/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Trailerhjul blokerer
Fra : lemax
Vist : 4347 gange
100 point
Dato : 03-04-10 20:59

Det ene hjul er fuldstændig låst fast efter vinteren.(bremser måske rustet fast).Den har stået med håndbremsen trukket.
Har forsøgt at kører den fri uden held.Hvad skal jeg gøre, da jeg gerne selv vil løse problemet. men har ikke prøvet dette før. ?

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 03-04-10 21:11

Det kan jo ske.

Jeg ville løfte den op, tage hjulet af og varme bremsetromlem op med en varme blæser, så den bliver rigtig varm og se om slipper. Selvfølgelig sakl håndbremsen være løsnet under denne manøvre. Du kan forsigt banke med en mammer på siden af tromlen så du får den løsnet.

Når du sår har fået den af skal du have slebet indersiden af bremsetromlen med smergellærede.

Herefter skal du have givet de bevægelig dele lidt koberfedt. Sådan at det hele igen virker optimalt.

Hvis du er meget i tvivl om hvordan man laver bremser, bør du for din egen og andres sikkerhed overlade det til en der har gjort det før. Ikke fordi det er så svært, men det er jo vigtigt sikkerheden er i orden.

vh Ben

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 03-04-10 21:45

der var vist et af de der gør-det-selv-blade der havde en udmærket artikel om det for nogle år siden. den ligger muligvis et sted på nettet.

Kommentar
Fra : iccy99nn

Dato : 03-04-10 21:45

Har en god en her, Tag en Træklods og en lille muggert og læg træklodsen mod fælgen og giv den nogle gode dask med muggerten. Det skulle hjælpe.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 03-04-10 22:21

Rejs traileren eller læg den på ryggen så du kan komme til.

Derefter ser du om der er en bremsearm, som kan trækkes tilbage, så bemsen bliver fri.

Hvis kablet i sredet går ind i hjulet kan det i værste falg blive nødvendigt at klippe det over.

Det er formentlig i kablet der er rustet fast og næppe bremsemekanismen inden i hjulet.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 03-04-10 23:12

Det kan sagtens være belægningerne, der "hænger" fast. Som andre allerede har beskrevet det, kan et par solide dask mod bremsetromlen som regel slå den løs. Hvis du demonterer fælgen først, kan du rette slagene direkte mod tromlen (ud for bremsebelægningens anlægsflader ) og få den fri.
Hvis du slår ind fra siden skal du passe meget på ikke, at ramme boltenes gevind.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 04-04-10 01:16

Som transor skriver: smid dyret om på ryggen (altså af sig sel, ikke på dig).
Har den udgendige bremsearme, som kablet trækker i.?
Hvis ja: Kan de rokkes? Kan kablet bevæge sig i "sokken"? Er groet fast? smører du dem med WD40 eller en ligninge rustløser (du kan også bruge 2dele petroleum blandet med 1del let olie), og lader det stå en times tid, hvorefter du rokker armen løs med en pappegøjetang. Smør altid kablet

Er de bevæglige dele indvendige skal du fjerne fælgen og løsne bermsetromlen, der sidder sikkert encentralmøtrik med et låseblik,dette foldes forsigtigt fri og bøtrikken løsnes, og så kan du begynde at afmontere tromlen med træklods og og mukkert (de afmonterede bolte møtrikker og blik kommer du i en bøtte, som du anbringer et sted, hvor du ikke kommer til at træde i den, Bar for ikke at levere gratis underholdning)
Herefter smører og løsner de befægelige dele efter ovennævnte mønster PAS GODT PÅ IKKE, AT FÅ SMØRELSE PÅ SELVE BELÆGNINGEN.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-04-10 13:17

Enig med hjkoefod.

Husk bare at wd40 er udmærket til at løsne rustne kabler mv. hvis man kan arbejde det ind i dem.

Men til langtidssmøring duer det ikke.

Der skal du bruge smørefedt på lithiumbasis. Inde ved bremseserne skal dog bruges varmebestandig smøremiddel, som f.eks det der populært kaldes kobberfedt.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 04-04-10 23:44

Du har fuldstændig ret ang. wd40 og det gælder også "petroleum-olien" (sikke en gang rygklapperi) og føj for en gang slagfejl jeg leverede.