/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
ubuntu 10.4 afprøve eller installere
Fra : Eyvind
Vist : 921 gange
10 point
Dato : 30-04-10 14:19

Den nye Ubuntu er kommet.
http://www.ubuntu.com/
eller : http://releases.ubuntu.com/lucid/
Og vælg denne PC (Intel x86) desktop CD ( altså hvis du ikke har en 64 bit comp.)

Den skal brændes som iso /billede -fil i eks. Nero. (fylder 699 MB)
Her kan du hente en gratis brænder: http://cdburnerxp.se/

Dette er en opstart på en installationshjælp, og konstruktive input eller spørgsmål er velkomne.
Jeg tager lidt af gangen, og så kan det måske samles til en vejledning.

Hvis du ikke kan fordrage ubuntu eller syntes at styresystemet ikke er godt..........behøver du ikke,
at føle dig forpligtet til at fortælle det her i denne tråd.

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 20 point
Dato : 30-04-10 14:29

Må jeg godt fortælle at Ubuntu skal erstatte Windows og installeres som eneste styresystem på harddisken ?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-04-10 14:34

Dette er afprøvet på en Compaq E500 600 Mhz 392 MB ram.
Start computeren med den brændte boot CD
ububntu starter med at undersøge din computer og hvad den indeholder.
Den brugte ca. 4 min og stoppede ved et valg af sprog. Rul op til Dansk
Så kan du vælge at afprøve uden at installere (anbefales så du lige kan se hvad den kan)
Eller at installere direkte.

Jeg vælger prøve så den kører i Live tilstand.
Efter et par min. er ubuntu kørende og du kan surfe / bruge office pakken / osv.

(hvis du skal gemme noget, skal det evt. lægges på en memorystick.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-04-10 14:35

Ja ja ja OVN - det har jeg jo også på min Compaq nu.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-04-10 14:55

Samme valg som jeg har gjort, jeg er klar til at installere men for at være med her mens jeg installerer på min gamle 700 Mhz computer så valgte jeg at køre live Ubuntu bliver nemmere og nemmere næsten helt selvkørende

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-04-10 14:57

Det er bare en stor ØV, jeg havde læst et sted at Google var skiftet ud som standard søge maskine, det passer jo ikke, det første som sprang frem som forside i Firefox - - - var en Google side men det kan heldigvis rettes

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-04-10 15:01

Der var tale om Yahoo, men canonical kom til fornuft.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-04-10 15:01

Indtil andre kommer med på tråden vil jeg lige fortælle ar jeg valgte at opgradere min bærbare i aftes, det bør i andre ikke gøre det tog næsten 4 timer inden genstart,
en helt ny og frisk installation fra cd eller usb hukommelse kan tage max 1 time incl hente Ubuntu fra nettet

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 30-04-10 20:10

Til Eyvind
Som du ved, er jeg også stor LINUX fan. Jeg har lavet en del, jeg har endnu ikke prøvet den helt nye.
Denne her maskine lavede jeg til dual boot, den er nu win7 (godtnok starter versionen) og Ubuntu 9.10. Nu vil jeg gerne have den over på en USB stik, så jeg kunne boote derfra Kunne du ikke lave en side med lidt brugsanvisninger, så vi andre ikke skal opfinde de vise sten hvergang. Du kan godt låne lidt plads hvis du kan finde dig i at hedde http://stonepladce.dk/users/eyvind.
hilsen steen
P.S. Det har ikke gjort så meget tidligere, men efter inst. af dualboot: hvorfor bliver denne MEDION maskine hængende med skiltet Intel H. T. i 3,5 minuter inden GNUG boot menuen kommer?.
Jeg lægger den lige under windows også, hvis nogen ved noget H Steen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-04-10 20:35

Du må kalde mig hvad som helst...........bare ikke tidligt op om morgenen.

Steen - jeg har netop lige nu lagt den nye 10.4 ned på en USB 8 GB pendrive /stick
Det er gjort på min bærbare Zepto som har bootvalg med tasten F12.

Først tager jeg harddisken ud.
.................................Windows / Linux / og andre styresyestemer vil gerne
.................................lægge en lille opstarter på disk 0 som jo er den siddende
................................. harddisk, og det kan give vrøvl hvis denne udskiftes.
..................................Er der ingen harddisk vil opstarteren lægge sig på
..................................USB stick som nu er disk 0
Så starter jeg comp. med ubuntu 10.4 bootCD
Den venter og undersøger lige computerens hardware. ca. 2 - 4 min.
Så ruller jeg op og vælger Dansk
Og vælger installere
Følger vejledningen
Når mit navn osv skrives ind vælger jeg også automatisk log ind så den selv ruller ind hver gang den startes.

Jeg håber at det hele er med.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-04-10 20:55

Det er jo før et af styresystemerne indlæses at du har problem med lang tid, sikkert fordi det er en gammel computer måske kan du opdatere din bios, uanset hvilken styresystem du har på så vil det ikke forkorte tiden med den meddelelse du beskriver, har en så gammel computer overhovedet mulighed for at starte fra en usb hukommelse stik?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-04-10 21:02

Når jeg har ubuntu eller andre linux kørende sammen med windows - så lægger jeg dem ind som et program ved hjælp af den indbyggede wubi installer.
Jeg syntes altid at det bøvler med dualboot.
Så hellere skifte harddisk.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-04-10 21:07

Hver bruger sin lyst - jeg kan ikke se noget bøvlet i at vælge styresystem med pil tasterne på tastaturet det er da nemmere end at skifte harddisk
Hvis Ubuntu er alene på computeren og der ikke er en harddisk at skifte til, så kører det bare

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-04-10 21:18

Nej det er ikke bøvlet at bruge - men bøvlet at sætte op.
Jeg bruger jo også Acronis til backup og når den sættes tilbage går det som regel galt med opsætningen til dualboot.
Jeg skifter harddisk på ca. 20 sekunder.
På min stationære med skuffer tog det bare små 7 sek.

