/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
El-diagram for Renovent Villa Unit
Fra : CarlJohanSuper
Vist : 2220 gange
120 point
Dato : 23-04-10 12:29

Jeg håber virkelig, at der er nogen der kan hjælpe med diagram for Renovent Villa Unit fra ca. 1980.
Jeg ved at det var Ole Arkil, der "opfandt" dene varmeveksler, og som sagt savner jeg diagram, idet min elektriker efter alt at dømme har været n anelse uheldig med fejlfinding på enheden.
Ialtfald har han fået den ene moter til at køre med max. hastighed konstant, med det resultat at den er brændt af, (kan egentlig ikke klandre ham for det, da han jo heller ikke har diagram), så nu vil jeg gerne kontrollere at alt er koblet rigtigt, så en ny ventilator til 2000 kroner ikke hurtigt går kaput.
Jeg har set, at f. eks. nr. 3773 kender noget til denne model, så måske ??

Håber at der en, der kan hjælpe

Med venlig hilsen

Carl Johan

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 23-04-10 13:26

På Renovenet må/bør du aldrig skifte en motor af gangen.

Ved renovering skifter du optimalt begge ventilatorer (de skal være ens, og de oprindelige kan ikke fåes mere). Ved samme lejlighed udskifter du de to kondensatorer der anvendes til henholdsvis hastighedsregulering og LT-automatik.

Og ja, jeg har vistnok det oprindelige diagram derhjemme et sted + et diagram der anvendes ved udskiftning til to stk Systemair CE140M. Sidst kendte pris 1100,- /stk + moms + 2 stk kondensatorer. Ialt med moms ca 2840 kr

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 23-04-10 13:26

Læs RENOVENT

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 23-04-10 13:27

Årsagen til fuld fart skyldes antagelig at ventilatorerne ikke er ens. Det skal de være.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 23-04-10 13:29

Iøvrigt kan blæseren ikke brændes af ved at køre fuld fart. Det skyldes nærmere den forkerte opkobling/blanding af uens motorer. Selvfølgelig fordi man har anvendt den lidt særegne motorstyring.

Men korrekt lavet er det jo uovertruffen og særdeles holdbart. 28 år for et ventilationsaggregat er dæleme fint.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 23-04-10 13:32

En 1980'er burde være med Air Fröhlich veksler. Det er den rigtig gode. Den kan nærmest matche de billige modstrømsvekslere Nilan anvender idag. Ikke helt på højde med Genvex Energy'en. Men klart datidens allerbedste.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-04-10 17:11

....ikke noget du skulle bruge????

Kommentar
Fra : CarlJohanSuper

Dato : 26-04-10 19:56

Hej 3773.
Tak for dit svar, det er dejligt at kunne f lidt hjælp.
Jo, der er noget jeg sal bruge. Det vil være rigtig godt, hvis du kunne give mig diagramover elektroniken i enheden, så ville jeg som gammel elektronikmekaniker jo nok være i stand til at se om "sagerne" er koblet korrekt.
Og ja, selvfølgelig er det optimalt med ensventilatorer, og de var også ens på det tidspunkt hvor elektrikeren "rodede" med anlæget. Det, der gør mig en anelse nervøs er, at efter at han havde fået anlæget til at køre (med fuld speed), så opdagede jeg - efter at anlæget igen var standset, at der var monteret en "lus" melem to af klemmerne i den 12-polede tilslutningsterminal (kronemuffer), i den ene side af enheden.
Denne "lus" er jeg helt sikker på, ikke har været der før, g før end jeg monterer en ny ventilator, så vil jeg gerne have kontroleret at koblingen er korrekt. Derfor det store behov for diagrammet.
Jeg håber rigtig meget at du kan være mig behjælpelig med dette. Jeg kan evt. kontaktes på min e-mail adresse.
Med venlig hilsen
Carl Johan

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-04-10 20:13

Nåhhh fandt lige min mappe fra dengang. Desværre er der ingen el-skema. Selve logikken har jeg dog liggende på arbejde, og kan maile denne til dig. Så er det spørgsmålet om lige at tegne klemmen op.

Og ja, kronemuffer havde gyldne dage, dengang før mikroprocessorne havde deres indtog.

