/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Watertail hos jagthunde
Fra : Øjenvidnet4
Vist : 1116 gange
200 point
Dato : 26-04-10 10:24

Et aktuelt spørgsmål, netop som sæsonen står for døren, både træning, svømning og jagt. De fleste hunde får aldrig symptomer på en watertail, men specielt apporterende vandhunde kan få denne væmmelige, meget smertefulde sygdom, som er en betændelsestilstand hvor halen og området omkring halen nærmest lammes. Hunden bliver ofte helt ukendelig, fordi den slingrer afsted med en bagkrop der ikke vil "lystre" og bliver meget øm i og omkring bagkroppen!
Hvad gør man ved det ? Hold hunden varm så godt det lader sig gøre og søg dyrlæge !!!

Hvis nogen har haft oplevelser med dette fænomen, fortæl lidt om forløbet og hvad der videre er sket - vi kan alle lære !

Øjenvidnet4

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 26-04-10 13:20

ERt meget interessant emne. Jeg troede, at tilstanden skyldtes giftige alger - som gjorde hundene "tyndrøvede" med ofte let slingrende bevægelser. Det er min dyrlæge som anvendte ordet "tyndrøvet" - og det har intet med "siffonskid" at gøre.
Tak for linket - idet jeg nu er blevet lidt klogere på problemet - og at jeg derfor kan forholde mig til at undgå det med den nye hund.

Mvh.
Tonganeseren.

Accepteret svar
Fra : betterwisser

Modtaget 200 point
Dato : 26-04-10 18:10

Har haft to hunde som har haft den tilstand. Det eneste du kan gøre er at opsøge dyrlægen, for at få givet en indspøjtning, hvis der ikke er bedring inden for et par dage, den får en gang binyrebarkhomon.
Det er en overanstregnelse af halemuskulaturen og er meget smertefuldt for dem, koldt vand og at de ligger koldt øger risikoen for Water Tail, når de først en gang har fået det, øges risikoen for at de får det igen, jeg har en lab som har haft 3 gange på 12 år så ingen grund til panik, men han vil også svømme selv i 10 graders frost

Jeg søger dyrlæge med det samme det gør virkeligt ondt på dem.

Overdriv ikke vandarbejde eller svømning med dem, når det er koldt, vi andre er også helt mørbanket, hvis vi svømmer for meget så vidt jeg husker, unden at være i nødvendig træning.

Sygdommen er ikke i den forstand ikke farligt for hunden.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 27-04-10 13:43

Jeg har en hund, der svømmer meget.... hver dag. Men jeg har aldrig oplevet watertail, selv om jeg har da hørt om det før. Jeg ville absolut kontakte dyrlægen hvis min hund fik problemer.
--Silke svømmer så snart der ikke er is på vandet..... Og også gerne før:

http://www.youtube.com/watch?v=lUXrTjR0pqg

---Vandet er jo aldrig -10 grader koldt.

Hun har på et tidspunkt svømmet skævt så det ene lår nærmest lå oppe i vandoverfladen. Man kunne tro, at det var på grund af en skade i det ene bagben, men når hun var på land, så var der ikke noget galt med benene. --Vi holdt en længere pause med svømningen, og så var det overstået.

Tonganeser, hvad er det for et link, du takker for? Jeg kan ikke se noget link på min computer...

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 27-04-10 23:29

Tonganeser, hvad er det for et link, du takker for? Jeg kan ikke se noget link på min computer...
. . . skriver Birgitta.
Hej.

Med "link" mente jeg blot, at jeg var glad for at oplysninger om problemet. I bakspejlet kan jeg nu se, at min ældste hund har haft problemet. Jeg er ked af, at jeg overså det.

Mvh.
Tonganeseren.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 28-04-10 08:55

Hej Birgitta.

Tak for dit indlæg og dit filmklip.
Efter min mening er det ganske uansvarligt at lade sin hund bade/svømme i så koldt vand, selv om den er vant til det.
Du risikerer at din hund får gigt i en tidlig alder, p.g.a. koldt vand. Svømning er godt for alle også to-benede ! Men jeg mener ikke det er nødvendigt at den absolut skal i vand hver dag, uanset vejrlig !
Desuden risikerer du, at hunden, når/hvis der er is, skærer sig på poter eller på de steder hvor pelsen ikke dækker. At du ikke har haft problemer med watertail, er kun glædeligt.

Øjenvidnet4

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 28-04-10 14:27

Nårh...

---Jeg har faktisk aldrig overvejet, at det skulle være skadeligt for Silke at svømme i iskoldt vand. Hun har altid været lodret begejstret for det. Hun er jo en retriever, -endda med ret god vinterpels. Retrieverne er skabt til at hente byttet, -også når det ryger i vandet. Selv om vinteren.

Nu har jeg undersøgt på Nettet, og det er såmænd ikke hende, der er speciel. Det er retrieverne generelt, der har den evne.

http://www.lab-retriever.net/board/should-let-them-t7307489.html

...Nogle retrievere foretrækker endda vinterbadning frem for sommerbadning.

