bøvl.

Kan du anbefale nogle gode med en ordentlig subwoofer?

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 01-05-10 01:57

Jeg kan ikke lige på stående fod anbefale et bestemt sæt subwoofer-system.
Et typiske problem med disse er at satellitterne er for små, så subwooferen skal gå for langt op i frekvens, dermed kommer det til at lyde som om for meget af lyden kommer fra subwooferen og man får ikke nogen ordentlig stereo effekt. Men små satellitter er lettere at placere. Hvor meget man end vil, så fylder god lyd.

At placere højtalere i loftet kan være praktisk, og ved musik er det ikke det store problem, men hvis man ser TV med højtalere i loftet, vil det komme til at lyde som om dem der snakker, er nogen der sidder oppe i loftet, i stedet for dem i TV'et.

Hos ComputerCity har de nogle Edifier der nok var værd at kikke på:
http://www.computercity.dk/Products/Section.aspx?id=3970430

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 01-05-10 05:23

Kender det også, min gamle 34" tykskærm havde rigtig god lyd og stereospredning fra fronthøjttalerne.

Mit flade har forsåvidt god lyd, men man skal have hovedet helt op mod skærmen for at høre om det er stereo.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 01-05-10 10:42

Gamle billedrørs tv havde oftest højtalerne til at sidde helt ude i siden og de havde plads nok til at lave en fornuftig lyd.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 01-05-10 12:07

Netop, BertelBrander.

De nye flade er skrækkelige, der kunne udmærket sidde 2 x 2 satelitter i en 4 cm fremadrettet stribe på siderne og måske en bette subwoofer i bunden.

Men som trådstarter mener bliver de nye TV nok baseret på at folk bruger ekstern lyd, via hjemmebio eller som jeg på en almindelig reciever.

Kommentar
Fra : Nul7

Dato : 01-05-10 17:07

Jeg har selv et Panasonic tv. I den bedste klasse, - i dennes menu under lyd, kan man vælge ændringer for tv-ets afstand til væg.
Jeg selv har købt en Phillips fortsats til ca. 1900 kr. den virker fantastisk (Elgiganten)
Har prøvet med pc. højtalere, dem kunne jeg ikke styre.
Håber du finder ud af dette.

Kommentar
Fra : tino01

Dato : 01-05-10 18:05

Takker mange gange for de gode forslag - især fra bertelBrander . Jeg vil vælge at afprøve en PC højtaler løsning med subwoofer. Er der noglen der har et godt forslag til godt køb ? - da hører jeg rigtig gerne

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 01-05-10 18:29

Bertels løsning er noget pissen i bukserne, omend bedre end indbyggede højttalere i faldskærme.

Ordentlig lyd kræver volumen og vægt. Ingen af delene er forlignelige med fladskærmshøjttalere eller pc højttalere. Begge dele er billigt "kina" og lyder af røv.

De gamle B&O havde nogenlunde rimelige højttalere, og derfor får folk et absolut chock, når de går til fladskærm. For mit vedkommende er lyd en del af oplevelsen ved film, og jeg accepterer omkostningen ved at investere i ordentligt lydgear (holder af koncert DVD'er og tju bang film). Bruger selv NAD hærdebred surround reciever og en front der sparker røv. Blandt andet med en 2 x15" push pull sub, med 500 W spændt for. Hader simpelthen lortelyd.

Næsten lige så meget som uforskammede kandu'er der pr automatik annullerer eller ignorerer stillede spørgsmål. Sådanne personager udviser en uhøflighed udover alle grænser.

