/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
SU til instruktør uddannelse
Fra : AnneMBS
Vist : 1812 gange
50 point
Dato : 03-04-10 17:08

Hej allesammen.
Jeg kunne godt tænke mig at vide, om man kan få SU eller andet tilskud fra staten, hvis
man tager en hundeinstruktør uddannelse.
Håber i kan hjælpe mig.

Mange hilsner fra Anne Mette

P.S. Jeg har prøvet at gå ind på su.dk, men min computer kan ikke finde siden.

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 03-04-10 17:11

Nej det er noget du selv skal dække. Da det er en fritids interesse.

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 03-04-10 17:21

spørg lige dig selv om uddannelses stedet er anderkendt, det tror jeg næppe at den er.
du kan få su til en dyrepasser uddannelse.

se reglerne her
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=125363

§ 5. Styrelsen for Statens uddannelsesstøtte (styrelsen) godkender, at en uddannelse i Danmark giver ret til uddannelsesstøtte, når uddannelsen

1) er

a) en offentligt anerkendt ungdomsuddannelse,

b) en offentligt anerkendt videregående uddannelse,

c) en almen voksenuddannelse eller

d) anden undervisning på folkeskoleniveau, og

2) foregår ved en offentligt anerkendt uddannelsesinstitution.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 03-04-10 18:01

Uddannelsen til hundeinstruktør er vist for det meste en "fritidsuddannelse". Den ligger om aftenen eller i weekender. Så du kan godt have arbejde ved siden af.
Det er også nødvendigt, for det koster jo en del at tage de kurser.

Hvor har du tænkt dig at gå henne? Jeg tænker på, at man skal nok helst "brænde for" en eller anden retning indenfor hundeadfærd..

Har du hund selv?

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 03-04-10 20:40

Kære AneneMBS.
Du kan gå en anden vej - tak en uddannelse som vet. sygeplejerske og så samtidig et som hundeinstruktør.
Det kender jeg to der har gjort.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 03-04-10 21:27

bb1, det lyder som en rigtig fornuftig ide..

Men det kræver dels penge til kurset, og dels at man ikke er alt for forpligtet på hjemmefronten. At man ikke har hunde eller børn..

Hvis pengene og tiden er der, kunne man også kombinere instruktør-uddannelsen med en dyrlægeuddannelse..

Kommentar
Fra : Sandhedsvidnet

Dato : 04-04-10 09:52

Jeg vil lige pointerer at uddannelsen som veterinærsygeplejerske ikke indeholder kurser der gør en til hundeinstruktør, hundeinstuktør-uddannelsen skal man selv betale
http://www.ug.dk/uddannelser/erhvervsuddannelsereudveud/dyrplanterognatur/veterinaersygeplejerske.aspx

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 04-04-10 10:00

Hvem har påstået det???

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 04-04-10 10:16

Hej Anne

Hundeinstruktør-uddanelsen er IKKE en del af veterinærsygeplejerske-uddanelsen ! Blot for ikke at stille dig falske forhåbninger i udsigt.
BB1's udsagn kan måske hænge sammen med, at den pågældende dyrelæge har fundet det relevant, at hans elever gennemgår instruktør-uddanelsen, men det er noget den enkelte dyrlæge selv bestemmer. Men som led i veterinærsygeplejerske-uddanelsen, er det ikke !

Øjenvidnet4

Kommentar
Fra : AnneMBS

Dato : 04-04-10 10:26

Bevi54:
Jeg tror ikke det er sådan en god ide at blive uddannet som dyrepasser, da jeg har hørt at siden det er en meget attraktiv uddannelse, så er det meget svært at få et job inden for dette.
Men ellers tak for hjælpen.. :)

Birgitta:
Hmm.. Okay.. Jeg havde tænk mig at tage uddannelsen hos DDi, men ved stadig ikke helt endnu, da jeg helst vil tage uddannelsen i Århus, men ikke kan finde nogle link inde på nettet til Århus.
Ja. Jeg har en skøn dansk/svenskk gårdhund på 2 år, som jeg har lært en masse tricks. Men da hun er min families hund, og ikke min egen, tænker jeg på at få min egen hund her til sommer.

bb1:
Jeg vil ikke være vet. sygeplejeske, da jeg overvejer at tage en uddannelse som Agronom. Men da jeg ikke tror at jeg orker 18½ års uafbrudt skolegang (10 års folkeskole, 3 års gymnasium og 5½ års universitet) tænke jeg på om det var muligt at få SU til hundeinstruktør, inde i mit sabbat år.