Men det er ret logisk når man kigger ind på klemmen. Der er en del lus, det har du ret i. Men hvis ikke du ludskifter begge ventilatorer kigger du ind i bøvl og haveri. Derfor skal du tage beslutningen om det skal laves eller ej!!!! Ring til Systemair, spørg efter Jesper Kræfting. Køb to stk CE140M. Hug studsene af disse. Få medleveret en motorkondensator på 6uF og en på 8 uF. Giv mig en mail og jeg sender dig logikdiagrammet. Så er resten en bette øvelse på den ternede blok.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 27-04-10 20:22

Det her gider jeg ikke. Du spørger, det brænder på,, Vi svarer, men INGEN respons. Vi holder her og du løser selv dine problemer.

Kommentar
Fra : CarlJohanSuper

Dato : 02-05-10 09:00

Kære 3773.
Undskyld, men jeg forstår ikke helt din reaktion.
Ja, jeg skriver og spørger, og du svarer, og tak for det, jeg mangler stadig el-diagrammet.
Dog mindes jeg ikke at ave sagt at det brænder på, men ----.
Nu har jeg i forgangne uge taget mig den frihed at være på ferie udenlands, så det er måske grunden til den savnede respons.
Tro det eller ej, det er lykkedes for mig at få fat i den originale blæser hos fa. Genvex - måske den sidste der findes i landet, men who cares, så den bliver monteret.
Iøvrigt er det - som gamel elektronikmand - lidt svært for mig at se hvordan det vil give væsentlige problemer at blæserne ikke er 100% ens, blot driftskondensatoren har korrekt størrelse.
Håber stadig å din velvillige hjælp, og håber og tror ikke at denne er betinget af køb af 2 stk. blæsere fra Systemair.
Det eneste jeg som sagt mangler er el-diagrammet.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-05-10 11:25

Genvex har IKKE noget der ligner en original ventilator, hvis det er en årg 1980. I 1980 anvendte man en sort ventilator fra Papst. De tidligere anvendte en EBM, som Genvex måske kunne levere. Men skal det bringes til at virke koster det to nye ventilatorer, som ovenfor beskrevet. Har du købt en ny hos Genvex, returnerer du den og køber to nye som angivet. At sælge dig een er udtryk for manglende viden om produktet. Jeg kan ikke sende diagrammer til en mailadresse jeg ikke har! Skifter du ikke til to nye ventilatorer, kan diagrammet være ligegyldigt. Så brænder det af igen.

Kommentar
Fra : CarlJohanSuper

Dato : 02-05-10 18:39

Hej igen.
Jamen den ventilator jeg har fået hos Genvex er af fabrikatet EBM (Elektrogerätebau Mulfingen) (Pabst), og med nøjagtig samme typenummer, så jeg kan da næsten ikke tro at det ikke skal virke. Det er da i hvert fald et forsøg værd.
Tror forøvrigt heller ikke at de er interesserede i at tage den retur, da de sagde at det ar én de "fandt", og som de egentlig slet ikke skulle have.
Jeg vil stadig blive utrolig glad hvis du kan sende mig diagrammet. Min mailadresse er:

carl@fuskeren.dk

På forhånd tak for din store hjælp

Med venlig hilsen

Carl Johan Ærensgaard

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-05-10 19:45

Skift begge. Hvor længe tror du den gamle holder???? Meget kort tid. Og så skal du alligevel købe to nye.

Iøvrigt har jeg ikke kondensatorstørrelserne til Papst'erne. Al det dokumentation der forefandtes har Johnsson/York smidt ud.

Kommentar
Fra : CarlJohanSuper

Dato : 02-05-10 20:06

Du har ret. Ingen af os ved, hvor længe den gamle tiloversblevne holder, men da det er min enhed, har jeg bestemt mig til at give det en chance.
Glipper den, så køber jeg et par nye ventilatorer af den anbefalede type, men først da.
Og jeg har den korrekte kondensator, så intet problem her.
Håber bestemt ikke, at hjælp er betinget af køb af disse ventilatorer.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-05-10 21:04

Sikke noget vrøvl. Jeg er ikke ansat ved SystemAir.

Diagrammet jeg har, fordrer udskiftning til to nye ventilatorer (og to nye kondensatorer til hastighed og LT automatik). Størrelserne på disse matcher de benævnte ventilatorer og ikke Papst'erne.

De gamle kondensatorer har ikke længere den kapacitet, de skulle have. Ergo kigger du ind i snarligt haveri igen.

Har ikke eksperimenteret med at kombinere LT automatikken med thyristor. Det kunne ellers have været en løsning, når nu ikke du er modtagelig for fornuft.