Accepteret svar
Fra : Tanjaa

Modtaget 110 point
Dato : 01-05-10 22:07

Hvis det kan være nogen trøst, er der ingen fladskærme der har god lyd,
men hvis du vil nøjes med et sæt PC HT, så vælg nogle med trådløs fjernbetjening,
ellers bliver du hurtig træt af at løbe frem og tilbage for at indstille lyden,

her er et billig sæt hos avexperten, til 295 kr.
http://www.avxperten.dk/pc-tilbehoer/pc-hoejtalere/pc-hoejtalere-2.1-(inkl.-remote)-8-watt-subwoofer.asp

hvis kvaliteten skal være lidt bedre, så prøv altec lancing til 1075 kr.
http://www.pricerunner.dk/pl/267-384921/PC-hoejtalere/Altec-Lansing-FX6021-2.1-Sammenlign-Priser

http://www.pricerunner.dk/pl/267-222164/PC-hoejtalere/Altec-Lansing-MX5021-Sammenlign-Priser

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 02-05-10 00:45

Jeg er enig i at et par PC-højtalere ikke giver perfekt lyd, men jeg mener stadig at de kan give betydelig bedre lyd en TV'et selv. Og det kan være en stor fordel at kunne justere volumen på højtalerne fra lænestolen, specielt hvis man har brug for at kunne spille meget højt nogle gange og meget lavt andre gange.

Da jeg selv købte fladskærm i oktober havde jeg nogen af de samme overvejelser. Det endte dengang med at jeg købte en brugt NAD receiver på 20W til 2000,- og et ældre (men fantastisk lydende) Linn højtalere til 3000,- Så nu har jeg fantastisk lyd, DAB radio og CD-afspiller. Jeg kunne godt ønske flere Watt, men til daglig brug er det mere end ok. Det er naturligvis ikke alle der har plads til, eller lyst til, et par store gulvhøjtalere, men et par fornuftige reol højtalere kan gøre det. Men vi snakker så også om en pris på 5-6 tusinde, medmindre man har mod på at kaste sig over brugtmarkedet, hvor man, hvis man ved hvad man leder efter, kan købe meget til rigtig gode priser.

Men snakker vi 500 Watt og 2*15" Push-Pull, er vi oppe i helt andre priser...

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-05-10 04:12

Såmænd ikke. Meget kan fikses til få penge, når man er snild på fingrene og kigger i de rigtige stakke udeomkring.

2000 kr for en 20 Wbrugt Nad reciever er tyveri. Ny prisen på en 7020 fra Nad har aldrig været over 1500,- Du er blevet tørret.

De 500W er fordi jeg har den (køb af et helt værtshusanlæg ved konkurs > få tusinde for en hel varebil fuld udstyr). De 500 opnås ved brokobling og 4ohm. Det giver iøvrigt noget ventilatordrift ved musik under høj afspilning. Sub'ben er noget tungdreven og stammer fra samme konkurs, og skal fodres i den størrelsesorden for at matche fronten. Cervin Vega, drevet af NAD-Watt.

Mindre kan sagtens gøre det. Med de såkaldte lydbjælker med tilhørende sub's er dog nok noget af det ringeste jeg har hørt.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 02-05-10 11:17

> 3773,

Prisen for en ny NAD C715, med DAB , som den jeg har købt er 3999,- så jeg synes at 2000,- for en brugt er billigt:
http://www.hifiklubben.dk/produkter/stereo/systemer/nad_c715_receiver_med_dab-radio.htm

Det anlæg du beskriver, lader ikke til at være et enhver lige går ud og køber og stiller op hjemme i stuen. Og Cervin Vega har i min optik mere været forbundet med "imponator effekt" og "stor lyd" (læs brag og larm) end vellyd, men det er naturligvis kun min mening.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 02-05-10 12:35

Det var vel optimalt hvis en eller anden fabrik fandt på bare at lave et 2+1 sæt, øremærket til TV-brug, hvor så det tændte samtidig med at man tændte for den flade.

