/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
tv på pc mangler lyd
Fra : ambeck
Vist : 1990 gange
500 point
Dato : 18-04-10 00:51

Jeg har købt en usb stick - wintv-ministick til HD og mpeg 4 hos Fona. Problemet er bare, at de nye kanaler dr-k, ramashang og dr hd ikke har lyd på. De tre gamle kanaler virker ok. Hvad er årsagen?

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 18-04-10 02:08

Jeg havde det samme problem, så fandt jeg Monogram HE-AAC codec, filen hedder mmaacd.ax

Kommentar
Fra : severino

Dato : 18-04-10 09:28

Måske er det denne?
http://wareseeker.com/free-monogram-aac-decoder-0.9.0.0-alpha/

Vær også opmærksom på at der kan være andre steder der skal justeres på lyden; det er ikke altid nok med den på selve PC'en.

Kommentar
Fra : ambeck

Dato : 18-04-10 11:48

Til Bertel:
Hvordan fandt du Monogram HE-AAC codec, filen ? Er det på nettet eller på medfølgende cd?

Til serverino:

Det hjalp ikke med wareseeker... og man blev lidt kært rundt i manegen med krav om 20 kroner til en kode for at installere.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 18-04-10 11:57

Lyder ikke som om det er WINTV HD softwaren du har installeret -> http://groups.google.dk/group/dk.teknik.htpc/browse_thread/thread/dc12a57cfdcd5f6a for der følger HE-AAC codec med !!

Prøv om du ikke kan downloade en opdatering til WINTV softwaren hos hauppauge

Kommentar
Fra : ambeck

Dato : 18-04-10 12:39

fejlkode 0x80070005 ved installation af regsvr32 c:\windows\system32\mmaacd.ax
øv

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 18-04-10 13:19

Du skal køre kommandoen til at registrere mmaacd.ax som administrator.
DVS. højreklikke på ikonet og vælge "kør som administrator".
Bagefter skal du vælge at bruge codec'en inde i WinTV, under opsætning, "avancerede muligheder".

Kommentar
Fra : ambeck

Dato : 18-04-10 15:28

Det virker med lyd nu, men det skratter altså ret meget. Hvad er så det? Jeg har også windowsmediecenter, som kun kan finde mpeg2 kanaler, men hvor lyden er meget bedre. Og jeg ved ikke hvorfor.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 18-04-10 15:54

Windows media center på Vista kan kun vise MPEG2 kanalerne (de gamle kanaler). Media Center på Windows7 kan vise dem alle.

Jeg synes egentlig at lyden er god også med WinTV, hvis jeg kører det på en PC der er hurtig nok, ellers hakker den i lyden, men jeg synes ikke det skratter. Er det alle kanaler der skratter i WinTV?

Har du prøvet at optage og afspille den video du har optaget?

Kommentar
Fra : ambeck

Dato : 18-04-10 17:52

Det er simpelthen noget rigtig skidt - en rigtig tidsrøver. Jeg har købt sticken hos Fona som forsikrede mig om, at den virkede i windows vista. Og så virker det så dårligt. Det er garanteret vista, der er skyld i miseren med hakken og stønnen i lyden. (Jeg troede også, at jeg kunne få opgraderet min viste til windows 7 gratis, fordi jeg købte ny pc i juli sidste år. Nu koster det 1000 kroner for en ny windows. ØV. )
Det eneste jeg har fået ud af det her sidste køb af wintv-stick er, at jeg kan se dr1 ,tv2 og dr2 i ordentlig kvalitet på det der mediecenter. Og det kunne jeg i forvejen. På nettet.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 18-04-10 19:58

Hvorfor en PC kører du det på?
Jeg har det til at virke på alle huset PC'er med Vista, det fungerer ok, undtagen på den lille bærbare der ikke rigtigt kan følge med til at afspille HD.

Dit problem er sandsynligvis at der er for meget load på din maskine til at den kan følge med. Det kan Fona eller Vista sådan set ikke rigtigt gøre noget ved.

