/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Nå....jamen så...??
Fra : Heidi-Ho
Vist : 1161 gange
100 point
Dato : 15-04-10 21:48

Hvad mener I om dette her..?

http://www.jaegerforbundet.dk/page651.aspx?recordid651=1570

En svinestreg af klasse.!!

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 15-04-10 22:12

Han er blevet vild-ledt.

Jeg tror sgu det er de mange løsgående dræberhunde, eller fartgale bilister der fræser de stakkels dyr ind i dækmønsteret.

Kommentar
Fra : Sandhedsvidnet

Dato : 15-04-10 22:43

Er det en ny madpakke sag fru Ellemann er på vej ud i det var måske en ide hun liiiiiigggggeeee spurgte far Uffe om hun skulle stikke en finger i jorden, MEN sikkert er det at jagten og trafikken tager deres del af bestanden
Der bliver også gjort alt for lidt ved krager og skader, de tager også deres del af kagen

Kommentar
Fra : HansELund

Dato : 15-04-10 23:01

Som jægeren, der skød forbi haren sagde, pyt med det, jeg kan bedre lide sovsen....

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 16-04-10 00:12

Historien viser også noget andet, nemlig hvad det er Danmarks Jægerforbund`s forhandlere er oppe imod. Når de så samtidig også modsiges af andre jægere i de af ministeriet nedsatte udvalg – her tænkes på D.L.S. Tonganeseren. Så skal det da gå helt galt med jagt tiderne.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 16-04-10 07:20

Der står nu også at landbrugsmaskinerne slår en del harer ihjel.
Problemet er når en hare hører eller ser en overvældende fare dukker den sig helt ned istedet for at løbe, den satser nemlig på at det tætte korn kan redde den.
Da min far kørte mejetærsker måtte han aflive adskillige harer der havde fået klippet benene af.

Nå, nu bliver haren vel totalfredet, det vil resultere i at Danmarks 4 største brokkehoveder af jægere i årevis vil diskutere hvem har skylden for, og vel at mærke her på Kandu

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 16-04-10 07:41

Det er sku` uhyggeligt LuffeA og din far var haremorder...

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 16-04-10 07:58

Skulle komme fra en jæger....

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 16-04-10 08:42

- han er kommet skævt i kjolen i dag Luffe... god weekend!

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 16-04-10 08:59

Hej Heidi-Ho.

Jeg er enig med dig i, at det er en værre redelighed, men hvad er alternativet ? Den gode Karen Ellemann, som forøvrigt selv er jæger, har nok for dårlig hjælp fra embedsmændene som Tommy Asferg fra DMU udtaler og det er sikkert rigtigt. Desuden bliver der formodentligt lyttet til diverse organisationer, deriblandt DJ som igen er alt for sent ude: De beskylder jo Skov- og Naturstyrelsen for at bruge den lette løsning, dvs. fredning - men hvor er tiltagende fra DJ blevet af ? DJ påstår i ramme alvor, at jægerne (læs DJ's medlemmer) er de eneste der gør noget aktivt for at redde harebestanden ! "Jægerforbundet har i den forbindelse netop nedsat et særligt vildtplejeudvalg, der bl.a. skal arbejde med praktiske naturplejetiltag til gavn for harebestanden, Siger Ole Roed."
Det er virkelig fremadrettet politik at forsøge sig med tomme ord, når problemet har eksisteret i flere år og kun bliver værre !
Jægernes organisationer har et stort ansvar for de miserable betingelser vi byder vildtet og dermed jægerne. Omvendt må jægerne også kunne forstå, at er bestandene truede, ja så må der nødvendigvis gøres noget og hvis det er fredning, må vi acceptere det !
Andre debattører siger rigtigt, at trafikken tager deres part af meget vildt, rovvildt (krager & skader)
rovfugle, ræve, mårer m.m.f. - Det er jo også facts, at trafikkens eksplosive fremmarch ikke gør tingene bedre. Landbruget tager også en stor bid med et højeffektivt produktionsapperat. Endelig skal jægerne lære at begå sig bedre i naturen, og ikke blot skyde på hvadsomhelst, specielt ikke når vi taler om de vildtarter der er få af, men som i.h.t. den gældende lovgivning gerne må jages - det står ingen steder skrevet, at hvis man ser en hare, så skal den absolut skydes !! Men det kræver en holdningsændring hos mange, specielt de modne jægere - de unge lærer noget andet i dag, gudskelov !!
BB1 siger faktisk noget rigtigt uden at ville det, nemlig at DJ's forhandlere ikke kan komme igennem med deres synspunkter og det er bl.a. DLS som er skyld i hele forplumringen. Til det første har han fuldstændig ret - DJ har og sover stadig i timen, udfra den tese, at vi er så store at vi skal nok bestemme, men fakta er, at man har så travlt med udenlandske dipositioner, at man glemmer det hjemlige !! Til det andet er der kun at tilføje: DLS har af gode grunde skilt sig af med Kloge Åge Ballegård-Knudsen og det kan han ikke tilgive!! Dette gammeldags opbyggede system som DJ består af, skal totalt laves om til en moderne organisation, hvor det er en æressag at kunne gøre noget for vildtet i samklang med den øvrige del af befolkningen. De grønne organisationer, om vi så kan lide det eller ej, gør for det meste deres arbejde godt og det skal man ikke bebrejde dem for, men derimod kan man med rette bebrejde jægerne for at være alt for passive - det gælder generelt os alle.
Men Heidi - hvor der er behov for at hjælpe vildtet med fredning, skal man bruge dette "redskab", og det er der efter min mening behov for når man taler om haren og agerhønen.

