/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Elektrisk forbindelse til varmeveksler
Fra : Hanshamsjel
Vist : 1537 gange
10 point
Dato : 31-03-10 09:31

Hej,
min VVS mand flyttede i 2004 min varmeveksler i forbindelse med ombygning. Han monterede den med nye galvaniserede rør på kold vands-tilgang og varm vands-afgang. Sidst i 2009 tærede der hul i rørene på kold vands-tilgang. Jeg er af den opfattelse, at en varmvandsbeholder skal jordforbindes for at undgå galvanisk tæring, og på undersiden står der også at læse:
"Elektrisk forbindelse til anoden er absolut nødvendig"

Jeg spurgte min VVS'er, men det afviste han blankt. Det var ikke nødvendigt.
(På rørene sidder en afspærringshane af messing)
Varmeveksleren er en Metro 6440 (110 liter, årg 1999)

Mit spørgsmål er, om jordforbinding ville have forhindret gennemtæringen ?
mvh
Hans

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 31-03-10 09:51

Din offeranode skal jordes for at give en optimal korrosionsbeskyttelse og dermed øge beholderens
levetid.

Der var vel en årsag til at han "kun" blev VVSer.

Hvis din anode ikke jordes kan den ikke "ofre" sig, som det første metalt der tæres.

Om så så lige kunne have redet dit rør, ved jeg ikke.

Vh Ben

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 31-03-10 12:51

MAGNESIUMANODEN som er en offer anode virker ved at ofre sig og tære væk, bare ved at være i god metallisk kontakt med stålet i beholderen. Anoden virker uanset om der er strøm/jord tilsluttet kedlen.
At beholderen skal extrabeskyttes/jordes, er en anden sag.
Anoden beskytter jo ikke alle installationer, men kun hovedsagelig beholderen.
Tæring på koldvandsrøret på beholderens tilgang, er slet ikke ualmindelig, det er som regel fittings (Bøjninger, t-stykker mm), man mener at støbningen af dette kan indeholde slagger.
Anoden bør kontrolleres, og hvis den tæres langsomt væk, er alt i orden, og så skal den skiftes, når ca 1/2 delen er væk.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-03-10 13:41

Galvanisk tæring kan også forekomme hvis beskyttelsesjordforbindelsen ikke er i orden.
Især kan computerens jordforbindelse være åsag til tæring.

Vaskemaskiner/komfurer/olie-gas fyr og andet bør og skal udlignes gennem beskyttelsesjordledningen.

Computere og tilhørende grej bør også udlignes, men ikke absolut også forbindes til jord.

Computergrej som forsynes via trasformator behøver ikke udlignes indbyrdes.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 31-03-10 18:08

jeg ville tjekke min anode den bør tjekkes hvert år den er nu 6 år gammel og hvis den er tæret op så starter den med at tære beholderen

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 31-03-10 20:19

En del af os trænger sikkert også til at få jordforbindelsen set efter, af og til ser det ud til at
den samme del af os har fødderne plantet solidt oppe i den blå luft.
Men Hr Palle B Hansens forklaring, kan jeg tilslutte mig. (hej Palle)
Hilsen Keldd

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-03-10 20:39

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 31-03-10 23:20

http://www.elpress.dk/images/log/105.pdf

Her er lidt læsning.

Nu er det jo ikke til at se hvordan anoden er monteret.

Jeg vil undlade at "at give nogen ret...".

Hvis man er sikker på at boltene skaber den elektriske forbindelse er til beholder kan "jording" af anoden undværes.

vh Ben

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 31-03-10 23:24

Når der er skrevet "Elektrisk forbindelse til anoden er absolut nødvendig", er det vel ikke uden grund.

Dette handler ikke om ekstrabeskyttelses-jording som beskrevet i stærkstrømsbekendtgørelsen.

Så hvorfor det blandes ind i emnet, må andre selv forklare.

vh Ben

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 01-04-10 11:14

1 da det er en der bruges til fjernvarme så kan jeg ikke se hvorfor den skal direkte jorders da der er metalist forbindelse til jord (og ingen elvarmeelement i/el )

anoden måles på følgene måde der sidder en udligning ledning i mellem anoden og stæld ledningen tages fra på anoden og et multimeter sætte ind i mellem anoden og ledningen her skal der ligge en strøm på over 0,3mA gør der ikke det bør anoden skiftes.

ligeledes bør sikkerthedventilen tjekkes 2 gange årligt samt afsyring af kedlen ca. 2-5 gange på en 10 år periode alt efter hvormaget kalk der er i vandet

anoden bør måles igennem 1 gang årligt

overholdes dette vil den holde længere

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 01-04-10 11:22

eller kan du kontakte metro/therm 48770000 mandag til torsdag 7.30 til 16:00 eller fredag 7:30 til 12:30

det er dem der laver denne model

http://www.metrotherm.dk/

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-04-10 11:56

Sorry - så den som indeholdende elektriske komponenter.

Kommentar
Fra : Hanshamsjel

Dato : 01-04-10 15:50

Hej,
tak for svarene. Jeg har i forvejen været inde på Metro's hjemmeside, men har ikke fundet et entydigt svar (ligesom her, he he): Jeg har i dag spurgt dem per email, så får vi se om de ved det.
Varmeveksleren er ikke jordet via rør, da alle forbindelser er plast (incl fjernvarme til og fra).
Der er derimod metallisk forbindelse til cirkulationspumper, som godt nok har jord i stikket. Altså ikke jord, men jord, forståes.
Hvis det viser sig apparatet skal jordes jvf. stærkstrømsdirektivet, skyder VVS'eren sikkert bare skylden på elektrikeren.
You can't win !

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 01-04-10 16:01

"Elektrisk forbindelse til anoden er absolut nødvendig"

Er ikke et elektrikker problem. Men et funktionelt forhold omkring offeranodens virkemåde...

De ting som sikkerhedstyrelsen skriver omkring jordig og potientialeudligning i elinstalationer, handler om andre forhold.

vh ben

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 01-04-10 16:40

om der er jord på eller ej er lige meget det er potentialet i mellem anoden og stæl der her er vigtig det er ikke en elektrisk vandvarme

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 07-04-10 18:14

hvad var så svaret fra metrotherm?

Kommentar
Fra : Hanshamsjel

Dato : 08-04-10 09:46

Metrotherm har ikke svaret, de er nok ved at finde ud af det, he he.
Jeg rykker dem lige en af dagene
hj