/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
flydene kvælstof
Fra : kokkefyr
Vist : 4426 gange
80 point
Dato : 01-04-10 17:55

jeg har brug for noget hjælp med at finde noget flydende kvælstof og det kan købs og hva det koster og om en person bare kan gå ind og købe det... håber i kan hjælpe mig tak på forhånd

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 01-04-10 18:52

http://www.hn.dk/

Air Liquide Danmark A/S
Industriparken 31
2750 Ballerup
Tlf. 43 55 50 50

Det er vist dem der hed Hede Nielsen tidliger. Det er leveringsdygtige i de fleste flydende gasarter.

vh ben

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 01-04-10 20:06

Skal Du fryses ned til bedre tider ?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 01-04-10 22:24

Ja men transporten er et problem.
Du må ikke have det i offenlig transport eller i en personbil.
Du kan surre flaske fast på en åben trailer efter bilen. Sådan gjorde jeg.

Det ligner en rygende bombe og gav fantastisk med fri plads på vejen.

Kommentar
Fra : Asbjørn2

Dato : 01-04-10 23:58

Citat
Det ligner en rygende bombe og gav fantastisk med fri plads på vejen.

Ja, nogle ting virker s'gu HVER GANG

Kommentar
Fra : kokkefyr

Dato : 02-04-10 00:19

Rigtig men tak.. nej jeg skal bruge det til at lave mad med..hehe men det med at blive frossen ned kunne nu være en god ide... Hva Gav du for d
et transor

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 02-04-10 10:48

Jeg så også brødrene Price lave is, men fortæl mig ikke at den bliver bedre, tværtimod dårligere da der lynhurtigt dannes iskrystaller.
Jeg vil regne det som en forbigående dille på de udenlandske restauranter, noget a`la` dengang alle skulle have Crepe Suzettes.

På den anden side så jeg engang en engelsk madudsendelse (nej, ikke Jamie Oliver) hvor man tog nogle friske roser og knuste dem efter en gang i kvælstoffet, det gav den maksimale smag, roser og meget andet man bruger begynder som bekendt at tabe smagen lige efter at det er plukket, det kan lynfrysning eliminere.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 03-04-10 17:34

Jeg fik det til en meget speciel favørpris, fordi jeg hjalp firmaet med en anden sag. Men spør om den normale pris.

Flydende kvælstof er må være ret billig. Det er mere et problem og en omkostning at få fat ien beholder.

Du må ikke hælde det om i en almindelig gryde elle skål, selv om det kan holde sig i en vis tid der.

Risikoen er at der kan kondensere ilt fra luften på ydersiden og dryppe ned. Flydende ilt er et farligt stof, som kan reagere voldsomt med mange dagligdags materialer.

IDeen med at lave cremeis med flydend kvælstof er netop at det fryser så hurtigt at krystallerne bliver meget små.

Kommentar
Fra : kokkefyr

Dato : 03-04-10 17:48

men den hjemmeside som jeg har fået virker ikk.. så har i andre hjemmesider

Kommentar
Fra : kokkefyr

Dato : 03-04-10 18:06

og er der noget man skal vide om det ... jeg ved godt at jeg ikk skal hælde det ud over mig selv eller stikke hovedt ned i det.. men ellers

Kommentar
Fra : transor

Dato : 03-04-10 22:25

Pas på små lukkede rum , hvis du ved et uheld vælter det ud og det fordamper hurtigt kan iltholdigt luft fortrænges og man dør nemt og smertefrit af iltmangel.
Derfor ikke transport i en lukket bil.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 03-04-10 23:13

Så er problemet heller ikke større.

Jeg har transporteret Tyresæd i flydede kvælstof, det var i en mælkejungen ligende termobeholder. Med et løst låg, der tillod fordampning.

Når man køber det er der ofte mulighed for også, at leje opbevaringsmedie. Man skal jo heller ikke selv finde embalage til ilt, flaskegas eller andre gasser.

Så kontakt bare Air Liquide Danmark A/S, det er det først sted at starte.

vh Ben

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 04-04-10 13:21

ellers har jeg en termobeholder, den står så godt nok i Ryomgaard på djursland...

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 04-04-10 14:05

Omkring emballage - så kan man bruge en flamingobeholder. Flydende Nitrogen er ligesom kogende vand - så man skal have en beholder som kan transporteres uden at der skvulpes/spildes.

En "autoriseret" beholder med flydende Nitrogen kan leveres i en beholder som ligner en tønde. Jeg gætter på at den indeholder ca. 50 kg Nitrogen.

En fyldt beholder tager ca. 3 uger før den er gasset af.

Kommentar
Fra : Trotskij

Dato : 04-04-10 21:49
Kommentar
Fra : mandtan

Dato : 09-06-10 01:59

Hej alle sammen ved godt det her ikke har noget med flydende kvælstof men fatter ikke det der med at skrive et indlæg... Så er der nogle der har en idé om hvor jeg kan købe potassium nitrat det skal bruges til en harmløs røgbombe (har checket alt hvad der findes af muligheder på nettet)

På forhånd tak:)

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 09-06-10 02:30

Citat
fatter ikke det der med at skrive et indlæg

Du har da skrevet et her...........

Du kan IKKE nogen steder købe stoffer til "harmløse" røgbomber lovligt, alt det som kunne anvendes til terrorbomber er der meget hårde begrænsninger på og må kun købes/bruges af visse personer og firmaer.