Har du prøvet opdatere WinTV, der er en nyere version på deres hjemmeside.

Kommentar
Fra : ambeck

Dato : 18-04-10 23:32

Jo, jeg har prøvet at finde en opdatering på deres hjemmeside. Har du så gode antenneforhold eller er det bruger du den medfølgende stueantenne?

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 18-04-10 23:45

Den medfølgende antenne var knap nok god nok til mit brug, mest fordi jeg havde den til at stå i vinduet på den forkerte side af huset. Så købte jeg en antenne i Haral Nyborg til 300,- der fungerer perfekt. Men det kommer også meget an på hvor du bor i forhold til sendemasten.
Jeg bruger den også sammen med det almindelige antennesystem, som TVet kører på, der virker det også fint.

Jeg tror at de nye kanaler kræver lidt bedre modtageforhold end de gamle, så hvis du kun har problemer der, kan det være antenneforholdene.

Sammen med WinTV følger der et program der kan måle signalstyrken, det skal køres samtidig med WinTV. På min PC ligger det her:
"c:\Program Files\WinTV\Signal Monitor\hcwSigMon.exe"
Du kan bruge det til at checke om signalet er godt nok og hvor den bedste placering af antennen er.

Hvis antenneforholdene ikke er gode nok, kan bør du have problemer med både lyd og billede.

Kommentar
Fra : ambeck

Dato : 19-04-10 11:36

Det er da god information om antennen. Nu har jeg også fundet ud af, at den svenske hauppauge hjemmeside er bedre end den engelske. Jeg har prøvet at køre opdateringer på men det hjalp ikke på antallet af kanaler - desværre. Jeg tror også at jeg har fået pillet lidt rigeligt i setup til WinTV7 så der har jeg også brug for hjælp. Fona kunne ikke hjælpe, men anbefalede WINDOWS 7.

Jeg bliver ikke så meget klogere af deres hjælpefunktion. Enable du 3.partners dekodere? Det var jo det, jeg gjorde for at få lyden på, men så følger der også en masse andre valg med som jeg ikke ved noget om.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 19-04-10 11:52

Check System ressourcer mens du viser TV, går CPU mod top er det en for lille maskine eller dårlig Codex.
En gammel AMD 1800+ kunne ikke klar opgaven hos mig. måske med en nyere nvidia grafikkort og Codex som udnytter GPU, men det var hurtigt og nemmere bare at købt en ALDI maskine, og så spiller det bare :)

Kommentar
Fra : ambeck

Dato : 19-04-10 17:01

Nu virker min lyd, men mpeg4 og HD billedet er væk. Har opdateret grafikkortet og lydkortet, men uden resultat. RETURGODS

TV-signalet har jeg målt som Bertel anviste, Det er ok.

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 19-04-10 17:05

har du været inden på producents hjemmeside og se om der er nogle nye drivere eller om der står noget om det.

Kommentar
Fra : ambeck

Dato : 19-04-10 17:23

Jeg er igang med nogle drivere fra hauppauges hjemmeside - det kan da være det hjælper.

Kommentar
Fra : ambeck

Dato : 19-04-10 17:53

Der var ingen drivere til den her stick - det var en vildmand

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 19-04-10 19:32

Der er lige kommet en version 1.3d af programmet, er ved at installere.
Pakken indeholder både drivere og programmerne.

Hvordan har du "H.263 Video" til at stå, inde under opsætning af dekoder (den sidste side)?
Min står til "ArcSoft Video Decoder".

Kommentar
Fra : ambeck

Dato : 19-04-10 20:18

Opsætning af decoder har jeg fra hauppauges supporter som ikke var til meget hjælp. Nu prøvede jeg lige at lave om til arcsoft og så kom der lyd og billede. Dog hakker det lidt. Muligvis er det en antenneforstærker, der mangler her, Hvordan har du sat lyden? Og video til mpeg2?

