/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
externe harddiske er forsvunden
Fra : leob
Vist : 990 gange
100 point
Dato : 31-03-10 20:09

Jeg kører Win7, 64 bit på min stationære PC
Jeg har 2 externe harddiske, som jeg bruger til backup. De har virket sidst jeg havde brug for dem for ca 10 dage siden.
Den ene er kun med USB til opkobling, den anden har også USB, men får derudover strøm fra el-nettet.
De plejer at blive sluttet til en 4-stiks HUB, hvor jeg næsten permanent også har en USB-stick tilsluttet.
Lige pludseligt vises de to harddiske ikke mere på skærmen (under START og COMPUTER), mens USB-sticken stadig vises uden problemer.
De to diske viser, at der er tændt for dem.
Jeg har prøvet at slutte dem direkte til et af PCens USB-stik, men de vises stadigvæk ikke.
Hvis jeg kobler dem på min bærbare Win7, 64 bit vises de som normalt.
Hvad har jeg fået pillet ved siden jeg ikke kan se de externe harddiske, men "kun" de indbyggede med alle deres partionener?
leob

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-03-10 20:44

Der er rod i dine USB tilslutninger.
Ud med dine USB dimser og start / sluk comp. et par gange (ej kun genstart)
Start op sæt din hub til og tænd for strømmen.
Og så en ad gangen af dine USB drev og vent til de er registreret.
Måske kan der så komme orden i tildelingerne.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 31-03-10 20:48

Du kan os fjerne alle USB dimser og så gå i Enhedshåndtering, og fjerne USB drivere,
genstart pc, så skulle den gerne læse USB drivere ind igen når den starter...

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 31-03-10 20:53

Eller prøv med dette lille gratis prg., nederst på siden kan du hente en 64bit version
USBDeview
http://www.nirsoft.net/utils/usb_devices_view.html

Pak ud og kør, find navnene på de enheder der driller og fjern dem...
Genstart, nu skulle de gerne virke.

Kommentar
Fra : leob

Dato : 31-03-10 23:55

Tja, ...
Jeg skal nok prøve at fjerne alle USBdimser, men ...
Jeg kan jo se min USB stick, som sidder i den samme hub
Klaudis lille program kan også se en extern harddisk, men som ilkke connected
leob

Accepteret svar
Fra : Klaudi

Modtaget 100 point
Dato : 01-04-10 00:17

Der er gået kage i drevbogstav tildelingen, det kan være du kan se dem i Diskhåndtering,
der kan du så give dem et nyt

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 01-04-10 09:25

Jeg har en tanke om at du måske har fået fjernet USB stik på et tidspunkt hvor de ikke var færdige med at skrive FAT tabellen.

Men jeg ved ikke lige hvorden de så præsenteres, da jeg aldrig selv har oplevet det.

Skal straks erkende at det er et rent gæt...

god påske.

Vh Ben

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 01-04-10 13:16

Klaudis svar er højest sandsynligt det rigtige..

Check diskhåndtering og ret dine eksternes diskes drevbogstaver til f.eks Q or R

En anden mulighed er at de eksterne diske ikke er NTFS formaterede ?
og at 64 bit måske kræver det?

I det tilfælde, kan du på den bærbare konvertere FAT32 til NTFS

Kør cmd
I cmd skærm tast: convert x: /fs:ntfs

x= det drevbogstav der skal konverteres
Du skal indtaste diskens navn i convert programmet, som en slags kontrol.

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 01-04-10 13:17

fat-ntfs ideen er blot hvis 64bit windows7 har fået en opdatering derom på det seneste.
Jeg ved det ikke.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-04-10 13:25

Hvis den/de USB HD har virket før på de to comp. - skal der ikke ændres i filsystemet.
Det er sansynligt at det er rod i tildeling af drevbogstaver.

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 01-04-10 13:46

Eyvind, Den har jo virket før som leob skriver.
Men da windows jo har problemer med at ødelægge fat32 filsystemer, når der er en vis mængde filer på disken, så kan det jo være at microsoft endeligt er kommet til den konklussion at det er bedre at udelukke FAT32 diske over 32GB, og har udsendt en opdatering der forhindrer dem i at ødelægge folks data på FAT32 diske.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-04-10 14:37

Ok - den kendte jeg ikke.

