/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
Fjerne gammel instillation
Fra : pedroso
Vist : 664 gange
100 point
Dato : 30-04-10 00:03

Så har jeg brug for lidt hjælp igen

Jeg har nu installeret den nye Ubuntu 10.04. Jeg havde en beta-version, og troede egentlig det bare var at fjerne denne under installationen. Men den forsvandt altså ikke. Den nye kom ind ved siden af.

Nu har jeg en ret rodet rodmenu/bootloader, og vil egentlig gerne af med den gamle linux. Hvordan gør jeg det?

Jeg har følgende struktur:
/dev/sda1 (ntfs, xp arbejdspartition)
/dev/sda2 (fat32, mbr tror jeg)
/dev/sda3 (ntfs, xp privatpartition)
uallokeret
/dev/sda4 (extended)
/dev/sda5 (ext4, sikkert den gamle beta-ubuntu)
/dev/sda7 (ext4, sikkert den ny 10.04)
uallokeret
/dev/sda8 (linux-swap, må være den ny swap)
uallokeret
/dev/sda6 (linux-swap, hører nok til den gamle ubuntu)

De indrykkede partitioner ligger som en slags undermapper under /dev/sda4, hvilket jeg ikke rigtig forstår.

Jeg forstår heller ikke helt hvorfor der er så mange uallokerede partitioner.

Et lille tillægsspørgsmål: Hvordan gør jeg kanterne i et vindue lidt bredere så det er nemmere at fange dem med musen når man skal trække i dem?

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 30-04-10 00:05

Nå, det kom ikke med. Alt under /dev/sda4 er de "undermapper" jeg snakkede om.

Jeg har brugt Gparted til at få oversigten frem.

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 100 point
Dato : 30-04-10 01:57

Prøv en gang mere og hold så øje med partionerne, brug den nederste mulighed for at installere: Avanceret, det giver dig flere muligheder og større overblik.
Det kan anbefales at gøre partionerne klar inden du installerer, det kan du sandsynligvis gøre med Gparted fra live cd, de to ext.4 partioner kan du eventuel lægge sammen til en og formater partionerne når du installerer, husk at mounte drevet som Ubuntu skal ligge på med / ja du så rigtig kun en skråstreg, hvis du beholder begge parioner så har du nu mulighed for at få dig en home partion, sæt markering ved Formater i indstillinger for begge partioner, men kun denne første gang, næste gang du installerer Ubuntu så nøjes du med at mounte og formatere drevet som Ubuntu skal ligge på, home drevet skal kun mountes

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 30-04-10 10:26

Ja du kan jo godt lide den der home partition ;0) Men ok, det er altså bare det at jeg har prøvet med avanceret installation, og den strander lidt på at den beder om en boot indstilling el. lign. Kan ikke helt huske hvad den sagde. Og jeg er jo lidt bange for at miste min arbejds xp. Så hvad skal jeg i så fald gøre?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-04-10 12:53

Det ser ud som om du har nogenlunde styr på hvad der ligger hvor det lykkedes at få Ubuntu på i første omgang uden at ødelægge din arbejds XP, da du strandede i Avanceret, mon ikke at den skrev til dig at der manglede et mountpunkt? Det er der at du skal mounte drevet med et /
Her en gang i løbet af dagen vil jeg selv installere den nye Ubuntu, skal jeg knipse et par skud af skærmen? Og helt nøjagtig - hvor er du mest i tvivl?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-04-10 14:01

Jeg har lige installeret "brug hele harddisken" for at fjerne 10.4 Beta 2
Den står rent og pænt og fylder hele harddisken (12 Gb ), incl. swap filen.
10.4 kører nu på en Compaq E500 med 600 Mhz og 392 Mb ram.
Den er ikke så hurtig men den er der. Næste trin bliver installeret på en 8 Gb pendrive.
OBS. Der er ingen harddisk tilkoblet når jeg installerer på pendrives.

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 30-04-10 15:27

Sikken enorm lagerkapacitet du har eyvind :0) Jo ovn, det var vist mountpunktet den manglede. Nu har jeg så slettet den opr. installatio og fik derefter en grub fejl.

Så planen er lige nu at fjerne alt der hedder linux med gparted, og så starte forfra. Eller hvad synes i?

Mht det med vinduerne er det vel at ændre skærmopløsningen?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-04-10 15:58

Citat
Så planen er lige nu at fjerne alt der hedder linux med gparted, og så starte forfra
go´ ide

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-04-10 16:06

Alså hvis der ikke ligger noget på den harddisk som du skal bruge...................slet og brug hele harddisken. Så kan du bagefter lave en home partition.

Ja den harddisk er stor, for jeg ville ikke nøjes med en af de andre som er på 6,5 GB.

Den compaq har også en harddisk på 80 GB men der ligger XP med indbygget ubuntu.

Af en eller anden grund kan Compaq E500 ikke køre med Linux Mint 7 - For den er så pæn og med indbygget Java / adobe reader til bankbrug.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-04-10 17:09

Nej nej og atter nej, du må under ingen omstændigheder bruge muligheden for at installere og bruge hele harddisken, den bruger virkelig hele harddisken og din arbejds XP og alle arbejds filer er pist væk.
Brug den avancerede installation og spørg hvis du er i tvivl

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-04-10 17:13

øh - jeg tænkte mig vist ikke om.

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 30-04-10 18:11

Nå, nu fik jeg det op at køre. Og rolig nu, jeg har stadig de to xp partitioner. Har ikke checket om man kan logge ind, men det hele ser normalt ud.

Synes de burde lave en lidt kønnere Grub...

Nogen gode råd vedr. det med mine vinduer? Det er sindssygt svært at fange kanten.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-04-10 19:04

Nå det var da godt.
Vinduer - ja det er lidt svært i en brandert.
Er det nemmere og tage fat nede i hjørnet, og der kan jo også rykkes sidelæns.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-04-10 19:14

Er der en af jer der har fået lyd fra CD til at virke ...................jeg kan ikke høre Suzi Quatro.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-04-10 19:59

Taylor Swift kan nemt høres fra cd på min bærbare Medion måske du skulle bytte Suzi pigen ud med en yngre årgang
Det med at trække i vinduerne tror jeg ikke helt at jeg har forstået, jeg kan trække i kanterne og ændre størrelse på alle mine Ubuntu vinduer

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-04-10 20:02

Man skal vist lige vænne sig til at vinduer skal lukkes på et kryds i venstre side hvorfor skulle det laves om

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-04-10 20:40

Ja fjollet påhit OVN
System > indstillinger > udseende > jeg bruger "blikklart" som mine øjne bedst kan se.

Lyden fra CD virker fint på min Septo som nu kører ubuntu 10.4 (på en USB pendrive)
...............med windows nedenunder som reserve.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-04-10 20:43

Hvis vinduerne skal gøres større eller mindre kan det være svært at styre med en mus eller pegeplade..............syntes jeg også.

Godkendelse af svar
Fra : pedroso

Dato : 01-05-10 17:47

Tak for svaret o.v.n..

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 01-05-10 17:49

Jeg fandt iøvrigt selv svaret på vindueskanten. Man vælger bare et andet udseende i system-indstillinger-udseende. Standard udseendet giver kun 1 pixels vindue, men flere andre har bredere vindue. Og det har intet med den visuelle kant at gøre.