Accepteret svar
Fra : BertelBrander

Modtaget 500 point
Dato : 19-04-10 21:20

Hvis det hakker er det måske PCen der ikke har nok muskler, prøv at køre "jobliste" og se på "ydeevne" mens programmet kører.

MPEG-2 Video står til "MainConcept ..."

MPEG1-Audio står til "Hauppauge MPEG ..."

AC3 Audio står til "Hauppauge AC..."

HE-AAC Audio står til "Hauppauge ..."

På den første side kan du prøve at sætte X i "Anvend hardware acceleration når muligt", jeg har ikke forsøgt så meget med den, men det bør kunne give en del.

Kommentar
Fra : ambeck

Dato : 20-04-10 10:55

Det var en god ide at kopiere din opsætning Nu virker det med lyd og billede på alle kanaler i wintv. Jeg har installeret den nye version. Nu mangler jeg bare at få mpeg4 og hd i medieplayeren, men det kræver windows7 eller hvad?

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 20-04-10 19:20

Medie Center i Windows 7 kan vise alle kanalerne. Jeg ved ikke om den i Vista kan bringes til at vise MPEG4 kanalerne. Det kræver nok at man hacker den lidt...

Kommentar
Fra : ambeck

Dato : 21-04-10 10:33

Hvordan hacker man medie center?

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 21-04-10 18:14

Ved at læse en masse -> http://thegreenbutton.com/

Kommentar
Fra : severino

Dato : 21-04-10 22:05

http://www.bornetv.dk/index.html Her har du DR1, DR2, Rammeshang og DR-K uden at du behøver at putte dimsen i hullet.
Der findes mange andre TV kanaler på nettet, men de kræver alle du er online på nettet!

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 22-04-10 00:08

Hvor mange af de der sider hvor man kan se TV på nettet er lovlige, og hvor mange af dem overlever ret lang tid?

Og man kan se DR1, DR2 osv. på dr.dk

Kommentar
Fra : severino

Dato : 22-04-10 20:25

Hvis det er DR du tænker på, så har de allerede tvangsudskrevet regningen i deres medieafgift, og er der ikke penge nok, så hæver de jo bare afgiften.
Det er dog mere tvivlsomt med de andre stationer.

DR sender STREAM på førnænte link, men TV2 sender kun klip/afsnit.

Kommentar
Fra : ambeck

Dato : 22-04-10 22:02

Jeg er nu glad for min stick - det kører meget bedre end dr.dk og jeg kan optage en film hvis jeg vil. Nu har jeg også fundet ud af at spare en antenneforstærker, fordi jeg fandt et gammelt antennekabel så antennen kan hænge oppe under loftet. Så er der fin lyd og billede. Tak for hjælpen

Godkendelse af svar
Fra : ambeck

Dato : 22-04-10 22:31

Tak for svaret BertelBrander.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 22-04-10 22:48

@ambeck, glad for at du fik det til at virke, kører HD også fornuftigt?

@Severino, DR har visse restriktioner på deres net, man kan f.eks. ikke (uden beskidte tricks) se tv på dr.dk i udlandet. Det gør de bl.a. fordi de f.eks. ikke har lov til at vise de film de køber, for hele verden.
Derfor kan DR heller ikke tillade hvem som helst at vise DR på deres hjemmesider. TV2 plejer vist at være endnu mere restriktive.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 08-05-10 01:41

Jeg faldt over dette program:
http://www.team-mediaportal.com/

Det virker på mange måder lige som medie center, men det fungerer på nogle punkter bedre, det er langt bedre end WinTV.
På min PC med Windows 7 kan det også vise mpeg 4 kanalerne, det bør det også kunne på Vista.
Der er lige nogle tricks man skal kunne for at få det til at spille, jeg skulle f.eks. bilde programmet ind at jeg var i Finland for at få det til at skanne alle kanaler og dermed finde mpeg4 kanalerne.