Men det du har gang, er at skifte den ene fordæk på på bilen fordi det er nedslidt. Det andet er der 0,1 mm tilbage på. Logisk ikke????

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-05-10 21:05

Og for at følge din egen retorik. Diagrammet er mit. Og jeg bestemmer selv hvem jeg sender det til!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-05-10 21:06

....og jeg hader fusk og halve løsninger, hvis den korrekte er mulig!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-05-10 21:16

Citat
Ring til Systemair, spørg efter Jesper Kræfting. Køb to stk CE140M. Hug studsene af disse. Få medleveret en motorkondensator på 6uF og en på 8 uF. Giv mig en mail og jeg sender dig logikdiagrammet. Så er resten en bette øvelse på den ternede blok.

Derforuden skal du bruge 4 selvborende skruer. CE140 passer ikke nøjagtigt ind i kulisserne.

Pladevat til filtre tænker jeg Jesper kan hjælpe med. Ellers har ethvert ventilationsfirma CM360 liggende fra Camfil i hele ruller. Få et par m2, så du har til udskiftningen.

Tag veksleren ud. Læg den i blød i varmt vand med opvaskepulver i. Skyl den grundigt inden genmontering.

Med den alder aggregatet har, skal du gå drypbakken efter med en fugepistol. Kontroller at dit afløb trækker ordentligt (og at der er lavet en ordentlig vandlås).

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-05-10 21:18

Lav et knæk på hjørnerne af PVC skinnerne der folder filtret (skinner som plakatholdere - hvis de har smidt dem væk). Så er de 10 gange nemmere at skubbe ind over filtret.

Kommentar
Fra : CarlJohanSuper

Dato : 02-05-10 23:39

Hej 3773.
Hvem i alverden har sagt at du nok er ansat ved Systemair ? Ikke jeg, i alt fald (se venligst foregående korrespondance).
Og du har ret - diagrammet er dit, og behold det endelig, hvis det er så kostbart. Havde ellers et førstehåndsindtryk af at du var en hjælpsom fyr. Hvor jeg køber eller ikke køber , bestemmer jeg suverænt, ligesom du suverænt betemmer om du vil hjælpe eller ikke.
Men hvis du ikke vil, så ad være med at give det indtryk, at du vil.
Hvad anngår elektronisk viden, så må jeg oplyse dig, at jeg har 40 års erfaring som elektronikmekaniker, så jeg ved et og andet om dette felt.
Men jeg mangler stadig omtalte diagram, og beklageligvis ser det ud til, at det bliver jeg ved med.
Tak for en - for det meste - behagelig brevveksling.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-05-10 23:57

Hold da op, her forsøger man med klaphammer og boldtræ at overbevise dig om hvad du bør gøre. Troede det var dig klart at jeg har rodet en lille bitte anelse med tingene før. Synes ligesom jeg kender fejlmulighederne og synes oprigtigt det var synd om du skulle bøvle med dem. Giver som bonus et par gode hint's og må så æde denne her svada!

Vi holder sgu bare her. Så behøver jeg ikke bekymre mig mere om det.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 03-05-10 00:40

...hvis du er el-kyndig, har du formentlig anet at man anvender serikobling af kondensatorer til at lave den spændigssænkning der er ønskes. Når man så indkobler en ekstrakondensator til den ene ventilator, er det ret rart at kende spændingerne, således ikke der er ventilatorer der pludseligt går i stå, påtrykt en spænding. Det tager livet af dem. Når vi ikke kender de eksakte to ventilatorer der skal reguleres på denne sindrige facon. skal man starte forfra, med at lægge ventilatorerne op på et bord. Prøve opstillingen. Måle spændingerne til de respektive ventilatorer. Stoppe dem (med fingrene) og se til de kan starte (på den nedregulerede spænding. Som el-kyndig medgiver du mig sikkert at 30 år gamle bipolare kondensatorer nok ikke har den påtrykte kapacitet længere. Ejhellerr kan man være særlig sikker på at motorerne er rimelig ens, og at dette reguleringtrick er gangbart.

Skal du forsætte dit projekt, bør du bruge en trafo (evt autotrafo) og et hold kontaktorer. Alternativt prøve at lytte til en der har repareret i bunker af Villa-Units.