Kommentar
Fra : tino01

Dato : 02-05-10 14:35

Har nu afprøvet til par PC højtalere da jeg har købt det anbefalede stik ( tak til " BertelBrander") Lyden tror jeg kunnne blive helt ok med et rigtigt godt sæt pc højtalere + en subwoofer - MEN havde slet ikke tænkt på at fjernkontrollen til det org. fjernsyn ikke virker sammen med højtalerne - vil de mon gøre det hvis man bruger den " Digitale audio out" udgang ?? - Og hvilket stik skal man så købe hertil ??
Findes der mon ikke en løsning hvor nogle ekstra højtalerne taler sammen med den ord. fjerneb. ( møj dumt m. flere fjernb.) Ok hvis det koster.. men vil gerne have et enkelt system som også mine små unger selv kan styre med den ene org. fjern. Samtidig vil det være dejligt om ikke hele stuen blev fyldt op med en masse store "smarte" højtalere
I øvrigt ville det være dejligt hvis Tvéts org. højtalere blev slået fra da lyden virkelig er så langt ude at Panaosonic skulle skamme sig..

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 02-05-10 14:48

Du burde kunne fjerne lyden på dit TV, du skal måske ind i en eller anden menu, eller bare skrue den helt ned.
Hvis dit TV har en hovedtelefon udgang kan du sandsynligvis bruge den, så vil lydenstyrken (i nogen grad) kunne styres fra TV-fjernbetjeningen. Ved at bruge hovedtelefon udgangen kan du også være heldig at lyden i TV's højtalere forsvinder når du sætter stikket i. Der burde følge en ledning der kan bruges til dette formål med PC-højtaleren.

Du finder sandsynligvis ikke et par højtalere hvor du kan regulere lydstyrken fra din fjernbetjening til TV'et, men du kan måske finde en "universel" fjernbetjening der kan bruges til begge dele. Men det er lidt en jungle at finde rundt i.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-05-10 16:03

-> Bertel.

Det kunne du jo bare have sagt (det med NAD'en)

Mht CV tager du fejl. I sin tid lavede man faktisk en kasse, kaldet DC12, der var nogenlunde fri for nogle af CV "sygdommene". Dog tunet til rimelig imponator-bass. Men opstillet korrekt, og tunet lidt ned, vha en sok i den ene af reflekskanalerne, bliver den ret god. Sammen med biwiring med et par sæt anstændige kanaler opnås rimelig luft og perspektiv. Datidens DC8 var klart for tyndbenede og DC15 en ren bulderkasse. DC serien ligger kvalitetsmæssig langt over efterfølgeren VC-serien (og var iøvrig væsentlig dyrere end efterfølgeren). Men de kræver en forstærker med hår på brystet, idet impendansgangen er en katastrofe. Men pusler du med opstilling og kabler, kan du få en DC'er til at matche en mid-price DALI, bare med langt voldsommere pondus og lydtryksformåen.

-> Tino

Prøv lige at pløje din betjeningsvejledning. Ikke at jeg tror den kan, men nogle få TV, blandt andet min fine gamle, nu hedengangne, Sony KVS, havde en variabel lydudgang.

En anden mulighed kan være at anvende hovedtelefonudgangen. Hænger den på forstærkerudgangen, OG afbryder den de indbyggede skodhøjttalere, kunne det være et eksperiment værd.

Den digitale udgang duer ikke i dette her regi.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-05-10 16:08

...ellers skal man IND i fjernsynet og have loddet højttalerne af og ført ledningerne til ekstern stik. Men i sådan et tilfælde ryger garantien. Man skal ved den øvelse lige kontrollere hvilken impendans de indbyggede speakere har. Der har været anvendt meget forskelligt i fjernsyn.

Iøvrigt er mit Panasonic fjernsyn også velsignet med skodlyd. Tror egentlig kun det er B&O der har formået at lave rimelig fjernsynslyd.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 02-05-10 16:43

Selvfølgelig har B&O lavet det bedste.
Men deres model med "blomsterhylden" er da en rædsel at have stående.

I mit Samsung skulle der angiveligt være noget surround indbygget, men det høres kun som et plop i et andet hjørne af stuen hvert 20. minut.