Øjenvidnet4

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 16-04-10 10:30

Citat
bl.a. skal arbejde med praktiske naturplejetiltag til gavn for harebestanden

Naturplejen ligger desværre hos kommunerne der bruger området som spareobjekt, så ikke meget hjælp at hente der.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 16-04-10 11:48

Hej Øjenvidnet.
Du skriver bl.a. følgende i dit glimrende indlæg: BB1 siger faktisk noget rigtigt uden at ville det, nemlig at DJ's forhandlere ikke kan komme igennem med deres synspunkter og det er bl.a. DLS som er skyld i hele forplumringen.

Den sætning må du nok uddybe. DLS`s hovedsigte er at al jagt skal foregår på et bæredygtigt grundlag, og det kan vel ikke modsiges. DLS har heller ikke markeret sig mht. harerproblematikken. Men uddyb lige sætningen - og meget gerne med eksempler.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 16-04-10 12:57

Men, men, men og 10 x men. . . . .
Det kan vel ikke undre, at en minister altid vil være i lommen på de fungerende embedsmænd. Fräulein/Frau Ellemann har lyttet til sin topembedsmand, som igen har lyttet til nogle andre med mere "power" en Danmarks Jægerforbund. Vi jægere er oppe mod stærke kræfter, som på sigt har til hensigt at forbyde al jagt i DK - for efterfølgende at overlade reguleringen til Skov- og Naturstyrelsen håndgange mænd. Det er i hvert fald min udlægning af pensum.

Selv tror jeg ikke en dyt på de oplysninger som kommer fra DMU. Jeg baserer min antagelse på følgende:
Da jeg overtog jagten på mit nuværende store revir for 26 år siden, humpede der kun højst et par langørede rundt - fordi den tidligere ejer brutalt havde arrangeret ugentlige jagter med deltagelse af slægt, venner og forretningsforbindelser.
Jeg foretog min egen særfredning på reviret - som eksisterede indtil for vistnok 3 år siden. Altså en fredningsperiode på omkring 22/23 år. Samtidig har jeg holdt kragerne nede og har reguleret rævebestanden til et bæredygtigt niveau.
Nu mylrer det med harer - som på en roemark i Rødbyhavn og omegn. Det skal tilføjes, at der på ejendommen udelukkende dyrkes hvede, byg og raps. Der er skov, 2 engdrag og 6 moser på ejendommen.

Jeg kan altså konkludere, at på mit revir har harerne profiteret af fredning og progressiv afskydning/regulering af skadevoldende vildt. Mit revir ligger ikke umiddelbart op til offentlige veje og jernbaner - og det har naturligvis også betydet noget.

Vi skal ikke være blinde for at der regionalt drives en meget intensiv jagt på harer. Jeg læste engang om DMU-projekter på Sjælland (i nærheden af Næstved) hvor man direkte gik efter at bortskyde så mange harer som muligt - angiveligt med et videnskabeligt formål. Den slags er jo heller ikke med til at holde på harerne.

Men i år skal der reguleres harer - og jeg glæder mig allerede. Min kære hustru er fænomenal til at lave haregryde. UHAada - håret rejser sig allerede på ryggen.

Min konklusion: Der sker ting og sager i vores lille land. Nogle steder tænker man ikke i bæredygtig jagt - og det skal der reageres på. Andre stedet går det langt bedre - og det er jo fint.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 16-04-10 14:22

Og det skal en landsdækkende jagt tid bassers på. Det må hvis kaldes naivt, men det er jo igen igen et tydeligt bevis på, hvad D. L. S. eksperten på de bonede gulve formår!!!

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 16-04-10 14:34

Hej Tonganeser.

Jeg skrev:"BB1 siger faktisk noget rigtigt uden at ville det, nemlig at DJ's forhandlere ikke kan komme igennem med deres synspunkter og det er bl.a. DLS som er skyld i hele forplumringen. Til det første har han fuldstændig ret - DJ har og sover stadig i timen, udfra den tese, at vi er så store at vi skal nok bestemme, men fakta er, at man har så travlt med udenlandske dipositioner, at man glemmer det hjemlige !! Til det andet er der kun at tilføje: DLS har af gode grunde skilt sig af med Kloge Åge Ballegård-Knudsen og det kan han ikke tilgive!!"

Sætningen: "og det er bl.a. DLS som er skyld i hele forplumringen", er ment som bb1's mening, måske lidt forkert udtrykt - beklager. Jeg håber du forstår meningen !

De bedste forårshilsner
Øjenvidnet4

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 16-04-10 16:25

OK - jeg blev squ helt forskrækket.

Og se så lige Bent Ballegaards indlæg klokken 14:22.
Manner! Han forstår stadig ikke en skid af hvad rimeligt begavede mennesker skriver.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 16-04-10 16:29

"bassers"? bb1, smøg krinolineærmerne op...

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 16-04-10 18:47

Jeg mener at Karen Ellemann freder haren på et forkert grundlag.
Læs venligst det med de fede bogstaver.

Formanden for Danmarks Jægerforbund, Ole Roed Jakobsen, er ikke tilhænger af miljøministerens forslag. ”Det her er et brud på det danske princip om de generelle jagttider.æ Fortsætter den her trend, så opdeles hele Danmarkskortet (i forhold til jagttiderne, red).”
Ole Roed Jakobsen påpeger, at den eneste virkelig konsistente viden der findes om harerne, kommer fra vildtudbyttetstatistikken, og når der nu er områder som i Himmerland, hvor jægerne af egen drift skåner harerne, så falder udbyttet naturligvis. Dette fald tolkes så som om, bestanden har det endnu værre, og så rammer jægernes påholdenhed dem som en boomerang. ”Det er jo noget forstemmende, at de eneste der gør noget for markvildtet, nemlig jægere og landmænd med jagtinteresser, dem straffer man med sådan en særfredning,” slutter formanden for Danmarks Jægerforbund, da vi talte med ham her til formiddag.

Til Tonganeseren.
Jeg har gentagne gange prøvet på at få fat i noget jagt på Lolland - men det er ikke lykkes.
Jeg kan forstå på dig, at du enten har jagt - eller deltager i jagt på Lolland.
Er der så meget vildt som det påståes.?

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 16-04-10 18:51

Tonganeseren har aldrig været på Lolland. Og ja p.g.a. de store godser dernede og deres jagtvæsner, så er der en meget stor randefekt på Lolland og Falster ligesom der er det på Fyn...

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 16-04-10 19:27

Hej Heidi.
Ja, der er en god bestand af råvildt på Lolland, hvor min kære hustru kommer fra. Især omkring Saxkøbing ved og omkring Krenkerup (hvor jeg havde jagten på svigerfars ejendom - som var nabo til Krenkerup) i cirka 12 år, nærmest vrimler det med råvildt. Kommer man sydpå, altså i nærheden af Lungholm, der hvor mine svigerforældre stammer fra, er der ligeledes en stor bestand af råvildt og et enormt antal harer. Sjovt nok aftager bestanden af harer - jo længere man kommer mod nord på Lolland. Omkring Maribo - ved godset Søholm, så jkeg engang flere gæs end andre steder i kongeriget. Det var helt eventyrligt.
Du kan også rende ind i dådyr, som stak af fra en indhegning midt på øen. Pga. de mange levende hegn (uden muffloner) vrimler det nærmest med fansaner og endda agerhøns.
Hvis det er muligt, så find jagten i området fra Sakskøbing til Rødbyhavn. Jeg kender ikke egnen i retning af Nakskov.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 16-04-10 21:31

Lad os plaffe nogle dyr! Vi ved de er derude!

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 16-04-10 21:50

Hej Tonganeser.
Tak for tippet. Jeg logger af og til ind på Jagtformidlingen for at se om der skulle vise sig noget spændende jagt.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 16-04-10 23:26

Citat
Manner! Han forstår stadig ikke en skid af hvad rimeligt begavede mennesker skriver.

Var det ikke at ta`munden vel fuld:"Rimeligt begavede mennesker". Menes der jægere???

Hvad med at slukke blodtørsten i noget splatter eller vampyrfilm.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 16-04-10 23:29

Moesbaek.
Mener du ikke at jægere kan være normalt begavet? Er du rimeligt godt begavet?

