/ Forside/ Interesser / Dyr / Gnavere / Spørgsmål
10  sofus.dk 275
marsvin unge - mor er død i nat
Fra : anette11
Vist : 3091 gange
100 point
Dato : 19-04-10 16:37

Hej
Har brug for at høre om det er realistisk at forsøge at redde et 4 dg gammelt marsvin med modermælkserstatning - og hvor meget og hvor tit skal den have.

mvh Anette11

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 19-04-10 16:47

Jeg tror der er nogle hjælpsomme mennesker her der sætter pris på en der kan afslutte på normal vis og ikke bare annulere,
Citat
Spørgsmål
- Ubesvarede 1
- Besvarede 7
- Annullerede 25
- Slettede 0
Ialt 33

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 110 point
Dato : 19-04-10 16:55

Jeg synes du skal spørge en dyrlæge, så vi ikke kommer til at fejlinformerer, vi er desværre ikke dyrlæger

Jeg ville prøve at få ungen til at overleve, men jeg tror desværre ikke det er muligt

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 19-04-10 17:02

Hvorfor er mor død ?

Er dem der har anskaffet sig mor ikke været istand til at tage sig af hende ?

Ja hvis de samme personer nu vil prøve og tage sig at en spæd hamster så ser det sku sort ud for den lille hamster.

Citat
Jeg synes du skal spørge en dyrlæge, så vi ikke kommer til at fejlinformerer, vi er desværre ikke dyrlæger

Jeg er rimelig sikker på at dyrelægen vil anbefale at din mor giver han nogle penge også dræber han din hamster unge med sprøjte.

Men hey et hamster liv er jo ikke så meget værd det jo derfor man giver det til børn for hvis det dør så gør det jo ikke så meget.

Hvad står sådan en hamster egentligt i nu til stunder. Det vel under en 100 las.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 19-04-10 17:37

Jeg synes da, du skal forsøge, om det er muligt, men jeg vil være ærlig at sige, at jeg ikke tror, det er realistisk.
Og så er jeg meget enig med piaskov. Du annullerer mange af dine spørgsmål, til trods for at du faktisk får gode og fornuftige svar. Ærgerligt for både dig og alle de hjælpsomme mennesker, der bruger tid på at svare dig.

Godkendelse af svar
Fra : anette11

Dato : 19-04-10 17:39

Tak for svaret Nordsted1.

Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 19-04-10 18:30

Prøv, eller GAS dem.
Citat
Men hey et hamster liv er jo ikke så meget værd det jo derfor man giver det til børn for hvis det dør så gør det jo ikke så meget.

Så lige TV, om de MØJUNGER_ der satte ild til dy´ret/ hamster.
FØJ FOR SATAN....
I mine øjne, skulle de fandme selv-antændes, men kun min mening.
FOR MEGEN PÆDAGOGIK DER ER GÅET over gevind,
og nu skal reddes ?? tilbage med hårdere straffe.

Hvis man bare LIDT mellem øren/ t og røven
Danmark er tabt/ volden har vundet..

Ikke engang mennesker der !! vejdræber et dyr, orker at stoppe op
for at se om de lider, de har SÅ FANDENS TRAVLT MED AT SNAKKE MOBILOS
XXX
MED DERES MØJ-UNGER...
Men noget der burde (kigges) nærmere på.

Dette er kun MIN mening + mange andre´s jeg kender

KØREKORT TIL DYR ___________TAK...

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-04-10 18:32

En marsvineunge på 4 dage kan altså klare sig uden sin mor, for den kan selv spise (hø og grøntfoder og så småt marsvinepiller) og er ikke helt afhængig af modermælken.

Men det er vigtigt, at den får noget at drikke, bland en liter vand med en skefuld sukker og en teskefuld salt og nogen dråber C-vitamin , og hvis den ikke kan finde ud af at drikke af en skål, så prøv at få det i den på anden måde

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-04-10 18:33

Hvad døde moderen for øvrigt af?

Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 19-04-10 18:34

OG DETTE HAR INTET MED SPØRGER AT GØRE......

Bare for en KORT

Men prøv, lægen koster penge = MÆLK koster intet.

Jeg har da reddet et par små__på den måde.

Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 19-04-10 18:35

Citat
4 dg gammelt marsvin med

Går stærkt ud fra du mener et på 4 ben, og ikke et hav-dyr.

Kommentar
Fra : anette11

Dato : 19-04-10 19:52

Hej igen
Den drikker fint af flaske nu - er blot i tvivl hvor ofte den skal have.
Dens mor er formentlig død pga fødsel, men fik den først i går fra dyrehandlen, så det må blive et gæt - men har læst mig til at det somme tider sker.
Tak for de fine svar - vi kæmper videre - den virker aktiv og tillidsfuld.

mvh Anette11

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 20-04-10 12:25

Jeg ser Animal Planet og der har jeg set dem redde kaninunger, og de skulle have mælk hver 2-3 time. Bare et forslag.

Kommentar
Fra : Thomes

Dato : 17-06-11 10:00

Hej.
Kan godt se dette er en gammel tråd, men vil lige skrive hvad jeg ved i tilfælde af at andre skulle komme ud for det.

Et drægtigt marsvin har brug for masser af c-vitamin og kalk, får hun ikke det vil hun dø af drægtighedssyge før/under eller efter fødslen. Hvis marsvinet har drægtighedssyge vil hun lugte råddent ud af mund og bag, og det kan ikke betale sig at gå til dyrlæge da det er dyrt og de fleste dør, da man ikke kommer hurtig nok afsted med hende.
Drægtighedssyge kan også opstå af stress, eks. ved at hun bliver flyttet sent i drægtigheden eller kort tid efter fødslen.
Marsvin unger har brug for mælk, så det bedste man kan gøre når man ender i en situation med en død marsvine mor er at finde nogle som har et marsvin med unger, tit og ofte vil hun tage imod ungerne og opfostre dem som var det hendes egne.
Modermælks erstatning er også en løsning, men vi ved jo alle at modermælken er den bedste.