/ Forside/ Teknologi / Hardware / Skærme / Spørgsmål
10  peet49 1562
Blege LED farver
Fra : svendgiversen
Vist : 2241 gange
121 point
Dato : 29-03-10 12:03

Vi har stadig ikke fået købt nyt fladskærms TV,
primært på grund af vanskeligheder ved at vælge det rigtige,
i et marked med mange nye mærker/ny teknologi.

Selv har jeg et godt 32" Phillips TV med Ambi Light, men min kone vil have SONY,
og det, vores fremtidige fælles TV, skulle jo gerne være bedre end mit gamle...

Vi havde besluttet os for et 42" TV, men satser nu på 40", der vist er fremtidens standard?
(sammen med 46", der er for stor til vore forhold) Er det rigtigt?

Og så ville vi ikke betale merprisen for LED, men igen købe LCD;
Nu ser vi imidlertid LED TV, der ikke er meget dyrere end de mere strømforbrugende LCD.

Men og derfor dette spørgsmål:
Farverne virker blege i forhold til de LCD og Plasma TV
der udstilles i forretningerne sammen med LED TV erne...

Er det de andre billigere TV, der overdriver de røde farver,
eller har LED TV problemer med farvegengivelsen??

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-03-10 13:02

Citat
Vi havde besluttet os for et 42" TV, men satser nu på 40", der vist er fremtidens standard?

Hvor har du dog den oplysning fra

Citat
sammen med 46", der er for stor til vore forhold

Det kan ALDRIG blive for stort hvis opløsningen er iorden - det var de "gamle" opløsninger der satte sådanne skrøner...

ALT hvad der er på tilbud skyldes at modellen udgår Det behøver det ikke være dårligt af, man skal blot være forberedt på der findes noget bedre....

LED bliver fremtiden - farverne er et spørgsmål om tilvænning (og justering) - de fleste TV i butikkerne er IKKE sat op optimalt....

Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 29-03-10 13:20

Citat
Men og derfor dette spørgsmål:
Farverne virker blege i forhold til de LCD og Plasma TV
der udstilles i forretningerne sammen med LED TV erne...

Det kunne jo være at forhandleren har sat farverne sådan, fordi han af en eller anden grund hellere vil sælge de andre.
Gå selv ind og prøv at justere på det.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-03-10 13:32

Foreløbig tak refi...

>Hvor har du dog den oplysning fra
De nye tilbud i SONY´s EX, HX og NX serier er 40" og 46", gælder vist også for andre mærker?

>Det kan ALDRIG blive for stort hvis opløsningen er iorden
Hvad så hvis stuen kun er et par meter bred?
I bedste fald en unødvendig ekstra investering...

Enig i at mange tilbud er for udgående modeller,
men mon ikke det nuværende LED kun er et skridt på vejen??

Jeg opfatter dette som dit middagspause ad hoc viden svar, refi...
Er der slet ingen problemer med LED farve gengivelse, ud over justering?
Hvorfor så TRILUMINOS og OLED??

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 29-03-10 13:36

Søs har et Samsung 40" LED LCD, der er der ingen problemer med farverne,
så mon ikke de du har set bare skulle justeres?

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 29-03-10 14:27

Har selv et Samsung 46" LED,
det er på ingen måde for stort,.. tværtimod, (køber et større næste gang)

hvis du er bange for at det er for stort, så tag konen med i ELgiganten,.. eller andet sted
hvor du kan 'teste' TVet helt tæt på,.. det bliver som at sidde på første række i bio, !
altså 10 - 100 gange større / bedre oplevelse

mht. farver / indstilling,... der er to "hoved indstillinger"
'ButiksDemo' og 'hjemmebrug',.. så butikkernes indstillinger kan overhovedet ikke sammenlignes.

mht. strømforbrug,.. mer-prisen for LED,.. tjenes sikkert hjem ved det lavere strømforbrug,
afh. hvor lang tid du bruger det (pr. dag, år. mm.)

Ps,.. at se mit gl. billedrørs TV (32") ... virker som at se TV på en mobil tlf.
i forh. til 46" LED,..

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-03-10 14:27

Citat
Jeg opfatter dette som dit middagspause ad hoc viden svar, refi...

Du må opfatte det som du vil

Men det er nu ment i ramme alvor...

Citat
Hvorfor så TRILUMINOS og OLED??