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 16-04-10 23:38

Citat
Er du rimeligt godt begavet?

Jo tak,jeg klarer mig nogenlunde.
Med hensyn til dit første spørgsmål,har jeg mine tvivl.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 17-04-10 00:14

OK, det tager jeg for gode varer.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 17-04-10 08:43

Hej Heidi

I dit indlæg i går kl. 17:47, skrev du bl.a.:
"Ole Roed Jakobsen påpeger, at den eneste virkelig konsistente viden der findes om harerne, kommer fra vildtudbyttetstatistikken".

Det er rigtigt at man burde kunne bruge vildtudbyttestatestikken, men da langtfra alle jægere indberetter hvad de nedlægger, kan den desværre ikke bruges.

Det ulyksalige i hele håndteringen af jagt/ikke jagt/fredninger/ikke fredninger/særfredninger er, at der nødvendigvis må være en vis kontrol med faunaen overordnet, og her må den til enhver tid siddende minister kunne stole på de informationer der er tilgængelige, både fra de grønne organisationer og fra jægere via deres organisationer og de respektive jordejere med interesse for jagt. At de grønne så har været meget dygtigere til at fremsætte deres synspunkter end "den anden side", er meget beklageligt. DJ er i mine øjne en dorsk klump, som ikke vil/evner at se fremad, men blot gøre "som vi altid har gjort". De grønne har fulgt med tiden et langt stykke hen ad vejen og det skal de vel ikke bebrejdes ?

God week-end.

Øjenvidnet4

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 17-04-10 10:31

Hvis man ser en hare, så skal man omgående skyde den! Det er verdens farligste skadedyr - og de spiser børn! Enhver jæger det pløkker en hare burde have en medalje!

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 17-04-10 12:50

Flash77, nu gider jeg ikke at høre mere på dine åndsforsnottede kommentarer.
Du er hermed blacklistet i denne tråd.

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 17-04-10 12:58

Hej Øjenvidne.
Det er muligt at man ikke kan tage vildtindberetningerne for gode vare.
Men at særfrede haren, er for mig at se lidt ud i hampen.
Jeg tror ikke en døjt på særfredningen.

Tag f.eks. Nordsjælland og Lolland-Falster, der trives haren åbenbart godt.
Hvad er det der gør, at haren trives netop der.?
Bedre jægere.?
Bedre livsbetingelser.?
Mindre trafik.?

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 17-04-10 13:08

Hej igen Øjenvidne - og forresten, selv god week-end...

Det lader alligevel til at Miljø Karen, har brugt vildtindberetningen..

http://www.mim.dk/Nyheder/Pressemeddelelser/20100415_haren.htm

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 17-04-10 18:10

Hej igen Heidi.

Det er da positivt at der sker noget - men mon ikke jægerne i de berørte kommuner så bliver sure ?
Men hvis harerne i disse kommuner er meget få, så burde de lokale selv have "passet på" deres få eksemplarer eller ??
Dine spørgsmål omkring Nordsjælland og Lolland-Falster, er umulige at svare på, medmindre man er bosiddende i de respektive egne, men jeg vover det ene øje:
Om det er bedre jægere de pågældende steder, tror jeg ikke.
Bedre livsbetingelser - sikkert nok !
Mindre trafik - ikke i Nordsjælland, men formodentlig på Lolland og Falster !

Der er så mange spørgsmål til de forskellige løsninger, at det er umuligt at være retfærdig over for de jægere, der enten ingen harer har overhovedet og dem der har nogle/mange. Derfor synes jeg også, at denne tvivl skal komme harerne til gode - fredning for en periode på f.eks. 3 - 5 år, og lad os så tage den derfra til den tid. Vildtet bliver i hvert tilfælde ikke spurgt !!

Øjenvidnet4

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 17-04-10 19:11

At miljøministeren ikke vil vente på, at et allerede nedsat udvalg kommer med deres mening om harebestanden er ikke godt nok.
At miljøministeren i det hele taget går enegang er noget helt nyt og ganske usædvanligt.
At miljøministeren kun vil foretage en lokalfredning er helt sikkert fordi nogle har visket hende i øret, at den ”æder” jægerne jo nok.
At der landsdelene imellem er stor forskel på hare bestanden, behøver man ikke have den store eksamen for at vide. Os der har en stående hund og er i kontakt med mange andre hunde folk, næsten dagligt ved, at der er forskellige steder i landet, hvor det ikke er hensigtsmæssigt, at tage på prøve, hvis man ikke har en hare ren hund.
For et par år siden blev der omkring Korsør under meget stor medie omtale afholdt en kæmpe kedeljagt på hare og der blev nedlagt flere hundrede, der er stadig i det område en meget stor bestand. Hvilket bevises af at et enkelt hold på D. M. K.`s forårsmarkprøve afholdt i netop det område, havde over 30 hare for, blot om formiddagen.
Vi jægere må stå sammen om vores forbund og støtte det i, at salami metoden og bambi efekten ikke får indpas på Christiansborg, så alle jagt lige begrænsninger afgøres som hovsa løsninger.
Bliver det tilfældet kan Kalø ( vildtforvaldtningen ) spares væk og jagten i Danmarks begrænses til jagt under hegn, som i Syd Afrika..
At gøre som øjenvidnet gør her – blot at spille KLOGE ÅGE – det nytter ikke det mindste…

