/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Samliv / Spørgsmål
10  Trille7 350
navneændring
Fra : huelya87
Vist : 689 gange
50 point
Dato : 22-04-10 09:00

Hvad skal man gøre for, at få ændret sit efternavn? Hvordan foregår det, når man er gift og bærer sin mand's efternavn og ønsker gerne sit tidligere efternavn? Hvad skal man gøre?????

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-04-10 09:01
Accepteret svar
Fra : scootergrisen

Modtaget 35 point
Dato : 22-04-10 09:02
Kommentar
Fra : huelya87

Dato : 22-04-10 09:05

Okay når jeg har udfyldt blanketten, skal jeg så sende det til mit sogn og skrive på girokortet 460 kr fordi det er det der koster?

Kommentar
Fra : jeanettesmor

Dato : 22-04-10 09:20

Hvis det er dit fødenavn, du vil have igen, er det gratis.

Men det kan være, at reglerne er ændret siden jeg selv fik mit pigenavn tilbage.

Kommentar
Fra : huelya87

Dato : 22-04-10 09:36

Nej jeg vil have mit tidligere efternavn ændret

Kommentar
Fra : jeanettesmor

Dato : 22-04-10 09:47

Du kunne jo bare ringe og spørge inden du sætter noget i gang.

Din kommune er Statsamtet burde kunne give svar.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-04-10 09:54

Det ser ud til at man idag, skal betale for at få sit "ungpigenavn" igen

Der er gebyr for visse navneændringer:

Der betales ikke gebyr ved ansøgning om navneændring, der sker i forbindelse med en vielse, hvis ansøgningen er indgivet senest 3 måneder efter vielsen, eller for børn under 18 år som følge af forældrenes navneændring.

https://www.personregistrering.dk/index.php?id=48

Beløbet 460,00 skal betales før du indsender blanketten til navneændringe.. du må ikke foretage betalingen på netbank eller bankoverførsel, du skal gå på posthuset, så du har en girokvittering at sende med sammen med ansøgningen-- som sendes til dit sognekontor iflg mit første link

Kommentar
Fra : huelya87

Dato : 22-04-10 10:01

Okay, men jeg er gift, og vil gerne ændre mit efternavn.. Skal jeg så sende kopi af mit vielsesattest

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-04-10 10:19

Også fra mit første link--- har du prøvet at læse i det

Send ansøgningen sammen med følgende relevante
attester:
1.Fødsels- og navneattest eller fødsels- og dåbsattest. Er du
født eller navngivet i Sønderjylland, vedlæg fødsels- og
navneattest. Personer, der er født i Danmark uden for
Sønderjylland efter 1960, behøver ikke at vedlægge fødselsog
navneattest eller fødsels- og dåbsattest.
2. Er du gift, vedlæg vielsesattest, er du i registreret
partnerskab, vedlæg partnerskabsattest.
3.Har du tidligere fået navneændring ved navnebevis, vedlæg
navnebeviset.
4.Er du udlænding og har fast bopæl i Danmark og har varig
tilknytning til Danmark, vedlæg opholdstilladelse eller
redegør for opholdets længde og formål.
5.Søger du om en slægtnings navn, vedlæg fødsels- og
navneattest eller fødsels- og dåbsattest for den pågældende
slægtning og de mellemliggende slægtled.
6.Er du adopteret, og ønsker du at bære navn efter din
biologiske slægt, vedlæg adoptionsbevilling.
Vurderer vi, at der er behov for yderligere dokumentation, vil
vi kontakte dig.
Ændring af

Godkendelse af svar
Fra : huelya87

Dato : 27-04-10 19:00

Tak for svaret scootergrisen.

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 27-04-10 19:35

det var godt nok nordsted der kom først med svaret men tak.