/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Bæring af afdøde familiemedlemmers ordne
Fra : svnmp
Vist : 2821 gange
100 point
Dato : 22-04-10 12:02

Hej

Jeg ved ikke om det er det rigtige sted, men jeg har hørt, at det er legalt, at bære afdøde familiemedlemmers, ordner og medaljer, på modsatte (højre) side af jakken end egne ordner og medaljer (venstre side).
Jeg har desværre ikke kunne finde ud af:

1. Hvor der står, hvorvidt det er legalt eller ej.
2. Hvis det er tilladt, i så fald, hvilke medaljer eller ordner gælder det så for.

Alt ialt taler vi her om militære ordner og medaljer.
Er der mon nogen, der ved om det hører til her eller ved noget om dette emne

Mange venlige hilsner

BT

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 22-04-10 12:06

Nå, trækker landevejen? Det er jo forår...

God sommer

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 22-04-10 12:11

Jeg vil hellere spise sildesalaten end at smække den på jakken, det sviner mindre.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 22-04-10 13:08

Du er nødt til at kigge på statutterne for de enkelte ordner.

Nogle skal tilbageleveres efter modtagerens død, og andre er til ejendom, jeg har ikke umiddelbart kendskab til, at der skulel være bæretilladelse for efterladte, og kan heller ikke se logikken i det, men har heller ikke kunne finde regler på området.

Accepteret svar
Fra : Kortoververden

Modtaget 100 point
Dato : 22-04-10 13:09

Eller kontakt Ordenskapitlet

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-04-10 14:23

Medaljer og ordner, er jo udleveret til "personen", ergo kan andre ikke gå med dem

Du kan læse lidt om de forskelle dekorationer her

http://www.fns-naestved.dk/danske_dekorationer.htm

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-04-10 15:43

Citat
men jeg har hørt, at det er legalt, at bære afdøde familiemedlemmers, ordner og medaljer

Selvfølgelig er det LEGALT

men ilde set.....

Kommentar
Fra : HansELund

Dato : 22-04-10 19:14

Spørg Ordenspolitiet, det er vel dem der ved hvilke regler der gælder?

MVH@ns

Kommentar
Fra : svnmp

Dato : 10-05-10 11:26

Hej igen

Ikke fordi det skal være en debat-tråd, men jeg kan nu ikke se det forkerte i, at hædre forfædre, der har gjort en form for indsats for den frihed vi dog stadig har i den vestlige verden og ikke mindst lille Danmark.
Hvis det bl.a. kan gøres legalt,ved at bære deres ordner eller medaljer, til større begivenheder, hvor disse anlægges, så synes jeg det er helt iorden.
I den sidste ende risikere vi at drukne os selv i hovmod og jantelov, som i værste fald kan ende op med rent anarki, hvis vi ikke har lidt selverkendelse og åbenhed overfor dem, der tør gøre en forskel og sætter deres liv ind på den frihed, alle andre tager for givet.
Det var et lille sidespring.
Det bliver nok Ordenskapitlet, jeg skal kontakte for at få en brugbar besvarelse, medmindre, der er flere, som har et bud.

Mange venlige hilsner

BT

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-05-10 12:07

Citat
Hvis det bl.a. kan gøres legalt,ved at bære deres ordner eller medaljer, til større begivenheder, hvor disse anlægges, så synes jeg det er helt iorden.

Det kan jeg ikke give dig ret i, at modtageren har gjort sig fortjent til en medalje, er der ingen tvivl om, men at næste generation som i virkeligheden kan være noget ros skal kunne gå med den, synes jeg ikke om

Kommentar
Fra : svnmp

Dato : 10-05-10 12:55

hej Nordsted1

Jeg forstår dit synspunkt og er ganske enig i, at hvis efterkommere af personer, der har modtaget ordner eller medaljer, miskredittere disse ved at bære dem i uacceptable sammenhænge eller have en livsstil, som er uforenlig med god skik, så er det ikke OK.
Enhver orden eller medalje kan tilbagekaldes, hvis ordenskapitlet bliver gjort opmærksom på, at indehaveren ikke føre et liv, der er forenligt med god skik, så jeg vil i den sammenhæng være helt rolig, da vores samfundsopfattelse, i dag, har udstyret de fleste mennesker med et øje og et øre, på hver finger, så alle kan holde øje med alle, så man har noget på hinanden, hvis en situation skulle opstå.
Iøvrigt vil det sandsynligvis kun være interessant, hvis man selv er tildelt ordner eller medaljer og derfor er underlagt samme restriktioner i sin livsstil, således at misbrug ikke vil være en option.

Mange venlige hilsner

BT

Godkendelse af svar
Fra : svnmp

Dato : 20-05-10 18:59

Hej igen

Jeg kan fornemme, at der ikke rigtig kommer mere i tråden, så jeg lukker den her, desværre er der ikke mulighed for at give flere bidragsydere, point, for en god debat, derfor må jeg vælge og det der kommer nærmest må være at kontakte Ordenskapitlet, så tak for svaret Kortoververden, du får tildelt pointene.
Samtidig skal der lyde en tak til de øvrige, som kom med seriøse indlæg. Tak til Jer.

Mange venlige hilsner

BT