/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Talisman
Fra : svendgiversen
Vist : 725 gange
105 point
Dato : 21-04-10 09:55

Hvad forstår man egentligt ved en "talisman"?

Er det af arabisk oprindelse eller hvorfra??

Deles det sådan "talis" "man" og hvad betyder det???

Accepteret svar
Fra : piaskov

Modtaget 115 point
Dato : 21-04-10 09:58

Her kan du læse lidt om det.
Citat
Talisman, en. ['ta·lis'man, l. br. 'ta?Tegn, der ikke kan viseskomma over punktum, hævet (‘stød i langvokal’)-; ogs. undertiden -'man'; l. br. talis'ma?Tegn, der ikke kan viseskomma over punktum, hævet (‘stød i langvokal’)n] best. f. -en [-'man'(?)n; l. br. -'ma?Tegn, der ikke kan viseskomma over punktum, hævet (‘stød i langvokal’)n(?)n] flt. -er [-'man'?r; l. br. -'ma?Tegn, der ikke kan viseskomma over punktum, hævet (‘stød i langvokal’)n?r] ell. (nu næppe br.) -e ( (Heib.Pros.IX.81). (ty., eng., fr., sp. d. s.; fra arab. tilsam, der igen er laant fra gr. télesma, magisk ceremoni, til teleîn, fuldende, indvi i mysterier; især ) tryllegenstand af sten ell. metal med magisk indskrift ell. billede, i reglen baaret (især af jøder, muhammedanere) som en amulet, der har kraft til at holde det onde borte og bringe lykke, sundhed til bæreren og paa anden maade kan vise magisk kraft. Holb.JH.II.482. Aanden kaster en Talisman til ham. *“Gnid den, naar du er kied af Livet.” Oehl.II.215. Goldschm.VI.247. || billedl. ell. i sammenligninger. i et Øieblik kom Flasker, Glas, Knive, Gaffeler og alt Tilbehør frem som ved Slaget af en Talisman. Bagges.L.I.261. *En Trøst, en ualmindelig, er inde | For mig i denne Talisman (dvs.: en sløjfe tilhørende den elskede). Hrz.I.78. Samtidigt med at Sultan Abdul-Hamid søgte at udnytte sin Stilling som Kalif, de Troendes Behersker, i den internationale Politiks høje Spil, brugte han den samme Talisman indenfor sit eget Lands Grænser for at fæstne dets Sammenhold. Østrup.T.47.

det er noget med held/magi osv.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 21-04-10 10:04

talisman, (af arab. tilasman, plur. af tilasm, af sengr. telesma 'opfyldelse, indviet genstand', afledn. af gr. telos 'endemål'), genstand, som bruges til at forbedre dens ejers lykke, held, chancer og styrke. Den ligner en amulet, men amuletten bruges til generel beskyttelse, mens talismanen aktivt eller aktiverbart bruges i en bestemt hensigt. Talismaner/amuletter kan være ting af mærkelige former, medicinske urter, dele af dyrekroppe, helgenrelikvier, små gudebilleder, figurer eller dukker eller andre genstande.

- fra http://www.denstoredanske.dk/

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-04-10 10:16

Tak til jer begge, det var hurtigt opg flot.

Jeg hæfter mig ved de to græske télesma, magisk ceremoni og telesma 'opfyldelse,
det er altså ikke kun Europa der har lært af grækerne...

Det arabiske forstår jeg slet ikke, men meningen er klar nok.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-04-10 10:45

Jeg har for mange år siden, købt en talisman i Gambia, lavet af læder og en lille muslingeskal er pynt...den har rombefacon og er lidt tyk

Indeni skulle der være et lille skrift og noget hår, men jeg har endnu ikke været så nysgerrig, at jeg har sprættet den op

Måske jeg skulle til at bruge den, igår en knækket tand, og idag en bule i hovedet

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-04-10 10:56

Så er det blå øje jeg fik i Tyrkiet måske også en talisman?

Den skulle holde onde ånder væk,
men jeg har haft indbrud siden jeg fik den hængt op,
så den virker vist ikke mod langfingrede mennesker??

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 21-04-10 11:19

Citat
men jeg har haft indbrud siden jeg fik den hængt op,

JUUUHHHUUU så virker den jo Svend

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-04-10 12:20

Tak for svaret piaskov.