/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Bankregler,- ved du...
Fra : Gucci1704
Vist : 2124 gange
100 point
Dato : 21-04-10 08:33

Hej

Jeg er blevet lidt sur...
Jeg er kunde i Jyske bank.
Her kører mine kone og jeg en børneopsparing, pensionsopsparing, juleopsparing,konfirmationsopsparing, og så har vi selvfølgelig den svingende budgetkonto men...
Jeg ville en dag lige tjekke, om en regning var betalt, og pludselig var vores konto 30.000kr mindre end dagen forinden. Det viser sig at vores bankrådgiver, uden vores vidende pludselig har fjernet den "kassekredit" der var i budgetkontoen,- dvs at er udgifterne store i næste månede, vil budgetkontoen måske gå i minus...
Må hun uden videre gøre det ? Alle vores kontoer er plus,- jeg føler nu hun har lavet en bakke nedad for os. Min kone er blevet midlertidig arbejdsløs og vores indtægt vil falde 4000kr i måneden.Så har vi ikke lige brug for en konto, der pludselig er blevet 30.000 mindre.
Uanset om hun må eller ikke, er det et chok at det pludselig er gjort uden vores vidende.
Overvejer at gå videre med sagen, men det vil jo være spildt, hvis hun har ret til at gøre det ?

Mvh

Gucci

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-04-10 08:50

Jeg har oplevet det samme i min tidligere bank.

Banken påstod at det måtte de godt, jeg sagde at de som minimum godt kunne have kontaktet mig forinden

Jeg kunne godt se logikken i bankens handling, men jeg ville bare godt have været underrettet inden

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-04-10 10:45

Citat
Jeg er blevet lidt sur...

Det er der ingen grund til

Citat
og pludselig var vores konto 30.000kr mindre end dagen forinden.

Vil det sige at I konsekvendt trækker de 30.000 på kassekreditten UANSET om I skal bruge dem eller ej ?????

Kigger du nærmere efter vil det nok vise sig at I stadig har "trækningsretten"....

Grunden til man fjerner pengene er "sikkert" at det er billigere for jer....

Jyske kører jo netop med det princip at ALLE plusser og minusser indgår i renteberegningen....

Dermed tæller jeres opsparing som et slags "rådighedsbeløb" - og det skal I da kun være glade for fremfor at betale en HØJ rente på en "trukket" kassekredit - som I sandsynligvis stadig har til rådighed hvis behovet viser sig....

Vær ikke så bange for "røde" tal - tak en snak med dem - det er med al sandsynlighed KUN gjort for jeres skyld (selvom banker normalt FØRST tænker på sig selv)

Kommentar
Fra : No1Here

Dato : 21-04-10 11:07

En kassekredit gælder i det tidsrum, du og banken har aftalt. Måske har kassekreditten nået udløbsdatoen, og da alle jeres konti er i plus, har banken vurderet at I ikke længere har brug for kassekreditten?

Accepteret svar
Fra : brorteil

Modtaget 100 point
Dato : 21-04-10 11:09

Jeg har oplevet noget lignende.
Smækkede med døren, bad banken rende og hoppe.
Åbnede konto i ny bank.
Sådan.

Kommentar
Fra : No1Here

Dato : 21-04-10 11:12

Citat
Banken påstod at det måtte de godt, jeg sagde at de som minimum godt kunne have kontaktet mig forinden

Jeg har selv haft en kassekredit der løb over 5 år. Da jeg stort set aldrig havde benyttet dén blev den efter de 5 år lukket uden at jeg blev kontaktet. Det kan man mene er for dårligt, men som udgangspunkt har vi vel selv en forpligtelse til at holde øje med diverse konti?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-04-10 11:18

En bankrådgiver er bankens rådgiver.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-04-10 11:22

Derfor er flere banker også ved at omgå det "fine" ord og kalde dem KUNDERÅDGIVER

Dermed råder de kunden (til bankens fordel)

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-04-10 11:26

Jeg havde ikke en kassekredit, det var en budgetkonto.

