/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Psykologi / Spørgsmål
10  dova 460
Fagbøger Menneskers adfærd
Fra : svnmp
Vist : 578 gange
100 point
Dato : 27-03-10 12:24

Hej på forummet

Lidt forhistorie: Jeg læste, for ca. 25 år siden, en bog, i forbindelse med noget uddannelse, en bog, der var yderst interessant og indeholdte en masse spændende fakta omkring "menneskets adfærd", denne bog hed "Menneskers adfærd" og var skrevet af "Desmond Morris". Jeg har så nylig, lånt selvsamme bog på biblioteket og hvilken gensynsglæde, stadig den dejligste bog, at læse, når menneskers adfærd, har stor interesse, så er der blot det lille "men", bogen er skrevet i 1977 og jeg kunne forestille mig, at nye begreber eller opdagelser, omkring menneskers måde at opføre/gebærde sig på, måske er dukket og at der derfor muligvis er kommet en ny bog, med samme indhold og opbygning (dog i en opdateret udgave).
Jeg er klar over at det faktisk kræver, at man kender og har læst "Menneskers adfærd", for at man kan anbefale en tilsvarende nyere bog eller en opdatering af den gamle.
Lad os nu se om der ikke er nogle fagfolk herinde, som er friske og opdaterede indenfor faget, det tror jeg helt sikkert.

Hilsen

BT

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 27-03-10 17:04

Prøv Født Vinder, en bog der er inspireret af Jung og som handler om Transaktions Analyse.
Den er skrevet af Muriel James og Dorothy Jongeward.

TA er en gren af psykoanalysen som sætter ord på følelser og menneskelige relationer. Den har været en god hjælp i mit arbejde som voksen lærer.

Kommentar
Fra : dkwM327

Dato : 30-03-10 17:58

Hej svnmp.

Efter jeg var på et 5-døgns IPE´ kursus på Kongensbro Kro, fra onsdag d. 14.
til søndag d. 18. juni 1978, fik jeg bl. a. - for at følge op på, samt få mest muligt ud af kurset, anbefalet at læse Wayne W. Dyer´s bog. Forny dig selv. 1976-77. Borgens Forlag,
og det har virkelig, sammen med flere desiderede kursusopfølgningedage, medvirket til
at jeg har forbedret og ændret en masse ting i mit liv, men afsmittende virkning på mine omgivelser.

IPÈ står for: Inter Personal Experience, og betyder frit oversat: Mellem-menneskelige relationer.

mvh.
DkwM327

Kommentar
Fra : svnmp

Dato : 30-03-10 18:05

Hej igen

Jeg vil lige lave lidt ressearch på de bøger, som I begge har anbefalet, så der kan godt gå lidt tid inden jeg kommer på igen. Blot så I ikke tror jeg har glemt jer.

Mange venlige hilsner

BT

Kommentar
Fra : dkwM327

Dato : 31-03-10 20:06

OK
mvh.
DkwM327

Kommentar
Fra : svnmp

Dato : 03-04-10 14:33

Hej igen
Jeg har undersøgt og læst lidt om de anbefalede bøger, det ser ud til at være nogle rigtig spændende bøger, som beskæftiger sig meget om din egen situation og mulighed for at arbejde med dig selv.
Jeg har måske ikke forklaret mig ordentligt, men det jeg søger er en bog om adfærdpsykologi hos mennesker, men i en nyere udgave end "Menneskers adfærd".
Ved ikke om det bidrager til et klarerer ønske fra min side.

Mange venlige hilsner

BT

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 04-04-10 19:22

TA bruges til at blive klogere på sig selv så man kan læse alle andres tilstand. (Adfærd) Det kan bruges på alle mennesker, bedømme samtaler, kontakter mellem mennesker.

Kommentar
Fra : svnmp

Dato : 22-04-10 10:57

Hej igen

Det ser ikke helt ud til at der kommer svar jeg kan bruge, så jeg vil sige jer, der kom med nogle gode bud, tak for Jeres indlæg.
Jeg lukker spørgsmålet her.

Mange venlige hilsner

BT

Annuller spørgsmålet
Fra : svnmp

Dato : 22-04-10 10:59

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål