/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Fejemaskinen skyder stadig
Fra : HansELund
Vist : 1578 gange
300 point
Dato : 31-03-10 19:38

Jeg har stadig problemer med at min fejemaskine skyder.

Motoren er en SACHS STAMO 282

Kan jeg forbinde et OHMmeter til platinerne og på den måde se/høre præcis hvornår disse åbner. Problemet er, at jeg ikke kan se platinerne for svinghjulet.

Hvis jeg kan bruge et OHMmeter, hvordan skal dette så i givet fald forbindes. Jeg har prøvet direkte over kontakterne, men så er der forbindelse (tilsyneladende gennem kondensatoren) også når platinerne er åbne...

Mange tak og God Påske

Hilsen Hans

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 31-03-10 19:42

Og hvorfor tror der er nogle der gider hjælpe EN gang til, du anullerere jo bare spørgsmålet ??

Og God Påske

Kommentar
Fra : HansELund

Dato : 31-03-10 19:48

Jeg beklager, men jeg er nybegynder på "Kandu" så jeg beklager, hvis jeg har gjort noget forkert, det har absolut ikke været min hensigt, men jeg havde problemer med at "belønne den rette" i første omgang.

Så undskyld, hvis du er blevet snydt. Jeg skal erindre om, at ingen af de fremsatte løsningsforslag, har fået maskinen til at indstille skydningen...

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 31-03-10 20:34

Næe jeg er ikke blevet snydt, men det er der andre der føler sig, der var jo mange gode forslag,
dem kan man så ikke finde ved at søge på kandu, når spørgsmål er blevet annulleret....

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 31-03-10 20:40

Mener du at den siger BANG fra udstødningen når du skriver skyder ?

Nu har jeg ikke erfaring med platiner men hvorfor vil du være dem med et ohmmeter ?
Så vidt jeg ved skal du indstille plantinernes afstand med søgerblade også kan du vide hvilken afstand de skal stilles til.

Men jeg kan ikke se du skulle få noget ud af at måle modstanden.

Det står formodentligt i denne bog :
http://schreiber-zweiradshop.de.css-web12.de/images/355163.jpg
Har du den ?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 31-03-10 22:37

Hvis en firtakter skyder i insgningen skyldes det utæt ventil, eller at ventilerne er instillet for stramt.
Hvis den skyder i udstødningen , er det overdosering af brændstof eller maglende tænding .

Der er ikke gennemgang for ohmmeterstrøm gennem en kondensator, med mindre den er defekt. Men der er gennemgang gennem spolen og stellet.
Du bruger et ohmmeter forkert.

Du må oplyse hvad slags motoren og tændingssystemet er , hvis du skal have hjælp.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 01-04-10 00:37

Hvis den skyder, så skal du blot tage dens våben fra den, så er det problem løst!

Kommentar
Fra : kivi

Dato : 01-04-10 08:10

tag svinghjulet af så du kan se platinerne ,drej så motoren så kan du se platinerne bevæge sig men pas på hvis du ikke er helt med på hvordan det virker så kør til en reparatør

Kommentar
Fra : HansELund

Dato : 01-04-10 20:20

Tak for de foreløbige "svar".

Jeg har oplyst hvilken motor det drejer sig om. Der er tale om en SACHS STAMO. Det er en 275 ccm 2 takst motor. Motoren yder mellem 8 og 11 hk.

Når jeg gerne vil kunne "se" på et ohmmeter, hvornår at platinerne åbner, er det fordi at det ikke kan ses pga svinghjulet, når motoren er samlet. "Knasten" der påvirker platinerner, er en en ring, som er monteret på bagsiden af svinghjulet (magneten).

Så der er altså ikke tale om, at jeg vil måle modstand eller lignende - mit spørgsmål er udelukkende om jeg kan sætte et ohmmeter på/over kontaktsættet, således at jeg nøjagtigt kan se, hvornår at platinerne åbner. Jeg har prøvet, men når kondensatoren er på, viser ohmmeteret at kontaktsættet er lukket hele tiden.

Fortsat god Påske

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 03-04-10 03:14

nå okay tror jeg forstår nu...
hvis du ikke kan se hvornår de er åbne på ohmmeteret pga kondensatoren så bliver du nok nød til at tage det svinghjul af.

Kommentar
Fra : HansELund

Dato : 03-04-10 09:14

Okay, indstillingen af tændingstidspunktet foregår på bagsiden af svinghjulet. Derfor skal svinghjulet af for at ændre på tidspunktet. Der sidder en ring med et "ovalt" rør, som udgør knasten, som påvirker platinerne. Så udover at det er bøvlet at indstille tidspunktet, er det vanskeligt at indstille kontaktafstanden.

Derfor er det et must at tidspunktet og afstanden er indstillet korrekt - inden jeg formodentlig konstaterer at skyderiet skyldes for mager benzinblanding eller slidte stempelringe....

Mange tak og hilsen fra hansemand

Kommentar
Fra : HansELund

Dato : 16-04-10 00:33

Status på fejemaskineproblemerne er som følger:

Jeg har via et gammel reservedelskatalog på nettet, fundet ud at benzinhanen skulle være med mindst 8 mm afløb. Jeg har derfor skiftet til 1/4 tomme - så nu får den helt sikkert nok benzin.

Derudover har jeg stillet tændingen til 4,5 mm før top. Jeg tog kondensatoren af og med et ohmmeter fandt jeg det nøjagtige åbningstidspunkt for platinerne. Derefter monterede jeg kondensatoren igen.