Kommentar
Fra : CarlJohanSuper

Dato : 03-05-10 10:23

Hej igen.
Jamen du har ingen grund til at blive pikeret, og føle dig udsat foren "svada", for sådant var ikke sendt herfra.
Hvad angår indkoblingen af flere kondensatorer - seriekobling - ja så ved enhver elektronikmand jo, at så bliver reaktansen større (vekselstrømsmodstanden), og den spænding der resulteres, vil blive mindre.
Og ja, selvfølgelig tørrer kondensatorer ud - vel nok mest udpræget ved elektrolytkondensatorer - så selvfølgelig skifter jeg alle (omend ganske få) kondensatorer. Der er intet hokus-pokus i det, idet der jo er påtrykt capacitet på dem, og da det på forunderlig vis er en original ventilator, jeg har været heldig at få fat i, så har jeg mere end svært ved at skue problemer.
Selvfølgelig anerkender jeg din ekspertise - 30 års erfaring er ikke noget man blæser på - og jeg er bestemt meget glad for dine råd, men du er også nødt til at reskektere min måde at anskue ting på.
Én ting er 100% sikkert - havde jeg her i foraet set, at en person savnede elektrisk dokumentation (diagram), så havde jeg sendt ham det.
Mentak for alle dine gode råd.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 03-05-10 11:11

Du får det skam også. Er bare nødt til at være på arbejde først.

Du får det som simpelt nøgleskema. Selve klemrækken har jeg intet billede af mere. Men 10 minutter ved en ternet blok, og det er klaret.

De kondensatorstørrelser der er vist på diagrammet er gældende for CE140M ventilatoren. Kan ikke huske størrelserne for Papst'erne.

Med hastighedskondensatoren indskudt skal du have omkring 90V på ventilatorerne. Når du indskyder LT automatikkens kondensator bør indblæsningen have ca 70 - 80V (udsugningen stiger så lidt). Kontroller at indblæsningsventilatoren har tilstrækkelig moment til at kunne starte med den lave spænding (brems den med fingrene og check den render igang igen)

Kommentar
Fra : CarlJohanSuper

Dato : 03-05-10 13:15

Hej igen 3773.

Og tusind tak for diagrammet. Ja, simpelt er det, men blæse være med det - ingen grund til at lave det mere indviklet end nødvendigt. I dag ville - og gør man sikkert - anvende en microprocessor til at klare det hele med.
Nu er jeg da i det mindste ikke nødt tilat opfinde den dybe tallerken selv, så endnu engang - tusind tak for hjælpen.

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 120 point
Dato : 03-05-10 13:34

Nemlig.

Og faktisk er det en ganske god måde at lave spændingsdæmpning på. Ventilatorerne holder faktisk temmelig længe. Normalt skiftes de efter ca 13 -14 år. Så din har nok fået nye en gang tidligere.

Den type ventilatorer forventes normalt at holde ca 50000 timer = 5,7 år

Et svar accepteres ved at trykke på accepter!

Nu har du min mail, så du skal være velkommen til at spørge om andet med dit fine gamle anlæg!

Godkendelse af svar
Fra : CarlJohanSuper

Dato : 03-05-10 13:49

Tak for svaret 3773.
Og tak for tilbudet.
Rent faktisk har min renovent enhed ikke fået skiftet ventilatorer før, jeg ved det, for jeg byggede selv huset 1980 -81, så man må sige at de har holdt særdeles godt.

Endnu engang tk, og hav det godt.

Kommentar
Fra : bill3

Dato : 27-07-11 12:03

Det var dejligt, at jeg fandt jeres udvekslinger af viden angående Renovent Ventilation. Mit anlæg fra 1981 er lige gået kaput. Det virker som om aksen i den ene blæser har det skidt. Den gik i stå i går, men jeg har fået den til at køre igen (men den piver lidt). Jeg har ikke i de 30 år udskiftet blæser eller andet undtagen filtrene.

Jeg kontaktede Systemair, som du, 3773, foreslog. Han var på ferie og den anden person afviste mig hårdt og grundig.

Dit forslag om 2 nye CE140M ventilator lyder godt - mener du CE 140 M-125? Der skal bruges en kondensator på 4 µF ifølge specifikationerne. Du skriver, at man skal bruge en motorkondensator på 6uF og en på 8 uF.
Kan jeg også få tilsendt diagramtegningerne? Det vil sikkert hjælpe elektrikeren på vej.
Hvor kan jeg købe blæsererne og kondensatorerne, hvis Systemair ikke gider have med mig at gøre?

Tak.

Email: anders@bill-jessen.dk