Så er det bare med at trække data ud af harddisken og formatere til NTFS.
Eller gøre det mens data er på harddisken. .................. gisp.

Kommentar
Fra : leob

Dato : 02-04-10 08:55

Jeg har påskegæster, så jeg kan ikke prøve noget særligt i dag, men ...
Jeg tror ikke at det er et NTFS problem for så kunne jeg vel ikke bruge diskene på min bærbare?
Alle andre drevbogstaver virker tilsyneladende bortset fra disse to diske, men jeg snarest prøve at ændre drevbogstaverne - hvis jeg kan finde ud af det !!!
fortsat god påske
leob

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 05-04-10 15:48

leob, hvad er status på problemet ?
Er det muligt at du har haft diskene monteret på en maskinen hvor du geninstallerede windows ?

Kommentar
Fra : leob

Dato : 06-04-10 01:01

Jeg har endnu ikke haft tid pgra gæster
Jeg regner med at prøve på onsdag
Jeg har ikke geninstalleret windows, men anskaffet en hel ny PC. Efter det har jeg haft gang i de externe diske på computeren, med pludselig ville skidtet ikke mere (som beskrevet ovenfor)
Jeg vender tilbage
leob

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 19-04-10 20:54

Har du fået det til at virke eller holder du påske endnu

Kommentar
Fra : leob

Dato : 20-04-10 00:26

Undskyld. Min kone er syg, så jeg har ikke fået klaret det endnu.
Status er uændret.
Jeg har også lagt problemet ud til andre fora, men har kun fået svar fra Kan du (Det er også grunden til, at jeg mest benytter dette sted).
På een eller anden måde har det dog (vistnok) ændret sig (eller også har jeg ikke set det ordentligt tidligere, men jeg tror det er nyt):
Via START-COMPUTER kan man se de forskellige drives. Der er et afsnit med "Enheder med flytbare medier".
Her kan jeg se DVD-rw-drev på D, USB-sticken på O, 3 stk. Flytbare disce på hhv. P, Q og R og endelig en Blu-ray disc ROM-drev på S.
Det er formentlig de 3 flytbare, som er sagen (jeg har nok haft de externe siddende i 3 ud af de 4 USB-udtag på forsiden af hubben, mens de to på bagsiden ikke har været brugt og disse 2 vises jo heller ikke. I det fjerde udtag på forsiden sidder Memory-sticken).
Hvis jeg klikker på en af de flytbare disc får jeg meddelelse om "Indsæt en disc i Flytbar disc" - uanset om jeg har tilsluttet en extern disc eller ej.
Jeg har en fornemmelse af, at computeren tror, at jeg har en blanding af en HD og et drev. Hvis jeg højreklikker på discen får jeg nemlig en menu, hvor jeg bl.a. kan vælge "Skub ud"
Det er nok rigtigt, at jeg måske har fjernet en disc for hurtigt, men hvordan p...... får jeg det rettet ind igen uden at skulle re-installere styresystemet igen med alt det bøvl det giver?
leob

Kommentar
Fra : leob

Dato : 20-04-10 06:20

Jeg har nu prøvet at tage hubben fra.
Det eneste, der ændrede sig, var, at kunne man (selvfølgelig) ikke se USB-sticken. Mod min forventning kunne man derimod stadig se de 3 "Flytbare disce".
De to DVD-drev kunne også se, men de er jo ikke tilsluttet hubben.
leob

