/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
10  3773 1345
17 mm stålaksel/ hvor
Fra : DISKEN_revised
Vist : 1042 gange
50 point
Dato : 30-03-10 18:56

Står og mangler en aksel til et hjul.

Nogen der har prøvet at købe special stål og hvor/ pris.

Eneste krav er at den skal være 17mm i diameter
gevind laver jeg selv.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 30-03-10 19:28

Det med selv at lave hjulaksel til et motorkøretøj skal man passe på med. Der kræves en dyb metallurgisk indsigt. Langt ud over håndværkernivauet.
Den må ikke kunne knække.
Den skal være stærk ,elastisk, men også sej , ikke skør, stor kævrstyrke og ikke metaltræthed.
Hvis der er til en trillebør , er det en anden sag.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-03-10 19:28

Du skal lige vide hvilken type stål det skal være for at kunne holde til tryk og slag.
Det vil nok være nemmest at købe 3/4 " (19 mm) og dreje ned derfra.

Her er der en del muligheder:
http://www.google.dk/#hl=da&source=hp&q=st%C3%A5lst%C3%A6nger&btnG=Google-s%C3%B8gning&meta=&aq=f&aqi=&aql=&oq=st%C3%A5lst%C3%A6nger&gs_rfai=&fp=5e161545ef07748e

Ps. Hold dig fra rust(fri)fast stål da det hurtigt kan blive materialetræt af vibrtionerne.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-03-10 19:29

Hmmmm. Hvis det er hærdet eller anden form for specialstål, kan det være ualmindelig træls at lave "rynker" i.

Hvis ikke akslen kan fåes færdig, ville jeg dreje den, og lave rynkerne - sende den til hærdning og efterfølgende slibe evt lejeflader.

Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 30-03-10 19:42

Citat
Den skal være stærk ,elastisk, men også sej , ikke skør, stor kævrstyrke og ikke metaltræthed.
Hvis der er til en trillebør , er det en anden sag.

Den skal kunne bære MIN 350 kg på en aksel afstand af ca 40 cm
Jeg er dog blevet henvist til en 'specialist' der laver disse på ? opfordring

Men nærmere om andre har prøvet noget i denne stil.

Citat
Hmmmm. Hvis det er hærdet eller anden form for specialstål, kan det være ualmindelig træls at lave "rynker" i.

Hvis ikke akslen kan fåes færdig, ville jeg dreje den, og lave rynkerne - sende den til hærdning og efterfølgende slibe evt lejeflader.

sgu/ fandme dem der blev ´nakket´af en almindeligt stålbolt

Har tænkt på det, men prisen er sikkert større end en / stykke ? hærdet stål.

Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 30-03-10 19:46

Citat
Den skal kunne bære MIN 350 kg på en aksel afstand af ca 40 cm

Mellem ophæng og hul.

Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 30-03-10 19:47

Citat
Mellem ophæng og hul.

Mellem ophæng og hjul.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-03-10 19:47

Dette firma er et gammelt renoveringsfirma som kan det meste. (Københavnsområdet)
http://www.ingana.dk/
Prøv at høre dem hvad det koster at få lavet den axel.

Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 30-03-10 19:53

Citat
Dette firma er et gammelt renoveringsfirma som kan det meste. (Københavnsområdet)
http://www.ingana.dk/
Prøv at høre dem hvad det koster at få lavet den axel.

OK... men tror en kasse øl til den lokale, er billigere.
De kunne bare ikke lige lave det/ to day_ Påsken over.

Men lader det stå åbent.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-03-10 19:59

Ok - men pas nu på med at få det lavet af det rigtige materiale.
Stål er mange ting....................rigtig mange forskellige typer.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 30-03-10 21:29

Du taler om last på 350 kg. Det er forkert enhed. Du glemmer dynamisk last. Du ved for lidt om emnet.

Hvis det er til et motorkøretøj -- LAD VÆRE -- Det er for farligt, med din baggrund. du er ude i noget af det teknologisk svære.

Accepteret svar
Fra : EA_HS

Modtaget 50 point
Dato : 31-03-10 11:54

Hvor svært kan det være,…
du skal bare bruge et stykke akselstål, eller kulsstofstål ’035 – 040’

enhver smed / maskinværksted, i dit lokal område,. kan klare den opgave,
du kan sikkert få en ’stump’ i den længde du skal bruge, for lidt til ’kaffekassen’

hvis du poster lidt mere i ’kaffekassen’
kan du sikkert få dem til at ’slå’ gevind i ved samme lejlighed,

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 31-03-10 17:26

DERfindes ikke 17 m.m gevind, 16 og 19, men ikke 17.

Godkendelse af svar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 01-04-10 07:59

Nu skriver jeg heller hvor svært det er, men om erfaring/ pris om samme.

Jeg ved, at skal jeg købe en original aksel, koster den omkring 800, (BILLIGT)
men kan man bruge et stykke jernrør´´ fra den lokale plade-hakker,
så var det jo en billig løsning.