/ Forside/ Teknologi / Hardware / Grafikkort / Spørgsmål
10  transor 1240
Grafikproblem med HP Pavillion dv 9685e
Fra : petra09
Vist : 1548 gange
50 point
Dato : 24-04-10 12:46

Jeg har et problem med en HP Pavillion dv 9685eo.

Når jeg tænder for PC får jeg kun en sort skærm eller en grå skærm med nogen striber på.

Det er jo nok grafikken den er gal med, men jeg vil høre om det er noget der kan fixes af mig selv eller om bundkort skal skiftes.

Startbilledet med hvilke F-knapper jeg kan trykke på kommer ikke, men jeg kan huske noget med F8, F11 og F12.

Jeg har sat en ekstern skærm på som, når jeg starter PC, viser mega grafikfejl med en farvelade af firkanter der håber og danser og skifter farve. Jeg trykker F8 med det samme og kan se jeg kommer til billedet hvor jeg kan vælge Fejlsikret tilstand, med netværk, med kommandoprompt osv.
Jeg har prøvet at starte dem alle sammen (selvfølgelig efter boot hver gang) men får stadig grafikfejl. Jeg kan dog ”se” at jeg kommer frem til de skærmbilleder jeg vælger, altså Windows eller sidst kendte fungerende konfiguration osv.

Kan jeg gøre noget eller skal jeg købe noget og i så fald og hvad kan prisen være?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-04-10 12:58

Ja - grafikkortet er tjenlig til udskiftning....

Der er åbenbart visse opløsninger den IKKE vil vise.....

Men du kan da prøve om der er en opløsning den VIL vise og så nøjes med den.....

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 24-04-10 12:58

Sluk det hele og hiv strøm stik ud på både skærm og computer.
Tag skærmkortet ud og sæt det ordentligt i igen måske sidder det ikke helt rigtige.
Skru skærmstikket på igen og check om nogle af benene i stikket eventuelt er bøjet.

Saml det hele og prøv igen.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-04-10 13:02

Citat
Tag skærmkortet ud

På en notebook

Kommentar
Fra : petra09

Dato : 24-04-10 13:10

Jeg skulle også lige tjekke HP side om der nu var et skærmkort, men nope.

http://h10032.www1.hp.com/ctg/Manual/c01082101.pdf

Men refi, hvordan ændrer jeg opløsning når jeg ikke kan se nogen skærmbilleder uden grafikfejl?

Hvad kan jeg så, skal jeg købe en nyt bundkort og skal det være det samme som er i nu?

Eller er der andre forslag

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 25 point
Dato : 24-04-10 14:30

Citat
når jeg ikke kan se nogen skærmbilleder uden grafikfejl

Noget KAN du jo se i fejlsikret - om det er nok kan du kun selv bedømme...

Citat
skal jeg købe en nyt bundkort og skal det være det samme som er i nu?

Køber du nyt skal det være det samme - de er skræddersyet til maskinen.

Men er den det værd Det koster hurtigt mindst 50% af prisen på en ny....

Kommentar
Fra : petra09

Dato : 03-05-10 11:20

Jeg har nu købt en brugt PC – Compaq Presario 1500 – som er ekstrem langsom.
Det kan tage op til 5 minutter at starte Explorer. Der er 480 Mb RAM, RJ45 indgangen til netværk virker ikke så der er er PCI netværkskort i stedet. Nu vil jeg spørge:

De RAM der er i, er PC2100 DDR SDRAM SODIMMs, og jeg har kigget på et andet spørgsmål/ svar her på kandu.dk http://www.kandu.dk/Spg102792.aspx (godt nok fra 2007 men linket i spørgsmålet virker stadig), og vil høre om det er sådan 2 x 512 Mb jeg skal købe, og smide den gamle på 480 Mb ud.

Andet spørgsmål, hvilket eksternt netværkskort kan anbefales, den jeg har nu er en Sandberg Network for laptops. Eller er den ok?

Godkendelse af svar
Fra : petra09

Dato : 03-05-10 23:42

Tak for svaret refi.

Kommentar
Fra : petra09

Dato : 03-05-10 23:43

Starter spørgsmål om Compaq i en ny tråd.