/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Kan jeg selv reparere Blomberg?
Fra : cristian2
Vist : 3379 gange
50 point
Dato : 06-04-10 10:48

Vores Blomberg-opvaskemaskine tømmer ikke vandet når den har vasket færdig. Den er seks år gammel, og prisen for at få en service-mand ud og reparere den, bliver mere end halvdelen af hvad det koster at købe en ny (Blombergs overslag).

Jeg overvejer om det er noget jeg selv kan fikse. Er der et godt råd i den forbindelse?
1. Hvad skal jeg tjekke inden jeg skiller den ad (oplagte fejlmuligheder samt klassiske fejl jeg ikke skal gøre)?
2. Er pumpen lige til at gå til og udskifte?
3. Hvordan kan jeg diagnosticere om det er pumpen det handler om og fx ikke programvælgeren?
(En ny pumpe koster 600 kr. på www.skiftselv.dk)

Der er ingen problemer med den iøvrigt.

Tak for hjælpen!

Kommentar
Fra : cristian2

Dato : 06-04-10 11:01

Modellen er: Blomberg GUN 1210-42

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 06-04-10 13:48

Hej cristian !
Nu ved jeg ikke hvor teknisk funderet du er, men jeg vil starte med at måle om der kommer spænding til pumpen.
Jeg kunne nu også godt finde på at fjerne de ledninger der sidder på pumpen, og så gi den noget at leve af med en ledning udefra.
Køre pumpen ?
Højris

Kommentar
Fra : cristian2

Dato : 06-04-10 14:22

Citat
jeg vil starte med at måle om der kommer spænding til pumpen.

Det er vel noget med at sætte min lille elektriker-skruetrækker på hhv de to ledningen som er monteret til pumpen og se om der kommer lys i skruetrækkerens lille lampe fra den ene ledning?

Citat
Jeg kunne nu også godt finde på at fjerne de ledninger der sidder på pumpen, og så gi den noget at leve af med en ledning udefra

Og der skulle være alm. 220V på - så jeg kan bare pille ledningen af min "arkitekt-lampe", montere de to ledninger i pumpens el-indgange og slutte strøm til?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-04-10 15:56

Citat
så jeg kan bare pille ledningen af min "arkitekt-lampe", montere de to ledninger i pumpens el-indgange og slutte strøm til?

Husk lige at tjekke livsforsikringen ER betalt

Kommentar
Fra : Falcham

Dato : 06-04-10 18:10

Hej cristian2

Jeg tror at du skal betale dig fra den lille opgave, eller køb du dig en ny opvasker.

Det lyder umiddelbart ikke som om at du har de rette kvalifikationer til at løse den opgave.

Mvh.

Falcham

Accepteret svar
Fra : Bassebo

Modtaget 50 point
Dato : 06-04-10 19:31

Pil pumpen ud og sæt 230 v på den og se om den kan køre ( den skal køre let rundt ), hvis ikke er det pumpen og ny kan bestillers http://www.nettoparts.dk/shop/pumper-afloeb-49c1.html er faktisk lidt billiger her.... og sæt den nye på og maskinen køre igen...... men lidt træning skal man jo have for at kunne gøre disse ting og sager, så det er jo ikke uden grund at når hvidevare er 6-8 år skal man passe på hvad man koster på det................. ( men tro mig dansker er meget gode til at koste på deres gamle hvidevare )

Bassebo....

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 06-04-10 21:02

Hej igen cristian2
Du lader helt være med at experimentere.
Bor du på Fyn kan du sende en PM.
Men i alle tilfælde beholder du bare lapperne i bukserne, alternativt kan du google ordet opvaskebørste.

Godkendelse af svar
Fra : cristian2

Dato : 22-04-10 11:23

Tak for svaret Bassebo.