Til alle:
Mange tak for hjælpen allesammen. Men er der så nogen der kender et kursus eller en uddannelse med dyr, der kun tager omkring et år. En man kan få SU til?

Mange hilsner fra

Anne Mette

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 04-04-10 12:38

Jeg forstår ikke rigtig hvordan du vil holde "sabbatår" og alligevel vil tage en uddannelse i det år?
Hvis du er skoletræt, så skal du måske hellere lede efter relevant arbejdei det år du ikke vil læse.
På den måde kunne du måske spare lidt op til at stå imod med, når du vender tilbage til studierne.

---Men ellers kan du da nøjes med at uddanne dig til "veterinærsygehjælper", som er den første del af veterinærsygeplejerskeuddannelsen. Det er en SU-berettiget uddannelse, der tager 1 år og 11 mdr. Derefter kan du fortsætte med at uddanne dig til agronom hvis det til den tid stadig er det, du vil. http://www.ug.dk/uddannelser/erhvervsuddannelsereudveud/dyrplanterognatur/veterinaersygeplejerske.aspx

Uddannelsen til DDI instruktør kan du kun tage et sted i Danmark, nemlig i Ballerup ved København. Det koster 25000 kr, giver ikke SU berettigelse og der er krav om 3 års erhvervserfaring inden man får lov til at starte. Har du tre års erhvervserfaring? For ellers er det der, du skal starte.

http://www.dyreinstitut.dk/uddannelse/beskrivelse.html

--Og det fører tilbage til den fornuftigste måde at bruge et sabbatår: Tag et job, der kan give dig erhvervserfaring og penge.

Hvor gammel er du, Anne Mette?

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 04-04-10 13:29

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 04-04-10 10:16

--------------------------------------------------------------------------------
Hej Anne

Hundeinstruktør-uddanelsen er IKKE en del af veterinærsygeplejerske-uddanelsen ! Blot for ikke at stille dig falske forhåbninger i udsigt.
BB1's udsagn kan måske hænge sammen med, at den pågældende dyrelæge har fundet det relevant, at hans elever gennemgår instruktør-uddanelsen, men det er noget den enkelte dyrlæge selv bestemmer. Men som led i veterinærsygeplejerske-uddanelsen, er det ikke !

Øjenvidnet4
------------------------------------------------------------------------------------------------
Hvorfor skal man finde sig I at de samme personer altid fordrejer ens meninger og vil bestemme om det man skriver er sandt eller usandt?
Øjenvidnet har overhovedet ingen forudsætninger for at vide hvorfra jeg har min viden. Havde han den ville han ikke have blandet sig på den måde, som han gør.
Jeg har ALDRIG på stået at instruktør uddannelsen er et led af vet. sygeplejerske uddannelsen - det er noget øjenvidnet opfinder og det er altså mærkeligt, at man skal finde sig i sådanne løjenagtigheder..

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 04-04-10 14:33

Roolig nu, bb1..
Jeg tror at øjenvidnet har misforstået dit indlæg.
Du skriver:

Citat
Kære AneneMBS.
Du kan gå en anden vej - tak en uddannelse som vet. sygeplejerske og så samtidig et som hundeinstruktør.
Det kender jeg to der har gjort.

--Hvis man læser det lille ord "så" i betydningen "dermed", så lyder det som om du mener at hundeinstruktøruddannelsen er indeholdt i vet-sygeplejerskeuddannelsen.....

--Hvor du jo med "så samtidig" mener at Anne Mette skal tage instruktør-uddannelsen ved siden af.

(Nu MÅ det da være til at forstå... Selv for et øjenvidne... ... or NOT? )

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 04-04-10 14:52

http://www.frijsenborgvet.dk/vsp.php

prøv at tage en snak med en her på denne side der hedder karina det kan være hun kan hjælpe dig videre
ellers er alternativet en træner uddanelse hos http://www.dch-aarhus.dk/
Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 04-04-10 15:48

Til Birgitta

Øjenvidnet4

Kommentar
Fra : AnneMBS

Dato : 04-04-10 18:54

Hmm.. Okay.. Tak for hjælpen alle sammen.. Så må jeg så se hvad jeg så skal gøre..

Birgitta:
Jeg er 16 år gammel, men da jeg bedst kan lide at være forberedt, begynder jeg at tænke i de baner allerede nu. Jeg går stadig i 1.g men hellere forberedt end at stresse løs i 3.g for at finde ud af hvad der så videre skal ske.

