/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Udendørs slørhale
Fra : Anne120
Vist : 633 gange
40 point
Dato : 28-03-10 21:45

Jeg har en slørhale der bor i et akvarie hver temp. er cirka 23 grader. kan jeg så godt rykke den over i en slags havedam uden den dør af temp. forandring?

På forhånd tak.. Anne

Kommentar
Fra : Dahab

Dato : 28-03-10 21:47

Hvis du nu ikke får svar herinde så prøv at stille dit spørgsmål her:

http://akvariesiden.akvariefisk.dk/

Kommentar
Fra : Anne120

Dato : 28-03-10 22:03

Okay. Tak

Kommentar
Fra : Dahab

Dato : 28-03-10 22:05

Ja, kan se i din historik at du før er blevet henvist til den side.

Husk at afslutte dine spørgsmål, med et godkendt svar f.eks.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-03-10 23:04

23 grader er faktisk for meget til en slørhale, de skal helst ikke have mere end 20 grader-

Med hensyn til havedammen er det en god ide, men det er for koldt endnu, så dør den altså.

Du skal vente til temperaturen er oppe på 16-18 grader i dammen.

Og så må du ikke bare plumpe den deri, men tag den i en pose med vand fra akvariet (ligesom når man får fisk med fra dyrehandleren) og lad posen flyde til temperaturen er udlignet.

Og til efteråret skal den så ind igen når temperaturen bliver for lav

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 29-03-10 00:08

Du skal vente med at flytte fisken til vandet i havedammen er 15-16 grader, som Dova skrev. Når du flytter fisken så tag en stor plasticpose, fyld den med vand fra akvariet og kom fisken op i posen. Lyk poset helt til og læg den i dammen. Når den har ligge der et par timer, så åben posen, så skulle temperaturen være den samme i pose og bassin.

Held og lykke med det.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 29-03-10 01:15

Den skal vænnes langsomt både til temperaturændringen og til ændringen i vandets hårdhed ph mv. derfor slipper skiftes vandet i posen trinvis i småportioner med vandet i dammen.

slørhalen er en vanskabt guldfisk, som er en forædling af almindelig damkarusse. de kan sagtens klare sig ude året rundt i danmark, Bare vandet er dybt nok på midten, så det ikke kan bundfryse. Der skal også være så rent uden rådnende materiale at der ikke kommer iltmangel under isen,

I denne tid, hvor vandet stadig er under ca 10° er fiskene i en art dvale hvor de ikke tager føde til sig. Derfor er det for groft at sætte din slørhale ud nu, vent til juni måned.

Kommentar
Fra : Anne120

Dato : 29-03-10 12:01

Der er sådan en pumpe ude i dammen som gør sådan at der kommer et lille vandfald. den kan den vel ikke dø af, eller kan den??

Kommentar
Fra : Christa.N

Dato : 29-03-10 15:02

Citat
Der er sådan en pumpe ude i dammen som gør sådan at der kommer et lille vandfald. den kan den vel ikke dø af, eller kan den??

Nej det kan den bestemt ikke, tværtimod ilter det vandet og giver fiskene endnu bedre livsbetingelser.

Du har vel også en pumpe i dit akvarium ik' ?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 29-03-10 18:34

Pumpen skal bare være med gitter i vandindtaget så fisk ikke kan komme til skade i skovlhjulet.

Kommentar
Fra : Christa.N

Dato : 29-03-10 18:45

Er det ikke standardudstyr ?