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 17-04-10 20:37

Hej Øjenvidne.
Helt sikkert, de respektive jægere burde ha' set lyset og indført en aftale om fredning.
Vi ved alle, når først myndigheder kommer ind over - så bliver det svært.

Mht det du skrev;
Citat
Dine spørgsmål omkring Nordsjælland og Lolland-Falster, er umulige at svare på, medmindre man er bosiddende i de respektive egne, men jeg vover det ene øje:
Om det er bedre jægere de pågældende steder, tror jeg ikke.
Bedre livsbetingelser - sikkert nok
Det var oplysninger fra Tonganeseren jeg byggede mine udsagn på.

bb1 skrev;
Citat
Vi jægere må stå sammen om vores forbund og støtte det i, at salami metoden og bambi efekten ikke får indpas på Christiansborg, så alle jagt lige begrænsninger afgøres som hovsa løsninger.
Bliver det tilfældet kan Kalø ( vildtforvaldtningen ) spares væk og jagten i Danmarks begrænses til jagt under hegn, som i Syd Afrika
Der er efterhånden ikke meget at stå sammen om.
Ole Roed er en nikkedukke - og derved bliver DJ også en bovlam nikkedukke...
Jeg er ganske sikker på, at Bjørn havde råbt op for laaang tid siden....

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 17-04-10 21:40

Det skal du slet ikke være så skrå sikker på. Se hvem han (Bjørn ) omgiver sig med..

Det gamle ord vis mig dine venner, så skal jeg sige dig hvem du er passer stadig væk.

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 17-04-10 22:02

Nu ved jeg ikke hvem Bjørn omgås med....Menæh, jeg er da med på en lytter, såfremt du har noget at berette.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 17-04-10 22:25

Det gamle ord vis mig dine venner, så skal jeg sige dig hvem du er passer stadig væk.

Arh, er det ikke en lidt tynd definition? Men sådan er det med ordsprog. Tidstypisk og med en politisk dagsorden. Det var nok ikke en arbejder i trykluftbranchen som opfandt ordsproget: "I dit ansigts sved skal du tjene dit brød".

Næh! Vis mig din kone, og jeg skal overveje om hun er værd at score.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 17-04-10 22:37

Men jeg havde en stor oplevelse i dag. Jeg besluttede mig til at inspicere et mosehul og gik med mine 2 hunde tværs over en mark - hvor afstanden til mosen er cirka 800 meter. Midt på marken stod en slunken hunræv og var i gang med at pille pelsen af en hare, som den netop havde nedlagt. Hvordan den kunne møve sig ind på en hare - midt ude på en mark med frit udsyn, er stadig en gåde for mig. Ræven ænsede os ikke, idet vinden var på og frisk. Da vi var cirka 5 meter fra ræven opdagede den os. Den vendte om og strakte afsted mod mosen. Blodet var haren var stadig friskt, og overover kredsede allerede nogle krager og store måger. På vej tilbage gik vi i en stor bue - og denne gang så jeg, at ræven var i gang med at slæbe haren til et mere diskret sted.
Det er ubegribeligt, at en hare lader sig overraske på denne måde. men hvor var der mange harer. På en lille bakketop kunne jeg tælle mellem 20 - 24 harer på den agerjord jeg kunne overskue gennem kikkerten - cirka 100 tdr. land.. Hvad der så gemmer sig i skoven, på engen og på resten af agerjorden ved jeg ikke, men det må dreje sig om et stort antal.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 17-04-10 23:01

Ballegård-Knudsen viser os nu, at han ikke er jæger, men derimod hundesportsmand som tilfældigvis har erhvervet sig et jagttegn !!
Han skrev tidligere i dag bl.a.: "At der landsdelene imellem er stor forskel på hare bestanden, behøver man ikke have den store eksamen for at vide. Os der har en stående hund og er i kontakt med mange andre hunde folk, næsten dagligt ved, at der er forskellige steder i landet, hvor det ikke er hensigtsmæssigt, at tage på prøve, hvis man ikke har en hare ren hund."
Altså kan det ikke betale sig at betale gebyrer for deltagelse i markprøver, blot fordi man ikke formår at dressere en hund til at være hareren ? Vorherrebevares - hvis ikke man evner dét, skal man efter min mening ikke gå på jagt, men det er desværre typisk for mange såkaldte jægere.

