/ Forside/ Teknologi / Hardware / Printer / Spørgsmål
10  Bille1948 1885
Trådløs printer
Fra : marc43
Vist : 1501 gange
100 point
Dato : 01-04-10 23:55

Jeg overvejer at købe en ny printer fordi jeg er træt af den gamle, da jeg skal bære min bærbar hen til printeren, tænde den, sætte papir i, sætte stik i osv.

Jeg har derfor fået anbefalet at købe en trådløs printer, hvilket jeg godt kan se fordelen i, men jeg har ikke noget hjemmenetværk. Kun et usb-modem og en bærbar med trådløst netkort og ingen bluetooth eller infrarød port. Kan man koble den sammen med bærbaren via den trådløse forbindelse eller skal den på et netværk?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-04-10 00:02

Det ser nem ud men jeg indrømmer blankt at jeg ikke har røvet selv, Ad-hock netværk er vejen hvis du vil det du ønsker uden at købe ekstra udstyr:
http://windows.microsoft.com/da-DK/windows-vista/Ad-hoc-networking-How-the-network-with-the-funny-name-can-make-your-life-easier

Kommentar
Fra : severino

Dato : 02-04-10 00:17

Jeg ville anbefale dig at købe en router med printerserver indbygget, det ville nok være den mest universale løsning.

Hvis du kun har et modem med trådløs, og den kun kan håndtere én klient, så skal du til at skifte mellem netforbindelse og ad-hock til printeren. Det er jeg overbevis om, at du ikke syntes er sjovt ret mange gange.

Løsningen er altså noget der er mere permanent.

Kommentar
Fra : marc43

Dato : 02-04-10 02:17

Det der er spørgsmålet er mere om min PC kan kommunikere direkte med printeren og ikke så meget om der er nogle "udenomsløsninger". Jeg har selv tænkt på fordelene ved at købe en trådløs router med USB, men der er ikke så mange andre fordele ved det.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-04-10 02:24

Hvis dit usb modem er en modem til mobilbredbånd, så kan du bruge det indbyggede netkort til at kommunikere med printeren ad-hoc

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 02-04-10 03:20

tror godt man kan købe en printer med wifi og hvis din bærbare så har wifi så har du dit netværk på den måde.

Accepteret svar
Fra : JegErHer

Modtaget 100 point
Dato : 02-04-10 10:42

Dårlig løsning at bruge WIFI, når du bruger USB Modem direkte i den bærbar.
1. Din bærbar skal sættes op til at være Host , husker du at slukke WIFI når du har den med ud ??
2. WIFI bruger meget strøm
3. WIFI ad-hock kan være drilsk at sætte op speciel da det betyder så for 2 aktive netkort samtidigt (Firewalls & Routing problemmer)

Næ jeg vil anbefale dig en mini Bluetooth dongle til den bærbar (koster meget lidt og bruger meget mindre strøm end WIFI).
Og så find en Printer med Bluetooth.
Eller køb et Bluetooth printer "kabel" -> http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?q=bluetooth+printer&sp=all&pid=149290
og tilslut en almindelig USB printer til denne. (igen kun den ligge bluetooth dongle skal side i din bærbar)

Kommentar
Fra : severino

Dato : 02-04-10 10:50

Selvfølgelig kan man få printer med WIFI. Min datter har fået en sådan, en HP C4380, hvor der er både scanner og printer, samt kortlæser; som alt sammen kan betjenes via det trådløse netværk.

Men da du ikke i dit indlæg, helt gav de relevante plysninger, som man kunne drage en effektiv løsning ud fra, så måtte jeg lige som sprede mig over flere muligheder.
Sådan vil det som regel altid gå, når spørgsmålet ikke er helt målrettet med de nødvendige oplysninger.

Men der er jo som sagt flere muligheder for at have en printer på netværket.
Jeg bruger selv fire løsninger:
1) Datterens printer på WIFI
2) Min HP 7260 sat i routerens USB port
3) Min HP 7760 som deles over min stationære PC.
4) Sidste skud på stammen min HP CP1514n Laserprinter, der sidder på en LAN port.

Nu hvor der også tales lidt om Router, så kan D-Link DIR 615 med USB server, udnyttes til flere USB enheder som printer, harddisk og andet, endda på samme tid, hvis mansætter en USB HUB på porten. (Det står i hvert fald i vejledningen.)

Godkendelse af svar
Fra : marc43

Dato : 02-04-10 14:12

Tak for svaret JegErHer.

Jeg tror, at jeg finder en printer med bluetooth og en dongle. Alt det andet virker for omstændigt bare for en printer.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 02-04-10 22:07

Du er er velkommen.

Hvis du finder en fornuftigt printer med indbygget Bluetooth, så koster en bluetooth dongle til PC'en omkring 150,-
Ellers kan du bruge det andet link jeg gav.