Banken ville ikke have at der var flere måneder med - selv om der også var flere måneder med +..og det havde kørt sådan i årevis...så lige pludselig havde banken selv overflyttet fra vores opsparingskonto og over på budgetkontoen - uden at informerer mig

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 21-04-10 11:50

Et pengeinstitut må meget.
Kig i den skriftlige aftale i har med banken. Der står reglerne helt klart hvad I og banken må gøre.
De fleste glemmer at læse diverse papirer igennem, men skriver bare under.

hawaii7

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 21-04-10 11:50

En budgetkonto er jo netop bygget og beregnet til at gå i plus og minus, hvordan fanden skulle man ellers kunne udjævne udgifterne ?
Den skal jo alligevel reguleres når der kommer stigende/nye udgifter, disse skal så deles ud på 12 måneder, og IKKE ved et kraftigt træk på en anden konto.
Jeg vil vove at påstå at Jyske banks medarbejder IKKE kan regne siden der er blevet lavet det nummer.

Men bankerne er blevet fandens nærtagende det sidste års tid, de accepterer ikke at selv de mest stabile kunder får et forbigående underskud, og en masse mennesker, mig selv inclusive, har været indkaldt til møde i bankerne, selv om der ikke var noget galt.

Vi accepterer ikke deres svimlende direktørlønninger da overskud skulle komme kunderne tilgode og ikke direkte i lommen på pamperne, men prøv at fortælle det til en bankrådgiver

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-04-10 11:57

Af samme grund bruger jeg 3 banker..................som stadig ikke er slået sammen.
De har endnu ikke fundet på at føre over fra den ene bank til den anden uden min tilladelse. ]-

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-04-10 12:24

Citat
En budgetkonto er jo netop bygget og beregnet til at gå i plus og minus, hvordan fanden skulle man ellers kunne udjævne udgifterne ?
Den skal jo alligevel reguleres når der kommer stigende/nye udgifter, disse skal så deles ud på 12 måneder, og IKKE ved et kraftigt træk på en anden konto.

Ja, sådan var min tankegang jo også, og sådan havde det kørt i flere år, men banken havde fundet ud af, at min udgift ved minus månederne var for dyr i forhold til hvad jeg fik ud af månederne med plus... så vupti, vi flytter da lige opsparingen ind på budgetkontoen

Men nu var det ikke mig der stillede spørgsmålet, og dette er også sket for længere tid siden, og ikke indenfor et år

Men synes stadig det er meget forkert, at en bank kan tillade sig at rokerer rundt med deres kunders penge, uden at informerer os først

Kommentar
Fra : Gucci1704

Dato : 21-04-10 12:34

Der var ikke aftalt nogen løbetid på budgetkontoens kassekredit, og det luft der var på kontoen, har vi jo netop brug for nu, hvor konen er hjemsendt og går 4000kr ned i måneden.'
Dette vidste vores bankrådgiver godt...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-04-10 12:39

Gucci1704.... få en tid til en samtale med filialbestyren...

Medarbejderene får sikkert bonus efter hvor mange penge de kan tjene ind til banken

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 21-04-10 13:22

Jeg har haft den samme budgetkonto i Danske Bank i 35 år uden problemer, den regulerer vi ved fælles hjælp en gang om året, eller jeg siger selv til hvis jeg får en væsentlig ændring der påvirker årsregnskabet, enten det er plus eller minus.

For år tilbage hjalp jeg en veninde der ikke havde styr på sin økonomi til at få oprettet en budgetkonto i en nu nedlagt bank, de kunne IKKE finde ud af at lave et årsbudget selv om jeg forklarede dem fremgangsmåden som min egen bank brugte.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-04-10 13:26

LuffeA... sådan gør jeg også, og banken har altid været glad for mit skema, men for ca 5 år siden, ville de ikke have at der var så meget underskud i nogle måneder, og snuppede lige penge fra en anden konto - og så lød det nu også meget fornuftigt, at vi ikke skulle betale de minusrenter (som jo også er sat i vejret hen ad vejen)

Godkendelse af svar
Fra : Gucci1704

Dato : 19-05-10 06:56

Tak for svaret brorteil.