/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
stearinlys-eksplosion
Fra : kj
Vist : 3467 gange
300 point
Dato : 18-04-10 14:31

Er der nogen her på kandu, der ved om gamle stearinlys kan eksplodere. Min kone har en masse gamle stearinlys som hun gerne vil gemme og bruge ved lejlighed, men hun tør ikke bruge dem, fordi hun har hørt at de kan eksplodere.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 18-04-10 14:37

Har aldrig hørt om det!

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 18-04-10 14:54

kvinder ! ! !

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 18-04-10 15:10

Selvfølgelig eksploderer de ikke.

Men hvis et lys anbinges i en beholder hvor der næsten ingen ventilation er kan der ske en eksplosion, der er dog ingen fare med de lys i glas med et bliklåg over som der bruges mange af.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 18-04-10 15:18

Det har ikke noget med alder at gøre (på stearinlysene, altså), men et stearinlys, der er tændt længe i et indelukke, fx visse fyrfadholdere, kan blive så varmt at selve stearinen, ikke kun vægen, brænder meget voldsomt og nærmest eksplosionsagtigt. Smider man så vand på "eksploderer" det (vandet stødkoger og smider brændende stearin over det hele), ligesom kogende fritureolie, hvis man hælder vand på når gryden står i flammer.

Jeg har været ude for at en fyrfadholder til en thepotte lavede nummeret, hældte dog ikke vand på, men fjernede thepotten og bar skidtet ud i haven (med handsker på).

Så din viv kan roligt tænde de gamle lys, de har ikke en sidste holdbarhedsdato.

Accepteret svar
Fra : Christa.N

Modtaget 310 point
Dato : 18-04-10 15:18

Moderne stearinlys er i virkeligheden ikke lavet af stearin, men derimod af paraffin, som er et affaldsprodukt fra olieindustrien.
Der er øget brandfare, da stort olieindhold øger risikoen for selvantændelse. Medierne har omtalt flere af den slags tilfælde herhjemme - især i forbindelse med billige fyrfadslys.
Problemerne med olierester er ikke overraskende størst i paraffin fra fjernøsten.
http://dolleruplys.dk/goderaad.htm

Personligt køber jeg altid 100% STEARIN, pris og kvalitet hænger sammen og så slipper man også for os og sod.....

kj din kone har ret, hvis det er billiglys i ligger inde med..... men risikoprocenten er trods alt meget lille for disse uheld........

Ellers blev det da også omgående forbudt at sælge dem.

Mvh Christa

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 18-04-10 15:21

Det eneste hun risikerer er at de oser meget. Især guld og sølv lys er slemme.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 18-04-10 15:34

Alle mine stearinlys plejer at eksplodere - hvis de ikke eksploderer, så er der da ikke noget sjovt ved dem.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 18-04-10 16:03

- de røde, der ligner en dynamitstang, skal hun pille fra...

Kommentar
Fra : Christa.N

Dato : 18-04-10 16:10

Citat
- hvis de ikke eksploderer, så er der da ikke noget sjovt ved dem.

Så er det jo du skal bruge tricket med at smide vand på, ik'

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 18-04-10 17:05

Så er det sjovere at der går ild i friture og der er en der smider vand på. Jeg har set en hel ydervæg af beton til en lejlighed flytte sig udad. Den blev heldigvis hængende. Men det kostede en ny ydervæg.

Godkendelse af svar
Fra : kj

Dato : 19-04-10 10:38

Tak for svaret Christa.N.

Kommentar
Fra : FlemmingP2

Dato : 29-11-12 14:52

Faldt lige over denne gamle debat.
Jeg ville smide dem ud,og helt undgå stearin; brug i stedet f.eks. palmekerneolie, som ikke soder så meget eller giver så mange partikler i luften: http://dk.waxilight.com/palmekerneolie.aspx
Lidt uhyggeligt at stearin er så "giftigt".