-Jeg har drøftet det med min dyrlæge på et tidspunkt. Silke har nemlig en skade i den ene forpote. Når hun IKKE svømmer, så kommer hun let til at halte. Svømningen er med til at holde hende i god kondition uden at belaste benene.

Selvfølgelig går vi direkte hjem og finder et par store håndklæder bagefter. Og der er jo god varme i huset på den årstid.
Det er ikke vandets temperatur, der er skadelig, men hvad man gør med hunden bagefter.

---Tænk da også lige på vinterbadere (mennesker). Selv om de slet ikke har en hunds tykke hud og pels, så trives de da med deres "last". Og hvis mennesker fik gigt af vinterbadning, så ville man bestemt fraråde det. Tværtimod skulle det være ganske sundt...

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 28-04-10 16:06

Hej Birgitta

Gennem mere end 35 år, har jeg bl.a. haft retrievere til jagtbrug, så det er ud fra den erfaring jeg forsøger at give gode råd. Jeg må også sige, at jeg aldrig har haft en hund med watertail-problemer, men har set en del eksempler på det.
Du har helt ret i, at retrieverne er passionerede vandhunde. Bl.a. derfor har de et vist fedtlag, samt en vandskyende underuld for at kunne holde på varmen. Ligeledes har de svømmehud mellem tæerne ligesom en and ! Det sidste har dog ikke noget med at holde varmen at gøre.
At nogle retrievere ligefrem skulle have mere lyst til at bade om vinteren end om sommeren, er måske en god historie, men det er føreren som bestemmer om hunden skal i vandet eller ikke !
Svømning er godt for både hunde og mennesker. Hvis en hund skal genoptrænes efter f.eks. en operation, har mange dyrlæger i dag svømme-faciliteter til denne træning, men jeg kan garantere dig for, at det ikke foregår i iskoldt vand, men derimod i vand med en temperatur på fra 19 - 22°. Hvis det ikke er nødvendigt med tempereret vand, ville man nok spare den opvarmning af bassin m.m. Det samme gør sig gældende når mennesker skal genoptrænes - her foregår det ved ca. 37°.
Så din bemærkning om, at det ikke er vandets kolde temperatur der er skadelig, er vi uenige om.
Når vinterbadere kaster sig i bølgen blå (eller isen), foregår det i reglen inden for max. 30 sekunder og så op igen. Om det er sundt ved jeg ikke - de må gerne beholde det for mig !!
Men hver sin lyst for egne penge - jeg synes blot det er en dum risiko at løbe, når det ikke er nødvendigt.

Øjenvidnet4

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 28-04-10 17:27

Hundesvømning i bassin er noget helt andet end hundesvømning i det fri.
De er nødt til at sørge for at temperaturen er omkring 20 grader, fordi der tit også kommer skadede hunde, eller hunde uden ret meget pels. --I praksis betyder det bare, at vandet skal have samme temperatur som luften i svømmehallen, så egentlig opvarmning er der altså ikke tale om.
Til retrievere er opvarmning ikke nødvendigt.

Vandet til menneske-optræning skal være varmere, fordi mennesker har en helt anden hud. De ville fryse, hvis de skulle være i koldt vand samtidig med at de ikke kunne røre sig ret meget. --Men 37 grader er lige i overkanten. Det er vist mere til afspænding end til at gøre øvelser i..

Min tidligere hund gik til svømning i en hundesvømmehal en gang om ugen..... På dyrlægens anbefaling.
De 170 kr jeg brugte på ham hver uge kan jeg spare på Silke. Også på dyrlægens anbefaling.

Det kan godt være, at du er klogere end min dyrlæge. Det ved jeg jo ikke, men hvis jeg troede det, så ville jeg skifte dyrlæge.

Måske er det derfor, at nogle retrievere foretrækker vinterbadning frem for sommerbadning? De bliver simpelthen for varme hvis vandet er over 15 grader fordi de er så aktive i vandet.
Jeg kan også se på Silke, at om sommeren når vandet er varmt, så svømmer hun faktisk ikke. Hun bader bare, altså sejler lidt rundt i vandoverfladen og leger måske med en gren.. Hvis du kikker på videoen, så kan du se, at hun faktisk KNOKLER ude i vandet. Det giver nogle gode spændstige muskler, som kan hjælpe hende med at bevæge sig frit trods den lille skade hun har i det ene forben.

---Der ER et problem når man går i hundesvømmehal, uanset om det er på en dyreklinik eller for alle hunde: Som regel er der lang vej derhen, -og især hjem igen, -så det er absolut et problem at den trætte, fugtige hund må ligge i bilen måske i mere end en time..
Det er ikke altid at folk tænker på, at den veltilpasse livlige og varme, men fugtige hund, -MEGET hurtigt kan få afkølet sine muskler på hjemturen når den smider sig træt og veltilpas omme bag i bilen i hundeburet.
Da jeg gik til svømning med Ramses, ventede vi altid en times tid i den varme svømmehal inden vi begav os hjemad. --Men det er ikke altid folk giver sig tid til det.

