/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Bilsterio spørgsmål
Fra : Dumass87
Vist : 404 gange
200 point
Dato : 27-03-10 15:33

Jeg har et lille problem..... jeg har to: 12" GTX dB Shark II subs, på
2000 Watt RMS og 2x2 Ohm svingspoler stk. Sadt til en: Power Acoustik BAMF-500/1D forstærker.

Men jeg vil gerne have de to subs til at spille i 1 ohm på forstækeren, har prøvet at serie og parallel men det gir` kan dette lade sig gøre??

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 27-03-10 19:17

Hvis du parallelkobler to 2 ohms højttalere, falder tilpasningen med kvadraten dvs. 2:2 = 1 ohm
Men hvad er formålet ? Du får en udgang, der "ser" ind i en tilnærmet kortslutning. Er din forstærker gearet til det ?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 28-03-10 00:59

Hvis du sætter 2 a 2 Ohm i parallel, vil forstærkeren se dem ligesom 1 på 1 OHM.

Uanset hvad reklamerne siger kan du være sikker på at ingen bilforstærker kan yde 2kW og ingen bashøjtalere kan tåle det. De tal er fri fantasi.

Hvis det var sandt ville alene varmeudviklingen gøre det ulideligt at være i bilen.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 28-03-10 17:51

Og HVIS du kom bare i nærheden af så stor effekt, ville du med stats og rigsgaranti have sprængt begge trommehinder længe inden. Husk lige, at du skal kunne høre udrykningskøretøjer i trafikken.