Kommentar
Fra : tino01

Dato : 02-05-10 17:41

Nej desværre ingen variabel lydudgang (model no. TX-P42x10Y), og hovedtelefonudgangen kører med en konstant lydstyrke med PC højtalere.. (og tvet´s hovedhøjtalere slår ikke fra)
Så nok ingen enkel løsning. Tak for ideen til "lodde højttalerne fra/ og externe til" - en god ide som jeg vil prøve at sætte mig ind i.. - nogle der har prøvet denne ??
Ufattelig at levere et Tv med et så dårlig lyd at man f.eks. stort set ikke kan høre musikprogrammer OG så med en fjernb. der ikke kan samkøres selvom man vil købe ekstra udtyr til Tvét i form af højtalere med bare rimelig lyd
Forstår ikke at man ret faktisk udover tvet også skal have et andet seperat lydanlæg stående med egen strømforsynning og egen fjernb. - som så også skal betjenes og slukkes seperat hvergang..

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-05-10 17:50

Ja det er bims. Det havde været uendelig simpelt at forsyne apparatet med et par regulerbar RCA udgange og en option i styringen hvor man kunne slå katastrofehøjttalerne fra.

Desværre er det vist normen hos de fleste.

Du skal ohm'e højttalerne for at skabe vished for impendansen (du måler så DC modstand), men det er formentlig tæt på det samme. Måler du ca 8 ohm (+/- 2) kan du regne med at et sæt 8 ohm's passive højttalere vil være fint. Altså ikke aktive højttalere (de skal ikke være med indbygget forstærker)..

Kommentar
Fra : tino01

Dato : 02-05-10 18:09

Takker - så er det bare det der med at åbne lodde osv. Skal hele bagpladen af, er der nogle forbehold man skal tage (en bekendt har lige fået lagt sit flade tv ned på ryggen og så var det kaput.. :( )
- kunne måske være heldig at der sidder et enkelt stik til hver indbygget højt. som man let kan komme til ??? - vil gerne høre hvis der er nogen der konkret har prøvet at lodde/installere inde i deres fladskærms tv, så man kan sætte nye gode externe højtalere uden for tvet. Er der måske nogle fagmænd der gør sig i denne opgave ?? der må da være mange med det samme ønske...

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-05-10 18:22

Jeg har aldrig åbnet en fladskærm. Så ved ikke noget om dette.

Er du pisseheldig, er højttalerne tilsluttet vha spadestik.

Kommentar
Fra : marc43

Dato : 02-05-10 21:12

Boses Cinema tænder sammen med fjernsynet og deres fjernbetjening kan betjene alle dine enheder.

Hvad angår udgangen fta TV´et så har jeg koblet min forstærker til udgangen på fjernsynet og når jeg skruer op for fjernsynet så øges volumen, så der skal ingen fjernbetjening til at styre forstærkeren eller pc-højtalere.

Jeg kom til at tænke på, at jeg ville nok overveje en soundbar. jeg ved ikke om Panasonic laver sådan nogle, men ellers gør Philips, Sony og Samsung. For 3.000 får du en udmærket en.

Kommentar
Fra : tino01

Dato : 02-05-10 21:19

takker - løsningen lurer jeg på..

Kommentar
Fra : tino01

Dato : 03-05-10 21:15

Talt med et Panasonic Center i dag - der skulle komme både nogle højtalere alene , men også et helt forstærker-radio- DVD afspiller-sæt m. dv. højtalere (desværre ikke m. optager i DK)indenfor ca. 3 uger, Som igennem HDMI stikket kan fjernbetjenes direkte fra den org. fjernb.
Ærgeligt at DVD optageren ikke er m. i den danske udgave - så må lede i udlandet da det er den optimale løsning

Godkendelse af svar
Fra : tino01

Dato : 17-06-10 18:35

Tak for svaret Tanjaa.