/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Miljøministeren harefrit område
Fra : betterwisser
Vist : 469 gange
100 point
Dato : 18-04-10 13:04

Når vi kan lægge penge i bæverindførsel, Skjernå udretning, og meget mere af samme skuffe, hvorfor kan vi så ikke kompensere landmændene, for at undgå disse store golde majs og kornarealer, som kun bliver større, og endnu værre er, at majsen står i lange årrækker på de samme jorde, vi kunne f.eks starte med 6 gårde hvor der blev taget særligt hensyn til agerhøns og hare og der blev drevet intensiv regulering af krager, skader og andet rovvildt mink ræv også videre.
Bønderne får jo smidt den ene eller anden store tømmerflåde ud, hver gang at markskræfterne endnu engang spilder dem et puds, så lad nu jægerne få noget for deres skattepenge og den reelle årsag kan blive belyst, for de dårlige trivsels muligheder for hare og agerhøns for en start.

Vi kompensere for så meget i forvejen, så hvorfor kunne man ikke prøve ovennævte model i f.eks 5 år, altså en kontrolleret forsøg med et sammenligningsgrundlag med nabogårde, som drev deres bedrifter efter den model som er oppe i tiden nu, hvor hver M2 tæller under plov. Kravet til gårdene skulle nok ligge på + 200 HA og der burde selvfølgelig følge retningslinjer omkring jagten med i forsøgs perioden.

Det er ikke jægerne som har reduceret bestandene, det gælder også for de trækkende fugle.
For vores gamle slægt af jagtbart markvildt, er det en form for tilskudsberretiget voldtægt af markdriften, det er her problemet efter min mening ligger begravet, med den en procentsats som nærmer sig 100.

Vi kan bruge millioner på at beholde Snæblen fint nok, så kan vi vel også bruge lidt penge på urgammelt vildt i DK som haren og agerhønen, ideen går vel fint i spænd med miljøministeret eller hvad.

DJ bliver åbenbart altid taget med bukserne nede og spiller surmule kvajet, istedet for at kridte banerne op, men de har vist kun en ting i hovedet og det er at få dækket deres ejet ego behov, som åbenbart også en del gange, foregår med bukserne nede om hælene. Det der med ene og stærk kan vist heller ikke bruges, det lyder nok nærmst som en af de største sovesale derinde fra efterhånden.
Det er ærgeligt at de har fået en monopol stilling, når der tales om danske jægeres organisations muligheder, overfor de andre interesse organisationer og landes politikkere.

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 18-04-10 13:21

fint forslag/kommentar

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 18-04-10 15:29

Lad os plaffe de harer! De spiser alle bananerne på markerne!

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 18-04-10 15:55

Sidste år skød jeg mere end 15.300 harer!

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 18-04-10 17:20

Hvorfor ikke lade jægerne skyde majsen. Så kan vi håbe på popkorn langs vore veje, og dyrene ville overleve.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 18-04-10 23:33

Nåh - er Flash blevet sart og har slettet et par indlæg? Han ynder selv at lave fis med borgermusikkken - undertiden med en vis humor - men han kan ikke klare mosten når han får igen. Pjattehovede.

Accepteret svar
Fra : Tonganeseren

Modtaget 100 point
Dato : 20-04-10 02:12

Det er squ en svær nød at knække - hvis alle skal tilgodeses. Det er vel ikngen naturret, at bønderne først og fremmest skal tilgodese jægernes interesser. Jorden er der for at blive dyrket - hvis tingene skal foregå rentabelt. Og så har landbruget det lidt svært for øjeblikket - nu hvor tilskuddet til braklægning er delvist fjernet.
Jeg talte med en landmand om problemet, og han sagde, at opdyrkningen af brakjorden næsten kompenserer for de trillioner af skovduer, som man jo ikke må regulere før i oktober.
Man skal altså vælge mellem "pest og kolera".
Enten skal tilskuddene til braklægning sættes op, eller også er der ingen vej tilbage - udover at udnytte landbrugsarealerne maksimalt.
I efteråret 2009 røg alle brakområder på mit revir. Men det har medført et endnu større antal rådyr og harer på markerne. Det betyder også, at min afskydning af rådyrene er blevet gjort nemmere - rent jagtteknisk, fordi jeg kan dække mig i skoven og moserne, hvor der helt ind til markarealerne er grantræer.
Jeg ser helst at braklægningen bliver tilbageført, men det er jo heller ikke mig der skal have økonomien til at hænge sammen. I 2008 var der tale om i alt 40 tdr. brak rundt om skoven og moserne - og det var smukt. At jeg så skulle foretage lav kravlen for at komme ud til kanten og til skud, var så en anden sag.
Det er altså svært det her. Hvad Pokker skal man gøre. Det er jo landmændene der ejer jorden - og giver os andre mulighed for at dyrke vores hobby.
Besserwisser mener at der skal kroner på bordet, måske mener han en national løsning, men den går ikke i EU.
Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : TheRealDeal

Dato : 20-04-10 16:34

Kære alle

Her er lidt læsestof til de videbegærlige, det bliver spændende at følge projektet.
http://www.mim.dk/Nyheder/Pressemeddelelser/20100415_haren.htm#Haandsraekning_til_den_truede_hare
TRD

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 20-04-10 16:50

Ja, det bliver spændede at se virkningen, blot DMU undlader først at få arrangeret bortskydning af samtlige harer - for at kunne iagttage fremgangen.

Godkendelse af svar
Fra : betterwisser

Dato : 23-04-10 15:44

Tak for svaret Tonganeseren.