Heidi, jeg er enig med dig i dit syn på DJ og Roed - man kommer ikke videre ud af stedet med sådan en ledelse og mange af deres undersåtter. Gamle, forstokkede mere eller mindre idioter, som kun tåler sig selv og ikke tager ad notam hvor udviklingen går hen. Det er soleklart, at jagtmulighederne er anderledes end for 30-50 år siden, og derefter har vi at rette os ! Men med de bedrevidende tåber, som Ballegård-Knudsen er en del af, går al fornuft fløjten. Lad yngre visionære mennesker, som tør se fremad og være realistiske, komme til - det vil jeg gerne støtte !
Skrevet af en tidlig årgang 1947, som godt kan huske hvordan jagten foregik i "gamle dage".

De bedste hilsner
Øjenvidnet4

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 17-04-10 23:18

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 17-04-10 21:37

--------------------------------------------------------------------------------
Skravlet skydes væk under trykjagterne. Og forstyrelse: Har lige set en god udsendelse fra TV-midt/Vest om vadefugene og her sagde en ornitolog og dem må vi vel tro på, at den menneskelige forstyrelse ikke var det værste. Værre var ræve, mink og rovfugle. Jægerne og jagt blev slet ikke nævnt, nok fordi jagt ikke længere er tilladt på vadefuglene...
Så H.H. min sommer jagt omfatter altid en eller to pæne gamle bukke eller ingen ting..
At så en trafik eller af anden jæger skadet buk skal aflives. Det er sket.
Desuden er der på min jagt,natur stier, hvor der færdes mange mennesker og dyrene de har vennet sig til det. De flygter ikke over hals og hoved. Det gælder også Då og Krondyerne.
Blot folk ville holde deres hunde i snor. Det kan faktisk være et problem.
------------------------------------------------------------------------------

Skrevet af et "naturmenneske", som ved mangfoldige lejligheder har været efter bl.a. ornitologerne; nu er de pludselig blevet stuerene !?
Igen erkender bb1 at han kun går efter de "gode" bukke og ikke skravlet, som venter til en trykjagt senere på året - hvorfor nu det ?
Ligeledes indrømmer han nu også, at klovbærende vildt på hans jagt er så tamt, at de ikke flygter over hals og hoved - er de måske under hegn ??

Øjenvidnet4

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 18-04-10 02:38

Det var ikke længe Øjenvidnet kunne holde sig på måtten - tråden var ellers stueren.
Så venner mine guldkorn holder jeg fra nu af for mig selv. For Øjenvidnets konstante hylerri om,hvad jeg mener,kan tror og tænker - det har intet med jagt at gøre og det er i det hele taget helt uden interesse for nogen.
Så H.H. beklager en ellers god og vigtig tråd er igen ødelagt af en person uden homuristisk sans og forståelse - det har Tombaneseren da i det mindste til en hvis grad.
Jeg skulle være mere hunde mand end jæger - er Tombaneseren så 2 gange ringere jæger fordi han går med to hunde?????
Og hvad med Øjenvidnet - Går han på jagt uden hund. Det er ulovligt....

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 18-04-10 08:24

Jeg må give Ballegård-Knudsen ret i én ting: Tråden fejler skam ikke noget !!
Men jeg er ked af, hvis jeg er skyld i at Ballegård-Knudsens guldkorn fremover ikke vil tilflyde alle os dumme jægere, som nok har brug for lidt basal viden når det gælder jagt.
På falderebet for din medvirken i jagttrådene, fortæl mig venligst hvad ordet "homuristisk" betyder ?
Ét er at tillægge mig dette mærkelige ord, men at du også indblander "Tombaneseren", synes jeg er lige stærkt nok.!
Jæger er du ikke og hundemand ? Ja, det kan diskuteres ! Alle de billeder du er med på, er hunden altid i snor - får den aldrig lov til at være fri for sit åg, nemlig dig ?? Eller er det som flere har antydet, at du ikke kan styre køteren ?
Om "Tombaneseren" er dobbelt så ringe en jæger som dig fordi han går med 2 hunde - det er ikke muligt, men hvorfor spørger du ham ikke selv ??
For mit eget vedkommende kan jeg oplyse at jeg altid medbringer 2 eller 3 hunde som ikke er i snor, men som pænt og ordentligt bliver hos mig når det er påkrævet og ellers kommer prompte når der bliver kaldt/fløjtet, undtagen når jeg er på bukkejagt, så vil jeg sgu' have fred ! Din slutbemærkning om, at det er ulovligt at gå på jagt uden hund, viser jo netop hvor meget forstand du har på praktisk jagt ! Jagt på klovbærende vildt er ikke omfattet - desuden behøver hver jæger på f.eks. en klapjagt ikke en hund, blot der er et passende antal apporterende hunde med, så desværre må jeg igen konstatere, at DJ's farverige (dog ikke på dit Facebook billede, hvor du ligner en hængt kat) repræsentant er helt galt afmarcheret stort set med alt der er jagtrelateret. Eller kan meget af vrøvlet tilskrives det sene tidspunkt på døgnet ??