Facit: Maskinen går meget bedre, flere omdrejninger, men den skyder stadig en del, når chokerspjældet er åben.

MVH@ns

Kommentar
Fra : olehenne

Dato : 17-04-10 08:33

Hej Hans
Har du mulighed for at slutte en tændingspistol til, kan du se om tændingen er stabil eller der er svipsere imellem. Hvis der er det skal den jo af med uforbrændt benzin. Det kan så ske i udstødningen
Mvh. Ole

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 17-04-10 10:50

Har du prøvet at tage udstødningen af ?
Måske er den tilstoppet.

Kommentar
Fra : HansELund

Dato : 17-04-10 11:06

Til olehenne:
Jeg har en tændingspistol men ved ikke lige hvordan jeg skal bruge den til problemet, men du er muligvis inde på noget af det rigtige. Jeg er efterhånden blevet "helt høj" af den fejemaskine. Jeg får så mange indput, men har prøvet de fleste af.

Tror jeg udlover snerydning næste vinter - eller en grill middag til sommer, til den der kommer med løsningen. Spøg til side...

Til Scootergr:

Se ovenfor, jo jeg har haft udstødningen skruet af - også men motoren kørte, uden andet resultat, end at - nå ja den larmede noget mere

Har tænkt på om problemet måske kunne være en følge af den dag hvor maskinen skød så kraftigt, at luftfilteret røg af og notgangen på krumtapakslen skiftede udseende til en "sommerhat"...

Kan det være muligt, at den ved dette prægtige skud, skød en simmering ved et leje, en lille tur til Bloksbjerg.

Min kone vil gerne bytte plads med fejemaskinen - hun har også enkelte "utætheder" - men det må jeg nok hellere oprette som et særskilt spørgsmål

Tak til jer alle - glæder mig til at hun kører uden at knalde, altså frk. Laigård (fejemaskinen)

MVH@ns

Kommentar
Fra : transor

Dato : 17-04-10 12:11

Når luftfilteret rødg af enr skuddene i indsugningen. Det kunne du da godt have fortalt. Så havde alle svarerne om udstødning kunne spare sig ulejligheden.

Det plejer at skyldes en utæt indsugningaventil. Det kan også være den bare er indstillet for stramt.

Stil nu først ventilerne og glem tændingsvrøvlet.

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 17-04-10 14:51

Citat
Stil nu først ventilerne og glem tændingsvrøvlet.

Det vist en 2 takt motor. Altså ingen ventiler.

Nu kender jeg ik din motor men på 2 takt scootere kan de sidde en reedvalve sådan at trykket fra krumtaphuset ikke kan komme tilbage til luftfilteret.
Jeg tror ikke der er nogen reedvalve på din motor men hvis den har skuft luftfilteret af så er der vel på en eller anden måde kommet for meget tryk tilbage.

Har du egentligt haft topstykket af ?
Måske er det meget kulstofbelægning inden i forbrændingskammeret... hvis der er det så giver det et højere kompressionsforholdet hvilket kan betyde at benzin/blandingen selvantænder FØR tændrøret giver gnist og det kaldes banking... måske er det det vi er ude i.

Hvis du bruger 92 oktan så prøv med 95 oktan og se om der er forskel.
Hvis du bruger 95 oktan så prøv med oktan booster som øger oktal tallet og se om der er forskel.

Kommentar
Fra : HansELund

Dato : 17-04-10 18:24

1 april skrev jeg præcis hvilken motor det drejer sig om, jeg mener derfor ikke at jeg har spildt nogens tid...

Den skyder i indsugningen og en 2 takts motor har mig bekendt ingen ventiler....

MVH@ns

Kommentar
Fra : olehenne

Dato : 17-04-10 20:47

Jeg har en tændingspistol men ved ikke lige hvordan jeg skal bruge den
Den jeg har, sættes ind mellem tændrørsledningen og tændrør, så kan man se om et mærke (f.eks. kridt) på svinghjulet står på samme sted i forhold til motoren. Hvis glimtet hopper eller svigter, ved du det er tændingen. På den måde kan du også præcist se hvornår tændingen sker. Med en skruetrækker i tændrørshullet kan du finde hvornår stemplet er i top. Så kan du sætte et mærke og se om den tænder før top.
Held med det!
Ole

Kommentar
Fra : HansELund

Dato : 17-04-10 23:05

Som jeg skrev 16/4 tænder motoren 4,5 mm før top. Dette er som beskrevet i "manualen" som jeg har fundet på nettet. Problemet med tændingspistolen, som du beskriver det Olehenne, er at man ikke kan se svinghjulet når motoren er startet, da denne startes med kickstart som dækker for svinghjulet...

Men tak alligevel for de mange forsøg.

MVH@ns

Kommentar
Fra : Brightshadow

Dato : 13-05-10 10:25

hvordan ser tændrøret ud ?

er det sort af olie ?
er der for stor afstand hvor gnisten springer ?
er tændrørshætten meget slidt ? (gnisten kan springe mellem hætte og tændrør)

har du skiftet tænrrør til et andet mærke/type ?

ang. Olie så brug en billig Fulsyntetisk olie til 80-90kr og aldrig Mineralsk olie det har et for lavt flammepunkt og sviner derfor stempel, topstykke, tændtør og udstødnings kanal/udstødning.