/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Etablering af anløb
Fra : christianrishoj
Vist : 1352 gange
160 point
Dato : 03-04-10 23:27

Jeg har fundet plads til en vaskemaskine i min lejlighed, og vandrørene til badeværelset løber lige forbi, der hvor jeg gerne vil placere maskinen. Men hvordan skal tilslutningen etableres?

Den mest nærliggende mulighed er vel at skære vandrøret over, skære nyt gevind og sætte et t-stykke på.

Men kan det gøres nemmere?

Jeg kan se, at der findes forskellige slags anboringsfittings - sågår nogle, der kan monteres mens der er tryk på hovedrøret (fx http://sortvvs.dk/roer-fittings-50/anboringsfittings-133/flamco-anborings-tee-1-2-x-1-2-966.html). Det er dog ikke klart for mig om der findes en anboringsfitting, der egner sig til de 1/2" jernrør der er i lejligheden.

Hvad mener I?

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 03-04-10 23:49

Hej Christian.
Som du selv er inde på, så er den nærliggende måde at gøre det på at skære et T-stykke ind på røret, det vil også være langt den billigste løsning.
Ellers kan du udmærket anvende et anborings-T som det der er vist her:
http://sortvvs.dk/roer-fittings-50/anboringsfittings-133/flamco-anborings-tee-1-2-x-1-2-966.html
det passer i størrelsen til et ½" rør og bliver også ½" i den nye tilslutning, så det kan udmærket bruges til at tilslutte en vaskemaskine - du monterer blot en ballofix på T-stykket og skruer slangen til vaskemaskinen på her, så kan du lukke seperat for vaskemaskinen.
God fornøjelse med din nye vaskemaskine
mvh
Bennymanden

Kommentar
Fra : christianrishoj

Dato : 04-04-10 00:07

Hej Benny

Tak for svaret.

Kigger man i producentens brugsanvisninger (se http://stentor.flamco.nl/files/brochure/doc_eng_va-8_18502844.pdf), så får man det indtryk, at denne anboringsfitting fungerer på den måde, at en lille stift slås ind og antænder en ladning, med den effekt, at eksplosionen skyder et stempel frem, som skærer hul i røret.

Ganske vist angiver producenten, at deres fittings er egnede til 1/2" jernrør med en vægtykkelse på op til godt 3mm, hvilket lyder meget som mine vandrør.

Men jeg er ret skeptisk. Kan det virkelig passe? Har nogen herinde konkrete erfaringer med disse eksplosive anboringer?

Jeg vil nødigt stå tilbage med et beskadiget vandrør, eller en ukontrolleret eksplosion i min lejlighed.

Vh
Christian

Accepteret svar
Fra : bennymanden

Modtaget 160 point
Dato : 04-04-10 07:30

Hej Christian.
Du skal bruge den type der hedder T-plus til stål, og så ellers følge bruganvisningen nøje.
Især er det vigtigt at du har spændt anboringen godt fast, så den ikke kan dreje sig når du slår på stiften - det er også vigtigt at røret hvor den spændes på er rundt og rent.
Du skal også som jeg nævnte montere en ballofix på grenen inden du udløser stiften, der er jo vand på afgreningen med det samme.
Derudover er der ikke nogen problemer i det - det lille stempel inden i skærer simpelthen et lille stykke ud af det eksisterende rør - det går hurtigt og der er ikke nogen eksplosionsfare ved at bruge anboringen.
Du skal sikre dig at røret er rundt, puds det af med lidt sandpapir, så der ikke er ujævnheder eller maling på det, spænd så anboringen godt fast, skru ballofixen i grenen og luk den, giv så stiften et slag ...... 3 - 4 sekunder, så har du vand på afgreningen og kan tilslutte din vaskemaskine.
fortsat god påske
Bennymanden

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 04-04-10 07:57

Husk at der skal være kontraventil på ballofixen, og drej lukkeskruen eller -håndtaget et par gange om året så Du er sikker på at der kan lukkes for den når det bliver kriminelt.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 04-04-10 08:31

og husk også lige, at der skal en autoriseret til at lave det. vand må du ikke røre ved selv. det kan blive en dyr affære hvis du får en vandskade og ikke har dokumentation for, at det er en autoriseret der har lavet det.
har du husket, at der også skal være et afløb fra maskinen.

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 04-04-10 09:32

Hvad mener du lige med dette......

Citat
Husk at der skal være kontraventil på ballofixen

Har nu kørt de sidste 20 år og monteret hvidevare og har aldrigset en ballofix hane der er/var monteret med en kontraventil.
Det sted jeg ved hvor der skal være en kontraventil er foran en varmvandbeholder på tilgangen , så det varmvand ikke kan løbe tilbage i det kolde systemog danne bakterier...

Bassebo...

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 04-04-10 10:24

nu bliver jeg så glad når jeg høre ordret Lejelighed og ikke hus, er du milionær? nej det kan du jo ikke være - hvis du er skyld i vandskade som skade andre beboere så håber jeg du har mange penge for forsikringen dækker ikke
så jeg ville anbefale dig at betale dig fra detog skulle der gå nået galt på et senere tidspunkt har du en regning

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 04-04-10 10:25

Citat
Jeg har fundet plads til en vaskemaskine i min lejlighed, og vandrørene til badeværelset løber lige forbi, der hvor jeg gerne vil placere maskinen. Men hvordan skal tilslutningen etableres?

Enden du starter på de gode forslag til tilslutning af vaskemaskine, Så få lige lov til¨at sætte en vaskemaskine op i lejligheden af dit boligselskab / udlejer, for det må du ikke bare gøre, boligselvskabet her regler for hvordan / hvor den skal / må tilsluttes

Godkendelse af svar
Fra : christianrishoj

Dato : 04-04-10 11:55

Tak for svaret. Afpudsning af røret for at få en jævn overflade lyder som et godt tip.

Men som Hr. Rotw gør opmærksom på, er det faktisk ikke lovligt selv at lave dette indgreb, så jeg må vist hellere ud i byen og indhente et tilbud!

Kommentar
Fra : acorn

Dato : 09-10-12 21:55

vaskemaskine ingen kontraventil opvaskemaskine skal der kontraventil og aquastop på