Med en USB pendrive / memorystick kan jeg bootvælge under opstart med F12
Sætter jeg så en harddisk i et andet USB stik har jeg 3 uafhængige styresystemer at vælge i mellem.

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 30-04-10 21:57

Foreløbig tak.
disken er ny skiftede da den gamle gik i stå.
Jeg er ikke sikker om om den bios jeg hentede ved Medion er instaleret, skal man flytte en strap på bundkortet for at gøre det ??
hilsen Steen

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-04-10 23:55

Det kan kun blive et gæt og gættet går på at din bios har svært ved at detektere den nye disk, du skal sikkert i Setup og ændre noget, hvad du skal ændre må du spørge mere erfarne brugere om.
Det har intet at gøre med hvilken eller hvor mange styresystemer du har, de er jo slet ikke begyndt at indlæse når du har problemet

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-05-10 10:48

Jeg er rimelig blank når det gælder bios opdatering. Jeg har en gang opdateret med en diskette, det er alt.

Måske mener du en jumper på bundkortet.
De fleste stationære bundkort har en jumper som sidder på 2 af 3 pinde.
Eks. pind 1 og 2 for normal kørsel
Ved slukket comp. sættes jumper så på pind 2 og 3 (10 sek.) og bios bliver resat til fabriksindstilling. (ikke absolut samme indstilling som da comp. var nyleveret)
Når jumper så igen sættes på pind 1 og 2 er comp. klar til normal kørsel igen.
Måske skal den så have en opdatering som computerfabrikanten gav den.

Derfor rør jeg sjældent bios opdatering.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-05-10 13:02

Ikke mange som er interesserede i den nye Ubuntu i al fald ikke mange som deltager her, mon Windows 7 har al opmærksomheden? Det ville da være synd når Ubuntu Lucid Lynx kan næsten det samme

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-05-10 22:09

Tja - og nu ligger den på en ekstern USb harddisk i skuffesystem, det tog 19 min at installere.
Stadig med frakoblet intern harddisk.
Med mine 5 skuffer og 3 udskiftelige harddiske og nogle memorystick. kan jeg vælge temmelig mange forskellige styresystemer ved op start.
De 3 udskiftelige kører naturligvis windows XP / Vista / win7

Og lige et SD card med portable apps og en selvkørende stick med U3 og en del værktøjer.

- for jeg kan ikke finde noget som helst som ligger på de forskellige harddiske osv.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-05-10 22:29

Citat
for jeg kan ikke finde noget som helst som ligger på de forskellige harddiske
det kan du sagtens bilde mig ind har du slet ikke overvejet at have ALLE harddike tilkoblet på en gang? Jeg har flere harddiske i begge mine stationære computere og Ubuntu har styr på hvad jeg gemmer

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-05-10 09:19

Jo jo - der sidder 3 fasteUSB 3,5" lagerharddiske som lige kan tændes.
Og et par USB 2,5 lagerdiske.
Problemet er at jeg kører på win 2000 / XP / Vista / win/ / ubuntu / Mint 7 / Mint 8 / EEEbuntu / og gemmer på de forskellige harddiske.

Kommentar
Fra : amoko

Dato : 02-05-10 11:00

Hi (Eyvind),

Hvis man vil kunne bruge sin USB-stick på mere end én computer bør man lave en USB-opstartsdisk. I Ubuntu 9.04 og 9.10 er det:
>>System >Administration >Opret en USB-opstartsdisk.

Med venlig hilsen
og Amoko

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-05-10 14:14

Hej Eyvind nu du er her alligevel så se lige her, pris 59 kr. enten sort eller beige
Citat
På lager Lev. 1 dage
Varenummer: 10026
Mobile Rack BLACK
Nu er det let at tage dine data med dig overalt! Denne tray passer til alle 3,5" standard harddiske.
Den mobile tray kan indsættes i et hvert kabinet med ledig 5,25" standard slot, for let indstallation.
En blæser hjælper med at køle harddisken ned.
så kan du få endnu flere styre systemer på udskiftelige harddiske

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-05-10 17:12

Yes amoko - det har jeg da.
EEEbuntu på en 2 GB stick persistent (boot stick) - den bruger jeg kun til at kontakte min netbank, men det kan gøres på alle computere, og selvom der er windows med en masse snavs på maskinen kan den ikke røre min stick. Jeg kan fravælge persistent i opstarten, og så kan der ikke gemmes noget som helst.
For uden denne sikkerhedsopkobling bruger jeg active card som genererer et nyt password hver gang.
Ja det er med livrem og seler.................................+ falskærm.

ubuntu 10.4 beta 2 kører på en 8 GB som "opstartsdisk" Det frie persistent område er på 4 GB
Og så lige min Hirens bootCD med mange værktøjer > på en pendrive.

Godkendelse af svar
Fra : Eyvind

Dato : 04-05-10 16:49

Tak for svaret o.v.n..
Ja - længe leve ytringsfriheden, og jeg regner denne tråd for udtømt og lukker.