Selvfølgelig er det mig, der bestemmer om Silke må bade. Ellers ville hun vade rundt i alverdens mudrede huller. Hun VED at hun aldrig må gå ud på isen, og hun ved, at hun ikke må gå i vandet før jeg giver lov.
-----Ikke fordi jeg har skældt ud eller straffet hende for at gøre det, men fordi hun stoler på hvad jeg siger.

Men selv om det er mig, der bestemmer, så ville jeg da aldrig nogensinde tvinge hende til at gå i vandet hvis hun ikke har lyst. Aldrig!

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 28-04-10 19:13

At mennesket har avlet på hunde med ”sygelige/svagelige” gener er velkendt og har man fået en sådan hund i huset og den udvikler sygdommen. Har man reelt ikke andre muligheder end at følge dyrlægens råd.
Om nogen har haft hund i 35 år er ganske lige gyldig, ingen kan se på en hunde hvalp om den senere i livet vil udvikle en sygdom som den der diskuteres her eller eksempelvis allergi. Derfor er der ingen grund til at lege kloge Åge og sige, at en sygdom skyldes om en hund bader i for koldt vand eller ej. Hvis hunden ikke er disponeret for sygdommen bliver den heller ikke syg. Har den derimod fået sygdommen, så vil det være klogt at beskytte den imod kulde i det hele taget, men det er alt sammen noget dyrlægen rådgiver om.
Så Birgitta at diskutere med de tre Herre er ganske omsonst. Den ene er konstant fyldt med løgen og den anden har altid oplevet eller vil opleve lige netop det der debatteres. Den tredje kan ikke tåle at andre end ham selv får ret lige gyldigt hvad emnet er.
Er en hund syg skal man grundlæggende altid søge dyrlæge og ikke leje kloge Åge

At man også altid skal behandle sin hund ordentlig og ikke udsætte den for især træk og pludselige temperatur skift, da det som hos os mennesker kan give gigt er velkendt, men noget helt andet end det der debatteres her.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 28-04-10 19:41

Blacklist dette mærkelige væsen - som kalder sig Bb1.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 28-04-10 22:01

Ja det er klart, men det viser jo kun, at jeg havde ret i det jeg skrev...

Selvfølgelig ville Tombaneseren føle sig truffet selvom, der ikke blev nævnt nogle navne...

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 28-04-10 23:23

Det er en solstrålehistorie med Birgittas hundehold. Naturligvis er jeg ikke klogere end din dyrlæge hvad sygdomme angår, det har jeg iøvrigt heller ikke udtalt mig om, så stol du blot blindt på ham !
Dine øvrige meninger må du gerne leve efter, det er skam da et frit land - som jeg skrev tidligere: Hver sin lyst for egne penge !

Øjenvidnet4

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 28-04-10 23:29

Bendt Baldegård-Knudsens negative "tanker" kan ikke heller ikke bruges her, så jeg vil blackliste ham på denne tråd - så får han ifgl. sig selv jo også ret og det giver jeg ham gerne - jeg behøver ikke at "leje kloge Åge" !

Øjenvidnet28

Kommentar
Fra : Provsten1

Dato : 29-04-10 08:28

Så blev denne tråd også ødelagt af Bent Ballegaard-Knudsen !!

Et pænt og sobert oplæg, som måske ikke har den store interesse, hvis det skal måles i antal debattører, men et absolut vedkommende og aktuelt emne.

Som jeg ser det, har Øjenvidnet netop helt fra starten fremhævet at ved enhver tvivl omkring emnet, bør man straks opsøge dyrlæge. Derfor synes det også lidt malplaceret med de lidt nedladende bemærkninger fra Birgitta - men hun vil åbenbart være i opposition også her og blot fremhæve sine hunde og sin måde at gribe tingene an på, som værende det eneste rigtige !

Jeg vil gerne støtte den fremlægning Øjenvidnet har gjort - pænt og redeligt !!

Med venlig hilsen
Provsten1

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 29-04-10 13:36

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 29-04-10 18:30

Kære Birgitta!

Du behøver ikke at blive forvirret, desværre er det overalt sådan, at BB1 kun kan skovle mudder over i hovedet på alt og alle, især når et spørgsmål behandeles på en seriøs måde, og hgans evner ikke kan følge med.

Jeg kan kun beklage at manden ingen dannelse har, men det har intet med det spørgsmå,l som Øjenvidnet 4 har stillet og forhåbentligt har fået konkrete svar på. det er særdeles beklageligt at BB1 kan forsætte sit vandvid her på Kandu alle andre streder, er han bandlyst for sin beskidte useriøse angrebsagtige facon.

Det har inetet absolut intet med arvelige gener at gøre, det er beklageligt at BB1 som fremture som en meget seriøs hundemand, at han køre i den rille på pladen. Reterivere er en udpræget vandhund og appotør under alle vejr og temperaturforhold, derfor er da soleklart at den hunderace er stort repræsenteret angående Watertail da den arbejder meget i vand, så simplet er det.
Med venlig hilsen

Godkendelse af svar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 30-04-10 08:11

Tak for svaret betterwisser.

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 01-05-10 07:20

Tak for at du var tilfreds og held med det hele fremover