Med jagtlig hilsen
Øjenvidnet4

Kommentar
Fra : Provsten1

Dato : 18-04-10 10:12

Kære Heidi-Ho.

Emnet er godt og aktuelt, så det er en skam ikke flere vil deltage ! Jeg er helt på linie med Øjenvidnet4 og Tonganeseren; aner jeg et lille hop mod midten for dit eget vedkommende ? Never mind, folk skal gøre hvad de synes er rigtigt, der findes ingen facitliste - det er kun naive mennesker der stædigt tror, at DDR-tiden stadig er gældende og man blot kan tromle tingene igennem via en organisation som DJ. Mange af deres medlemmer har tyraniseret alle andre fornuftige mennesker i en menneskealder, med fortielser og løgne - håber disse medlemmer bliver stillet til regnskab for de "forbrydelser" de har begået ! Jeg vil derfor opfordre til, at DJ's medlemmer gør oprør og forlanger demokrati med direkte valg af tillidsrepræsentanter og ledelse, så samtidig får den gamle garde smidt på porten, for det trænger danske jægere til.

Med ønsket for en god søndag
Provsten1

Kommentar
Fra : Sandhedsvidnet

Dato : 18-04-10 10:29

Denne er ledig på markedet
http://www.youtube.com/watch?v=OPNin0-dLVE

Kommentar
Fra : Sandhedsvidnet

Dato : 18-04-10 12:08

Dj kan også bruge denne march - som også er ledig - når de har valg til partitoppen så kan Knudsen være fanebære
http://www.youtube.com/watch?v=8tenrxo_COk&feature=related

Kommentar
Fra : Sandhedsvidnet

Dato : 18-04-10 18:39

Så når det store jægerforbundsmøde er slut, kan de synge denne sang som også er blevet hjemløs, Deutchland, skal selvfølgelig skiftet ud med Jägerforbund og det er en meget passende sang, da DJmenerde har rejst sig fra murbrokkerne, efter det store nedbrud for få år siden
http://www.youtube.com/watch?v=DTV92wqYjfA&feature=related

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 19-04-10 06:24

Hej Sandhedsvidne.

I aftes hørte jeg en lille fugl synge om, at du er blevet hyret af DJ til at stå for træningen og indlæringen af den overordnede strategi omkring nye tiltag for at bedre DJ's popularitet blandt menigmand. F.eks. skulle én af dine opgaver være at lære Ballegård-Knudsen excersits, da man er bange for at han vil sjoske rundt med fanen som en anden knoldsparker fra Bottrup !!
Kan du bekræfte dette og evt. fortælle lidt mere om dit nye "job" ?

Øjenvidnet4

Kommentar
Fra : Provsten1

Dato : 19-04-10 09:27

Det er mageløst, når Ballegaard-Knudsen beskylder både Tonganeseren (14/4 kl. 00:12, 14:22 og 18:51) samt Øjenvidnet (17/4 kl. 19:11) og 18/4 kl. 02:38) for at være skyld i fnidder i denne, iøvrigt glimrende tråd. Omvendt har han nu igen en (dum) undskyldning for at trække sig ud af en diskusion, som han er ved at "tabe."