Firmaerne bliver jo ved med at "opfinde" noget "nyt"

I princippet kan du jo glemme ALT om teknologien - det er DINE øjne der skal se på det i DINE omgivelser - og DIN stue har næppe 200 neonrør i loftet til at "lysbade" hele lokalet...

Det bedste er selvfølgelig at SE TVet i normale stueomgivelser, men dem finder du IKKE i stormagasiner o.lign. - så der må man prøve om det er muligt at gå i specielle butikker og SE modellen (man behøver jo ikke købe)...

Vil du op i de store skærme er 1080 linier et "must" - men så kan du til gengæld også købe en størrelse der er ligeså stor som væggen men 720 er udmærket selv til større skærme.

Dog er mange HDkanaler "kun" i 1080i (og ikke 1080p) hvilket er lidt en fupopløsning....

BlueRay-afspillere er dog 1080p

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 29-03-10 14:30

glemte,... jeg sidder mellem 2,5 - 3,5 m. fra TVet.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-03-10 14:31

En ting du til gengæld skal gå MEGET op i er tilslutningsmuligheder....

Dagens hjem har så mange bokse, spillemaskiner, DVDafspillere o.lign. at det kræver en del tilslutninger

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 29-03-10 14:34

Citat
Firmaerne bliver jo ved med at "opfinde" noget "nyt"

så sandt,. så sandt,..
i 70erne 'ventedede' vi på det 'nye' farve tv med hele 6 kanaler,...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-03-10 14:53

Måske er min angst for mangelfuld LED farvegengivelse overdreven,
men jeg ved at der har været problemer og tror ikke de alle er løst.

Eksempelvis fandt jeg dette fra sony:
http://www.sony.dk/article/id/1211181594680

Men der må da findes andre, mere neutrale ikke firma baserede, artikler/omtaler
af/om disse bestræbelser, og i hvor høj grad de er lykkedes...

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 29-03-10 15:18

Som jeg fik fortalt da vi købte TV, så hvar det næsten lige meget om vi købte det ene eller det andet LDC eller LED:

En anden ting som er meget vigtig er, hvor mange stik der er bag på. Hvis i har 2 maskiner, DVD optager, Sorroundanlæg eller andet som kræver Scart stik, så skal der bag på jeres tv være min 2 scart stil. Der skal også være HDMi stik, gerne mindst 2 og også gerne stik så andre ting kan kobles til jeres tv. Jeg har en fuglekasse med kamera der er koblet det vores tv med 2 etbens stik. Og så måske også et USB stik bag på tv til et filmkamera.

Om det er 40 eller 42 tommer er lidt tilfældigt. Vi købte 42 tommer fordi der var tilbud og det var billigere end 40 tommer.

Det er antallet af stik bagpå der bl.a. bestemmer prisen.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 29-03-10 15:25

Citat
,.. det bliver som at sidde på første række i bio, !

Det er da heller ikke altid lige smart EA_HS

Som ung var jeg i biografen og så en helaftens forstilling med Ben Hur (Manden de kaldte en hest) på første række.
Da vi gik hjem lignede vi papegøjer med drejesyge!

At sidde så tæt på en stor skærm, gør at man får roteret hovedet adskellige gange i løbet af filmen, hvis man skal have det hele med!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-03-10 15:29

Citat
Men der må da findes andre, mere neutrale ikke firma baserede, artikler/omtaler

Nemlig...

Det er DET du får af os

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-03-10 15:32

Citat
Da vi gik hjem lignede vi papegøjer med drejesyge!

Ja - bare se på alle trænerne til fodboldkampe - de ryster på hovedet og ser noget HELT ANDET end dommeren

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-03-10 15:52

Jeg troede at indlæggene blev lidt mere teknisk seriøse ved at jeg angav link til SONY´s beskrivelse

Her er lidt mere:
"
WCG-CCFL (Wide Colour Gamut Cold Cathode Fluorescent Lighting) gengiver et farvespektrum, der er ca. 30 % bredere end almindelig CCFL-baggrundsbelysning. Med specielle materialer til belægning af de fluorescerende pærer opnås en langt mere omfattende farvepalet, hvorved du opnår endnu mere betagende farver på skærmen.
"
Så ved I bedre hvad jeg efterlyser:
Er problemerne med LED farvegengivelse nu løst med de nye tilbud på ca 7000 kr for et 40" TV?
Eller skal vi vente lidt endnu??
PÅ OLED eller???

