/ Forside/ Karriere / Erhverv / Udlejning / Spørgsmål
10  katekismus 460
ulovligt.
Fra : lianesen
Vist : 1937 gange
55 point
Dato : 13-04-10 09:38

Hej. Min søn har overtaget en lille lejlighed efter en ven, da han er på su, vil han søge om boligstøtte, men udlejer vil ikke udfylde den del af ansøgningen som han skal ej heller skrive en lejekontrakt, den lille lejlighed har ikke egen elmåler ( den ligger i en fabrikshal) og har elvarme. jeg finder så ud af at alt el og vand køre på en måler. min søn betaler 38oo med el og vand, vandet fungere kun delvist. udlejer siger at der ikke kan søges støtte fordi det ikke er alment byggeri, men jeg har fundet ud af at det ikke er godkendt til beboelse, hvad gør man? pfh tak. ps har kun 55 point.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-04-10 10:10

Hvis din søn ellers er glad for at bo der, må han tie stille

Det er ikke lovligt at bebo lejligheden så længe den ikke er godkendt, hvilket udlejer åbenbart ikke har tænkt sig at gøre noget ved

Din søn kan finde en anden bolig, og melde udlejer efterfølgende, men så "ødelægger" han det for en anden ung, der kunne få en billig husleje, så spørgsmålet er op til din søns samvittighed

Kommentar
Fra : lianesen

Dato : 13-04-10 10:15

Nordsted1 tak. Jo han er skam glad for at bo der, men men havde jo regnet med han kunne søge boligstøtte, 3800 er mange penge når man får 4500 i su. men det med støtten er jo så udelukket når der ik er lovligt at bo. han er på udkik efter andet han har jo heller ingen rettigheder uden en lejekontrakt.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 13-04-10 10:56

Det er synd for de unge at visse mennesker udnytter dem. Hvis han havde lejet et værelse, så ville han få lejekontrakt. Men en "sort" indrettet lejlighed i industri byggeri, er at udnytte folk, for sådan en lejlighed vil aldrig blive godkendt.

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 13-04-10 11:15

Ja hvis det ikke er godkendt til beboelse så flytter din søn.

Jeg bor også et sted hvor udlejer ikke vil lave kontrakt så jeg kan heller ikke få boligstøtte.
Sådan er livet sur røv hele vejen.

Citat
Din søn kan finde en anden bolig, og melde udlejer efterfølgende, men så "ødelægger" han det for en anden ung

Jeg vil absolut ikke mene at han ødelægger noget for nogen andre vil at anmelde det.

Citat
Hvis han havde lejet et værelse, så ville han få lejekontrakt.

Øh nej... bare fordi man lejer et værelse får man ikke nødvendigvis nogen kontrakt at se.
Den primære grund til udlejere ikke vil lave kontrakt er jo nok penge og det slipper så for at betale skat.
Jeg har også været ude for at en udlever ville skrive et lavere beløb på lejekontrakten end det jeg skulle betale fordi så skulle han ikke betale så meget i skat eller også skulle han slet ikke betale skat at lejen hvis det var under et vist beløb sådan en fusker.

Hvis man vil have en kontrakt så få det INDEN i flytter ind og forvent/regn ikke med at i kan få boligstøtte osv. Når man først er flyttet ind uden kontrakt så kan udlejer jo bare smide en ud fra dag til dag for hvor skulle man klage over det... man har jo ingen kontrakt.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 13-04-10 12:36

Mange private udlejere af f.eks værelser vil IKKE skrive lejekontakt, så bliver de jo nødt til at følge reglerne om opsigelse m.v.
De private jeg i sin tid har lejet værelser hos forlangte nu heller ikke mere end lovligt, dvs overstiger huslejeindtægten 50% af de faktiske udgifter skal der betales skat.

Og en lejlighed i en fabriksbygning, der har vel også boet polski håndværkerski

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 13-04-10 12:40

Selvom man har kontrakt så kan man stadig blive snydt.
Igen sådan er livet.

Kommentar
Fra : lianesen

Dato : 13-04-10 12:41

LuffeA ha ha, nej men ved der har boet en lastbilchaffør som næsten aldrig var der

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-04-10 13:58

Citat
Hvis han havde lejet et værelse, så ville han få lejekontrakt

Der skal være et selvstændigt køkken for at man kan få boligstøtte

Kommentar
Fra : alka

Dato : 13-04-10 17:33

Boligen skal være godkendt til beboelse. For at få boligydelse, skal der være eget køkken. For at et lejemål kan blive godkendt som bolig, skal der ud over køkken være egen el- & vandmåler til boligen. Bolighajer er der en del af i DK!!!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-04-10 18:01

Citat
skal der ud over køkken være egen el- & vandmåler til boligen

Ikke hvis det er inckl. i prisen

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 13-04-10 20:02

Jeg havde engang en lejer (2 værelser) der ville søge boligstøtte, lejen var incl.
forbrug, men jeg udspecificerede blot ca. halvdelen af det som jeg selv betalte.

Kommunen godkendte ansøgningen, men det var nu også på den tid hvor de ikke gik ind med tættekam.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-04-10 21:03

Ungdomsboligerne her i kommunen, har fast pris for udlejning og er inckl forbrug... og de unge kan få boligstøtte

Kommentar
Fra : lianesen

Dato : 14-04-10 07:41

Men hvor anmelder man det evt ?

Accepteret svar
Fra : LuffeA

Modtaget 55 point
Dato : 14-04-10 07:53

Du anmelder til kommunen

Godkendelse af svar
Fra : lianesen

Dato : 14-04-10 07:59

Tak for svaret LuffeA.