Alle ønskes en rigtig god dag, incl. Ballegaard-Knudsen
Provsten2

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 19-04-10 09:45

Accepteret svar
Fra : Tonganeseren

Modtaget 100 point
Dato : 19-04-10 11:36

Kære provst.
Det er nok fordi den gængse debatform - mennesker imellem i Løsning, Botrup og omegn i årtier har fulgt følgende model:

"Jow du har"
"Næj, det hår a æt"
Jow du har"
"Næj, det hår a æt""
"Jow du har"
"Næj, det hår a æt"
Jow du har"
"Næj, det hår a æt""
"Jow du har"
"Næj, det hår a æt"
Jow du har"
"Næj, det hår a æt""
"Jow du har"
"Næj, det hår a æt"
Jow du har"
"Næj, det hår a æt""
"Jow du har"
"Næj, det hår a æt"
Jow du har"
"Næj, det hår a æt""
"Jow du har"
"Næj, det hår a æt"
Jow du har"
"Næj, det hår a æt""
"Jow du har"
"Næj, det hår a æt"
Jow du har"
"Næj, det hår a æt""
"Jow du har"
"Næj, det hår a æt"
Jow du har"
"Næj, det hår a æt""

. . . . og 20 år efter:

"Jow du har"
"Næj, det hår a æt"
Jow du har"
"Næj, det hår a æt""
"Jow du har"
"Næj, det hår a æt"
Jow du har"
"Næj, det hår a æt""
"Jow du har"
"Næj, det hår a æt"
Jow du har"
"Næj, det hår a æt""
"Jow du har"
"Næj, det hår a æt"
Jow du har"
"Næj, det hår a æt""
"Jow du har"
"Næj, det hår a æt"
Jow du har"
"Næj, det hår a æt""
"Jow du har"
"Næj, det hår a æt"
Jow du har"
"Næj, det hår a æt""
"Jow du har"
"Næj, det hår a æt"
Jow du har"
"Næj, det hår a æt""
"Jow du har"
"Næj, det hår a æt"
Jow du har"
"Næj, det hår a æt""

Jeg har hørt, at ovenstående samtaleform i flere tilfælde har været årsag til i sæt ældre mennesker alt for tidlige bortgang - pga. iltsvind i hjernen.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 19-04-10 11:57

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 19-04-10 12:41

Så er jeg klar ved tasterne igen.
I går var vi, fruen og jeg til konfirmation hos slagterens den ældste søn - og det blev sent inden vi kom hjem - ikke fra konfirmationsfesten, den fest sluttede kl. 21.30 - Men vi skulle da liiige se hvad der foregik på kroen....og tjulihejsa dog hvor der var gang i den. Fruen og dumpede ind i et godt selskab....Og ja, klokken var næsten 4 i morges inden vi gik til ro.......

Til Provsten.
Du skriver, du aner et lille hop fra min side.?? Nu ved jeg ikke lige hvad du mener med det.?
Men hvis det er mht Bjørn - så har jeg altid været "fan" af Bjørn.

Kommentar
Fra : Provsten1

Dato : 19-04-10 15:07

Århhh Tonganeser !

Hvor er det dejligt at være dansker på sådan en positiv dag !!

De allerbedste hilsner, også til Ballegaard-Knudsen, trods alt !
Provsten2

Kommentar
Fra : Sandhedsvidnet

Dato : 19-04-10 16:06

Lad os få Bjørn som formand, så vil der ske noget, den nikkedukke der er nu er ikke fem flade øre værd
Hvis Knudsen skal lære noget, der det strækmarch, men det tvivler jeg på han kan finde ud af
http://www.youtube.com/watch?v=2gx7P3AxBZo&feature=related

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 19-04-10 16:28

- så skvatter han osse bare i kjolen...

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 19-04-10 16:52

Mindst 40% har hæmorrider. Værd at tænke på.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 19-04-10 18:05

H.H. hvad er der tilbage af din tråd?

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 19-04-10 18:59

Det er da en utrolig forkærlighed,Sandhedsvidnet har for strækmarch.

Jeg vil foreslå dig at låne et armbind og støvler af en vis Jonni Hansen.Så kan du også være med.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 19-04-10 19:56

Citat
H.H. hvad er der tilbage af din tråd?
ik' meget.
Men hvad søren da, humor skal der også være plads til.

Godkendelse af svar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 19-04-10 20:20

Alting har en ende - og det har dette emne også.
Tak for mange gode svar.

Det bedste svar kom fra Tonganeseren - og sjovt nok, havde svaret ik' en skid med emnet at gøre - og dog, svaret havde alligevel noget med emnet at gøre...?
Idet ordene;"Jow du har" "Næj, det hår a æt"
er meget rammene når vi diskuterer et givent emne her på Kandu.

Derfor, tak for svaret Tonganeseren.!!

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 19-04-10 21:17

Hej HH
Jamen så takker jeg ad for de mange fine point, som måske en dag kommer mig til gode. Kandu overvejer vistnok at ændre på systenet, så der fremover tildeles 1 point pr. 1000 point man tidligere har tilegnet sig. Så er man SuperDuperBruger og placeringen er lettere at overskue - mener Amin.

Mvh.

Tonganeseren