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-03-10 16:03

Hvad vil du med kommentarer til de tekniske beskrivelser

Man må jo gå ud fra det er rigtigt HVAD de skriver, men det siger da intet om HVORDAN billedet virker på DINE øjne....

Så igen - glem teknikkens arbejdsmåde - den kan du ikke bruge til noget - det er øjnene du skal bruge...

Du bekymrer dig vel ikke om dimensionerne på oliekanalerne på din bilmotor.

Reklamens magt er tilsyneladende større end man skulle tro

ALLE TV-producenter vil jo lovprise deres TV som det eneste rigtige

Kommentar
Fra : severino

Dato : 29-03-10 16:06

Hvis du er tilfreds med LCD, så hold dig til dette!
LED teknikken er stadig så ny, at der er masser af plads til forbedringer, så jeg ville nok vente en rum tid endnu, og lade dem som ikke kan vente med at prale af det sidste nye anskaffelser, bruge deres søsters sommerløn til det.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 29-03-10 16:12

Det LED gør i LCD skærm er belysningen, derfor bruger det ikke så meget strøm,
i alm. LCD skærm er det gløderør/pære eller hva' det nu hedder!

Kommentar
Fra : severino

Dato : 29-03-10 17:18

Klaudi, det er et kold katode rør som er meget brugt på LCD skærme, lige som på computerskærme. Findes også i de moderne scannere, til belysning af den scannede flade.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 29-03-10 17:27

Nåe, det er så'n en fætter, har da hørt om det, men aner ikke hva' det er,
der er bare nogle der tror at LED skærme er noget helt andet,
og det er jo bare belysningen i en LCD skærm der har en anden lyd

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 29-03-10 18:05

Der er ingen problemer med farverne, på LED TV
sammenlignet med LCD,..

Citat
Plus:
+ Tyndt - ekstremt tyndt tv. Ser flot ud på væggen
+ Fantastisk billede - LED-teknologien er suveræn
+ Kan kobles til nettet - og lokalnetværket og afspille film, musik og billeder
+ Miljøvenligt - lavt strømforbrug og miljøvenlige komponenter

Minus:
- Prisen - det er meget dyrere end almindelige LCD-fjernsyn
- Widgets er smarte, men der er for få og for kedelige
- Fjernbetjeningen er udmærket, men matcher ikke fjernsynets flotte designPris: 12.495,-

prisen ligger i dag, omkring 8800 kr. (40”)
http://www.pcworld.dk/art/10948

eller som 'severino' mener,..
Citat
Hvis du er tilfreds med LCD, så hold dig til dette!
LED teknikken er stadig så ny, at der er masser af plads til forbedringer, så jeg ville nok vente en rum tid endnu,

sagt med andre ord,....
hvis du er tilfreds med din gamle skoda fra 60erne,.. hvorfor så skifte den ud,...
se bare hvor mange fejl der er på nye biler,.. fx Toyota, m.fl.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-03-10 18:57

Så fik vi da endelig lidt tekniske oplysninger, selv om de også kommer fra en udbyder: Samsung.

De 8000 kr er vist nede på ca 7000 med de seneste tilbud primært fra Bilka?
Men måske mangler der så noget; ophæng, fod eller lignende??

Er stadig lidt i tvivl, bl.a. om Edge Led, LED og OLED?

Og vi vil nok stadig vente lidt med denne investering,
vil sikkert købe SONY KDL 40, men om det skal være EX, HX eller NX
og 600, 700 eller 800, det er stadig op til overvejelse...

Og man kan jo ikke blive ved med at vente, så får man jo aldrig fornøjelsen af den nye teknologi.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-03-10 19:08

Inden du får det hjem fra forretninger ER der allerede kommet ny teknologi

Kommentar
Fra : transor

Dato : 29-03-10 19:42

Du kan ikke få et ægte 40" LED fjernsyn. Det findes ikke på markedet.

De er enten med plasma, som er "selvlysende", eller med lcd som belyses bagfra af en lampe.
Denne lampe var normalt et lyssrofrør, men nu er man begyndt at bruge LED lamper i stedet.

De såkaldte led fjernsyn , er derfor i virkeligheden lcd .

Der findes dog meget kostbare små ægte led skærme. De er højest omkring 10".

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-03-10 21:39

Nu nærmer vi os noget fornuftigt...

Altså LCD belyst af LED lamper i stedet for lysstofrør.

