/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Køleskab fryser
Fra : Hovgesen
Vist : 5203 gange
100 point
Dato : 15-04-10 17:20

Hej
Jeg har et Miele køleskab ca 5 år gammel. Jeg ved desværre ikke hvad type det er, men det er ca 180 cm højt og har en blæser inde i køleskabet. Det er nok ikke det vigtigste hvad mærket er, men problemet.
Problemet er at køleskabet fryser. Selvom køleskabet står på 5 eller 7 grader, så fryser det. Der kan måske gå en uge uden problemer, hvor den køler fint på 5 grader. Men så fra dag til anden ryger temperaturen under 0 grader.
Er der nogen der ved hvad problemet kan være?

Mvh. Lasse

Kommentar
Fra : transor

Dato : 15-04-10 17:27

Det lyder som en defekt termoføler eller styreelektronik.

Kommentar
Fra : ilgp

Dato : 15-04-10 17:46

Hej. Det er nok termostaten der er gået. Et godt råd er at hvis du har syltede rødbeder asier og lignende stående i køleskabet, så skal der være et tætsluttende låg på, det er ikke nok med staniol.
Dampene fra eddikelagen ødelægger termostaten. Det har vi desværre selv erfaret med et nyere køleskab, og fik dette råd i butikken hvor vi købte det nye for nogle år siden.
Mvh ilgp

Kommentar
Fra : Hovgesen

Dato : 15-04-10 18:06

Hej Ilgp
Det lyder ikke så godt.
Ved du om det er noget som kan laves? For det har sikket været et pænt dyrt køleskab, uden at vide prisen da det var i huset da vi købte det. Ved bare at Miele er dyrt.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-04-10 18:31

Miele er både dyrt i reparation og indkøb.

Det kan være føleren som ikke sidder rigtigt, eller defekt styring.

Kommer i varme og våde ting ind i det skab.

Er der frit ved kølefladen eller stables der varer som lukker af for cirkulationen og afrimningen.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 15-04-10 19:08

I gamle dage var der i stort set alle køleskabe en metalføler med et langt tyndt metalrør, som endte inde i den box, som temperaturindstillingsknappen sidder uden på. Det var en standardkomponent, som stort set alle, der kunne finde ud af at hænge en lampe op, selv kunne skifte. Se efter om du kan hitte føleren og dens tynde metalrør. Hvis røret ender inde i en plastbox, der ser tilgængelig ud, er det lige til at klare. Måske endda uden udskiftning men ved at gøre rent, rense kontaktflader etc. Men det SKAL være en person, der ved noget om elektricitet!
mvh
pbp

Kommentar
Fra : Hovgesen

Dato : 16-04-10 13:42

Hej pbp_et

Jeg har tjrekket køleskabet efter det metalrør, føler m.m. Men kan ikke se det.
Kan føleren være omme bag kølepladen bagerst i køleskabet?
Kan nemlig se at den kan skruges af.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-04-10 14:37

Bag kølepladen nede i venstre hjørne kan føleren godt sidde.
Kølefladen må ikke vippes ret meget ud, når thermostat/føler udskiftes.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 17-04-10 08:29

Er det med elektronisk eller mekanisk termostat?

Kommentar
Fra : Hovgesen

Dato : 18-04-10 15:07

Hej taunusanden

Det ved jeg faktisk ikke. Altså jeg kan ved en drejeknap stille temp. fra 1-3-5-7-9 grader. Ved ikke om det er det du mener?
Lige nu står den på 9 grader og mit termometer i køleskabet viser 0-2 grader.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 19-04-10 20:11

Hvis du ikke ved det er det lidt svært at hjælpe

Men hvis det er en mekanisk termostat, så skift den. De kan købes universal til ganske få penge.

Accepteret svar
Fra : pgh71

Modtaget 100 point
Dato : 02-05-10 18:48

Det er et elektronisk skab. Kontakt Miele på 43271100 - Kundecenter med typen (den står inde i skabet neders tv ved grøntsagsskuffe) - der er god mulighed for at få det lavet til en god pris, da det er en kendt fejl i hele brancen.

Godkendelse af svar
Fra : Hovgesen

Dato : 02-05-10 19:27

Tak for svaret pgh71.