/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Toppakning
Fra : ibbers01
Vist : 443 gange
20 point
Dato : 29-03-10 15:24

Købte for tre uger siden en corolla fra '90. Den har gået 207000 km.

Mindre end tre uger efter går toppakningen.

Er det en skade der kan nå at opstå på tre uger? eller har den været der da jeg købte den?
Spørger fordi jeg skal finde ud af om det er mig selv eller sælger (auto forhandler) der skal betale gildet..

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-03-10 15:39

Citat
Er det en skade der kan nå at opstå på tre uger?

Sagtens - ingen kender jo din måde at køre på andet end dig selv....

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 29-03-10 15:55

Sagtens. Hvis du anlægger hård kørsel på ikke varm motor, er der stor sandsynlighed for sprængt toppakning, og så talr vi ikke om en også overophedet motor.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 29-03-10 16:00

En sådan gammel dame skal køres som en roulator.

Nu har du vel ikke observeret bilens gang, umiddelbart efter overtagelsen.
Det kunne jo tænkes den brugte for meget vand, så der kom creme i oliedækslet, eller vanddamp ud af udstødningen.
Det er to rimlig sikre tegn på, at der sikkert er noget galt.
Hvis man så bare pløjer der ud af, med klampen i bund, så kan det hurtigt gå galt.
(Klampen har det jo med at blive nede på TOYOTA'er)

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 29-03-10 16:05

Årsagen til at en toppakning bliver utæt, skyldes overophedning som regel, altså at den har manglet vand. Når man køber en bil, er noget af det første der skal gøres, at kontrollere vand og oliestanden.
Dette burde du have gjort medens du var sammen med sælgeren, ellers er det jo umuligt at at bevise
at den manglede vand på det tidspunkt. Men så har du lært det til en anden gang. Mvh. K.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 29-03-10 19:33

En typisk begynderfejl er at sætte sig ud i en iskold bil . Starte motoren og så køre til med det samme. Så varmes den hurtigt og der kommer forskydninger på grund af uens opvarmning af cylindebkok og topstykket. Resultatet er i bedste fald bare en defekt toppakning.

Alle benzinbiler( nye og gamle) skal køres ret stille og roligt de første 5 km . Derefter kan man gradvis give dem mere gas og højere omdrejningstal.
Dieselmotorer tåler bedre belastning fra kold tilstand.

Kommentar
Fra : jeansgade

Dato : 29-03-10 19:39

Det er desvære sælger!! Og jeg gider ikke og høre om jeres brok og syge moster samt Personlige problemer DET ER SÆLGER også selv om bilen er solgt en mørk nat påen uoplyst parkeringsplads "men hvem køber også en bil sådanne steder" ja kom igen med et link der beviser det modsatte. Så for dælan da, nu køre møllen

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 30-03-10 00:46

Jeg er enig i, at det er sælger der må bære skaden.

Ingen kan vide om en bil får defekt toppakning i løbet af 3 uger, men sælger bør have kontrolleret om der har været unormalt vandforbrug.
Det vil jo også vise sig alene ved de regelmæssige opvarmninger i udstillingen.

Bemærk at sælger i den her forbindelse er en forhandler.
Det skal også afspejles i salgsprisen.
En forhandler er nødt til at beregne sig en avance på salg af brugte biler, for at dække tab ved skjulte fejl og mangler.

Ved privatkøb hænger man 100% selv på risikoen ved fejl efter køb.
Der er ingen hjælp at hente i lovgivningen.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 30-03-10 01:43

Ja sælger skal dække alle mangler som var eller må formodes at være på salgstidspunktet.

Men en utæt toppakning kan man sagten få på 3 uger, uden at der var noget i vejen på købstidspunktet.
Det var vel det spørgsmålet drejer sig om.