Er problemet så ikke at det meget hvide LED lys er sværere at få omsat til varme farver?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-03-10 21:55

Citat
Er problemet så ikke at det meget hvide LED lys er sværere at få omsat til varme farver?

DU vil have der er et problem....

Det er der IKKE

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 29-03-10 22:01

Citat
Altså LCD belyst af LED lamper i stedet for lysstofrør.

Prøv at læse en 6-7 indlæg oppe, og det første jeg kom med er os et LED LCD tv,
ingen problemer med farverne

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 29-03-10 23:17

Vores nye TV er LDC og det er nok slidt op inden der er kommet billige og store skærme med LED teknologi.

Vær hellere fokuseret på om det skal være full HD eller ikke, hvor mange htz (100 eller 200), skærmens opløsning. Og hvor mange stik bag på har du brug for.

Vores TV er 42 tommer og vi har en stue på 20 m². Det viser naturbilleder helt perfekt. Og vi sidder ikke og drejer hovedet fra den ene side til den anden.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 30-03-10 01:52

Lad være med at læse så mange tekniske data. Meget af den slags er ligegyldige. I stedet skal du koncentrere dig om fjernsynet viser gode billeder . Bedømmelsen skal være hjemme hos dig selv med den rigtige indstilling og normal tv udsendelse.
De farvemættede specielle demoer ved forhandlerne duer ikke til formålet.

Det er bl a. ligegyldigt om man bruger 50 Hz, 100 Hz eller 200 Hz til lcd. Billedet kan alligevel ikke blinke så hurtigt. Nogle af de allerbedste og dyreste tv bruger 50 Hz til ypperlige billeder.

Accepteret svar
Fra : EA_HS

Modtaget 121 point
Dato : 30-03-10 05:01

Citat
Er stadig lidt i tvivl, bl.a. om Edge Led, LED og OLED?
Og vi vil nok stadig vente lidt med denne investering,
vil sikkert købe SONY KDL 40,

Tjaaa,..OLED TV skal du nok ikke bekymre dig om,

allerede i maj 2005 kunne man læse at Samsung var klar til masseproduktion,
af en 40” OLED skærm,
http://ing.dk/artikel/64247-40-tommers-oled-skaerm-fra-samsung

i 2006 kunne man læse om den første AM-OLED TV skærm fra Samsung,
http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?subaction=showfull&id=1193294687

året efter er man klar til salg af de første OLED TV skærme fra Sony,
http://newz.dk/sony-starter-oled-tv-salg-den-1-december

altså i år 2007,...
siden da, har der ikke været den store udvikling på OLED området,

på omtrent samme tid kan man læse,
Citat
Toshiba lover 30" OLED-tv i 2009

http://newz.dk/toshiba-lover-30-oled-tv-i-2009

det blev som bekendt heller ikke til noget,

i dag,.. snart 2 ½ år efter,. kæmper man stadig med flere problemer omkring OLED,
især en meget kort levetid,

faktisk er der ingen garanti for at det nogensinde bliver rentabel at udvikle teknikken,
og slet ikke at der kommer en udgave,. i en størrelse / pris,
der kan betales af en ’normal’ bruger,

bedste bud hidtil er nok Samsungs 31” OLED (2 juni 2009)
http://newz.dk/samsung-fremviser-full-hd-31-oled-tv

17 februar 2010, ser det ud til at Sony opgiver produktionen af OLED
http://www.recordere.dk/indhold/templates/design.aspx?articleid=3653&zoneid=5

OLED teknikken har været kendt i over 5 år,....
i den tid er det stadig ikke lykkes at udvikle en OLED skærm,
i en brugbar / konkurrencedygtig størrelse,

Såå,.. mon ikke OLED er et urealistisk alternativ, især i en størrelse på 40”,

Tilbage er så valget mellem LCD og LED, teknik,
LED har den største kontrastforhold,.. nærmest på højde med OLED,
Dvs.. at ”farven” sort, er virkelig sort,.. og ikke mere eller mindre grå som vi er vandt til fra alle andre TV,….. samtidig giver høj kontrast skarpere billeder,

Men da du tilsyneladende kan nøjes med et ’SONY KDL 40’,.. er valget vel ikke så svært, ??
om betegnelsen hedder EX, HX eller NX og 600, 700 eller 800,
gør ingen forskel på billedkvaliteten,… det handler mest om ind / udgange,
tilslutning til internettet, osv.

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-03-10 07:14

Tak for svaret EA_HS.