Jeg forstår godt din forvirring når jeg skriver at jeg vil tage et sabbat år, og samtidig tage en uddannelse. Men det jeg mener med det er, at jeg tror ikke at jeg orker at sidde lænket til et bord i 18½ år. Eller i hvert fald der omkring. Folkeskolens arbejde er jo teoretisk, gymnasiets arbejde er også teoretisk og 3/4 dele af universitetet er også teoretisk (efter hvad jeg ved).

bb1 og øjenvidnet4:
Jeg har altid vidst at vet. sygeplejeske og hunde instruktør uddannelsen ikke hænger sammen.. ;) Ellers var dette indlæg jo ikke blevet oprettet, for så var det jo det jeg havde gjort. :D
Men ellers tak fordi at i gad at skære det ud i pap for alle de dejlige mennesker her inde på kandu.dk.. ;) Det håber jeg at der er mange andre der har fået glæde af.. :D

bevi54:
Tusind tak for alle de dejlige links.. :D Jeg skylder dig en..

Jeg er glad for alle jeres indlæg til mit spørgsmål, og takker for at der er nogle så dejlige mennesker tilstede, som gider at tage en som mig seriøst og hjælpe mig så godt i kan.. ;)

Tusind tak til jer alle sammen.. Nu må jeg bare se hvad jeg så skal gøre.. :D

Rigtig mange hilsner fra Anne Mette

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 04-04-10 19:29

Held og lykke med din fremtid, det er godt at lægge en plan, som altid kan tages op til overvejelse senere, du har jo lov at skifte menig.
Ting og tid kan ændre sig meget i gennem årene.
endnu engang Held og Lykke.
Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-04-10 14:26

..Det er sørme heller ikke spor for tidligt at starte med at tænke fremtid når du er 16...
De 3 gymnasieår går såmænd lynende hurtigt.

Jeg tror egentlig, at du er bedst tjent med at tage et helt almindeligt fuldtidsjob når du går ud af gymnasiet. Brug tiden til bare at tjene penge. Og til at blive mere sikker på, hvad du egentlig vil uddanne dig til, og hvad dit liv skal indeholde. DU forandrer dig jo også meget i de næste 2 år, så det kunne sagtens være, at du om et par år GLÆDER dig til at komme i gang med en spændende og interessant uddannelse. Så du slet ikke vil vente et helt sabbat-år.

--Som du kan se på DDI's hjemmeside, så optager de ikke helt unge mennesker på deres uddannelse.

Så du må nok vente med at tage fat på hundeinstruktør-uddannelsen til du bliver noget ældre. Allerhelst skal du nok have haft egne dyr.
Du vil få meget mere ud af en DYR træneruddannelse, hvis du har prøvet at anskaffe, opdrage og træne mindst én hund helt selv. Altså uden at bo hjemme, og hvor du selv vælger træningssteder og træner din hund som helt almindelig elev. Jeg tror, du vil blive en meget bedre træner, hvis du har prøvet at være almindelig hundeejer først.

Instruktør-uddannelsen er noget man betaler dyrt for, så det er ret så væsentligt, at du får mest muligt ud af pengene.

Hvordan kan det være, at du vil være agronom? Det er jo en temmelig teoretisk uddannelse..

Kommentar
Fra : AnneMBS

Dato : 05-04-10 16:19

Hej Birgitta.
Jeg vil gerne være agronom, da jeg ikke ved at mine karaktere aldrig vil kunne nå op på det høje gennemsnit det kræver at blive dyrlæge, som faktisk hele tiden har været min store drøm. Det kræver jo et gennemsnit på 10. Så søgte jeg lidt inde på ug, for at finde en uddannelse som også omhandlede dyr, og ikke omhandlede for meget landbrug. (genmanipulation, afgrøder osv.)
Så fandt jeg agronom uddannelsen, og fandt ud af at man kan være agronom inden for andre områder og i mit tilfælde inden for foderrådgivning af dyr.

Det er faktisk det jeg syntes er utroligt interessant. Og det kræver kun et gennemsnit på 5,9 og det kan jeg da i hvert fald klare.. ;)

Jeg har altid gerne ville arbejde med dyr og ikke indenfor landbrug og har ikke fundet bedre muligheder for at hjælpe dyr end dyrlæge, agronom og vet. sygeplejeske. Og vet. sygeplejeske kunne jeg altid være blevet efter 9. klasse, så...

Dette er min grund.. :D

Mange hilsner fra Anne Mette