/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Trådløs / Spørgsmål
10  peet49 1440
Undertekster til DR og TV2
Fra : Oldboston
Vist : 799 gange
100 point
Dato : 02-04-10 21:43

Som bekendt er der undertekster til en hel del udsendelser på DR og TV2. For at kalde underteksterne frem, bruger man sin fjernbetjening til at indstille på tekst TV. Oppe i hjørnet af skærmen ser man det program, man aktuelt har stillet ind på. Opgaven er så at taste 399, så får man underteksten ind under skærmbilledet, idet skærmbilledet samtidig skal få normal størrelse igen.

Mit problem er, at underteksterne kommer frem, men skærmbilledet vedbliver med kun at være et lille billede oppe i venstre hjørne. Jeg kan altså godt få undertekster, og de står normalt, men det meste af skærmen er sort, da billedet kun fylder ca. 1/4 af skærmen øverst til venstre.

Jeg bruger et ældre TV-apparat, men har installeret Digiality-boks. Jeg har således to fjernbetjeninger. En Saba til at tænde og slukke for TV og til volumen, men en Digiality til at vælge kanal og tekst tv-nummer m. m.

Kan nogen hjælpe mig på vej, for jeg vil meget gerne se underteksterne med fuldt billede.

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 02-04-10 21:51

rimelig sikker på det ikke har noget med selve tvet at gøre det viser jo blot et billed.
Det er din digital-boks som laver billedet.

Prøv og se om du kan ændre på instillingerne i digital boksen, se den manual som vel fulgte med.

Det kan også være en knap hvor du kan ændre billed format om det skal være 16:9 måske det kan hjælpe og trykke på den.

Kommentar
Fra : janjuul

Dato : 02-04-10 21:55

Jeg købte også engang en mpeg 2 modtager der ikke kunne vise billede i fuld brede, måske du skulle købe en ny modtager, jeg har lige købe en sagma til sommerhuset, det virker, der strøg 10 kanaler ind.

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 02-04-10 22:29

Undskyld, hvad er en sagma, hvad koster den og hvor køber man den?

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 110 point
Dato : 02-04-10 22:30

Jeg kender ikke lige din tvbox modtager. Men på de almindeligt gængse typer bruger man ikke txt tv funktionen til at kalde underteksterne frem. Selv om de på tv2 virker ved undertekster startes de ved på anden måde at kalde subtxt frem. Der bliver så ingen problemer med billedstørelsen.

Fat brugsanvisningen, læseluppen og den skarpe lampe , en dag hvor du er ædru vil det så nok lykkes.

Kommentar
Fra : janjuul

Dato : 03-04-10 08:48

rettelse. til navnet sagma

Jeg var ikke helt ædru

Den hedder Sagem ITD84HDB og koster 599 i Elgiganten

Mvh.Jan

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 12-04-10 18:02

Foreløbig tak for tipsene. TV'et står ikke hjemme hos mig selv, så det vilo tage lidt tid, før jeg får afprøvet jeres råd og givet points. Måske går der det meste af april. Håber på jeres tålmodighed. Jeg har altid fulgt op på tingene, før eller senere.

Godkendelse af svar
Fra : Oldboston

Dato : 15-04-10 16:37

Tak for svaret transor.