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 20-04-10 16:26

De 3 flytbare er sikkert en indbygget kortlæser

Kommentar
Fra : leob

Dato : 24-04-10 10:33

Sidste nyt i føljetonen .....
Efter sidste indlæg skete der det, at den under opstart g, at jeg skulle fjerne en enhed og retry - altså det, som normalt vises, hvis man prøver at åbne PCen med en ikke-boot diskette eller CD i. Da jeg ikke havde nogen af slagsen og da jeg ikke kune få skidtet startet, kørte jeg maskinen til reparation.
Der kunne den godt starte og reparatøren fortalte, at han dernæst havde sat et extern USB disk i og at han derefter havde været i START-højreklikket på COMPUTER-ADMINISTRER-LAGER-DISKHÅNDTERING og derefter i ALLE OPGAVER-SKIFT DREVBOGSTAV OG STI, set det externte drev og tilføjet et ledigt bogstav. Så kørte denne disk idet den viste navnet på disken.
Det har jeg så prøvet med een af mine externe disks og det virker
Den vises nu også i START-COMPUTER, men som en fast disk og ikke som en af de flytbare !!!!
Men nu kan jeg da se den.
Spørgsmålet er så, om det også virker på mine andre externe og om den kan huske drevet når jeg slukker maskinen og fjerner og derefter senere slutter den til igen
Det vender jeg tilbage til
Reparatøren havde set noget lignende før og mente, at det kunne være et TWEAK program eller en TDC opdatering, som gjorde at systemet ikke ville se USB diske.
leob

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 24-04-10 11:55

Den med diskhåndtering var jo som indlæg 5 og 7, og den med
Citat
Spørgsmålet er så, om det også virker på mine andre externe og om den kan huske drevet når jeg slukker maskinen og fjerner og derefter senere slutter den til igen

det burde den jo gøre hvis du sætter dem i samme USB stik,
ellers kan der godt gå "ged" i bogstavtildeldelingen igen

Kommentar
Fra : leob

Dato : 25-04-10 11:05

Det er rigtigt Klaudi og jeg har også prøvet, men kunne ikke finde ud af det !!!!! Jeg kunne ikke finde min disc, men til gengæld var der andre, som var opført, men ikke tilsluttet, selv efter refresh.
Det er nok mine evner ....

Nu har jeg haft slukket og genstartet med Discen siddende i. Den fandtes stadigvæk.
Næste gang vil jeg starte med discen afmonteret og 3. gang vil jeg så sætte den i igen samme sted og se
4 gang vil jeg sætte den et andet sted
Derefter viæl jeg prøve at tilslutte HUBen med 2 disce
... så der er nok at gå i gang med.

Jeg forstår (heller) ikke, at den ikke optræder som en flytbar disc.
Der er nok ingen tvivl om, at der er noget grundlæggende galt, som måske ville ændre sig ved af re-installere Win7. Det giver så mange andre problemer med at gen-installere programmer m.v., så det vil jeg helst ikke.

Jeg kommer tilbage
leob

Kommentar
Fra : leob

Dato : 02-05-10 12:30

Så tror jeg, at jeg slutter denne tråd om et par dage.
Der er ingen svar, som helt klarede mit spørgsmål. men jeg synes nok, at Klaudis svar kom ret tæt på og jeg vil derfor om et par dage (når alle interesserede har haft lejlighed til at læse dette) afslutte med at give Klaudi pointene.

Resume:
Jeg mener ikke, at jeg selv afslutter USB tilslutninger i utide, men det sker jo, at min kære computer selv går i stå eller på anden måde afslutter i utide.
Det er nok der for, at der virkelig var gået kage i tildelingen af drevbogstaver m.v.

Som beskrevet ovenfor
Citat
START-højreklikkes på COMPUTER-ADMINISTRER-LAGER-DISKHÅNDTERING og derefter i ALLE OPGAVER-SKIFT DREVBOGSTAV OG STI, set det externte drev og tilføjet et ledigt bogstav. Så kørte denne

kan jeg få de externe disce til at virke igen, men dog ikke som FLYTBARE DISCE på samme måde som USBsticks via en HUB.

Som tidligere skrevet kan jeg ikke forstå Klaudis USB-håndteringsprogram, men den fundne måde gør det sgatens til at leve med.
Hvorfor Hub kan se USBsticks, men ikke externe disc eller min Card Reader til memory cards ved jeg derfor ikke, men jeg kan komme uden om det ved at tilslutte dem direkte. Jeg har heldigvis mange USBudtag på PCen.

leob

Godkendelse af svar
Fra : leob

Dato : 05-05-10 23:51

Tak for svaret Klaudi.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 06-05-10 16:43

Velbekommen