/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Vandtilførsel til elvandvarmer
Fra : nam_nam
Vist : 1428 gange
100 point
Dato : 25-04-10 22:13

Kolonihavehuset trænger til ny installation efter en hård vinter!

Vand kommer ind gennem gulvet under køkkenvasken i 1/2" rør. 50 cm herfra placeres ny vandvarmer der alene skal forsyne blandingsbatteri i køkkenvasken.

Installationsmæssigt vil det nemmeste vil være at dele koldvandstilgang til blandingsbatteri og varmer: Altså overgang fra forsyningsrør til 12 mm kobberrør, efter 30cm kompressiontee og afgrening til hhv. blandingsbatteri og til varmeren via sikkerhedsventil.

Er det en ok løsning?

Fra samme forsyningsrør i køkkenet skal toiletbygningen forsynes med vand til separat vandvarmer. Denne tilførsel tænkes udført i nedgravet PEM-rør TN10 20 mm. Afstand ca 8 meter. Det er kun vand på i frostfrie perioder.

Er der nogle problemer i det?

På forhånd tak!

Accepteret svar
Fra : bennymanden

Modtaget 110 point
Dato : 25-04-10 23:07

Hej.
Først må jeg sige, at det er en meget lille forsyningsledning du har til rådighed, men med et lille forbrug og værende vidende om at du ikke har større mængde eller højere tryk til rådighed er det selvfølgelig en anvendelig løsning -
Du skal huske på at der på koldtvandstilgangen skal sidde først en kontraventil og bagefter en sikkerhedsventil inden det går ind i vandvarmeren - det gælder begge vandvarmere -
mange elvandvarmere leveres iøvrigt med et lille indgangsarmatur hvor begge dele er indbygget -
ellers er der ikke andre problemer i dit løsningsforslag end som allerede nævnt, at du kun får et ganske lille tryk og en tilsvarende langsom udstrømning af såvel koldt som varmt vand ....
d.v.s. at hvis du har et forbrug ved køkkenvasken og der bliver skyllet i toilettet, så vil der en rum tid inden toilettet er fyldt igen .... ligesom det vil blive en længere varende proces at tage et bad ....
mvh
Bennymanden

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-04-10 09:48

Jeg kan se et lille problem i at den nedgravede ledning ikke umiddelbart bliver tømt for vand når der bliver frost.

Kommentar
Fra : nam_nam

Dato : 26-04-10 20:31

Bennymanden: Tak for fyldestgørende svar.

Eyvind: Jeg vil påtænker at lave rørinstallationen så jeg kan blæse den igennem med trykluft ved sæsonafslutning.

Tillægsspørgsmål: Vandvarmeren i køkkenet er med rørtilslutninger på toppen af beholderen. Den skal vel også blæses igennem for at blive tømt - eller hva'?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-04-10 20:43

Afgangen er jo i toppen og tilgangen med rør ned i bunden.
Jeg vil mene at der skal blæses i luft i afgangsrøret så luften presser vandet op af tilgangsrøret, og kan tømme beholderen.

Det er en tanke jeg har - men det ved bennymanden nok mere om.

Godkendelse af svar
Fra : nam_nam

Dato : 30-04-10 11:31

Tak for svaret bennymanden.