/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Hvad SKAL jeg/vi se??
Fra : piaskov
Vist : 1617 gange
150 point
Dato : 25-03-10 23:07

Hej alle.
Vi skal en tur til Møgeltønder i påsken.
Vi har aldrig været der og hvad er der som er et must vi skal se.
Tænker at nogle af jer bor dernede i nærheden og kan gi' et par tips eller 3.
Nogen gode ideer ??
Har hørt om en lille kro der skulle ligge i Tyskland lige ovre på den anden side af grænsen ved Rudbøl ??
Kender nogen den ??

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-03-10 23:17

Citat
Har hørt om en lille kro der skulle ligge i Tyskland lige ovre på den anden side af grænsen ved Rudbøl ??

De ligger på hvert gadehjørne

Citat
Hvad SKAL jeg/vi se??

Joakim har måske kaffen klar

Ellers er der INTET - jo en masse huse..... (og kirken)

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 25-03-10 23:18

Højer sluser er et besøg værd. Og vadehavet.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 25-03-10 23:18

Citat
Joakim har måske kaffen klar

Ja da ...det satser jeg da stort på

Kommentar
Fra : HUGO-BØRGE

Dato : 26-03-10 06:56

De fleste skal en tur på Rudbøl Grænsekro.

En tur til Højer Sluse.

Mange skal også se Joakim's herregård.

Kør en tur syd for grænsen mod f.eks. Husum. Der er utroligt flot i Tyskland her op til Påske. De bruger meget at pynte i haven, hænge påskeæg i træerne, pynte buske m.m. Det er en køretur værd.

Så selvfølgelig skal I besøge grænsekioskerne for at købe billig vin, øl, chokolade m.m.

Med venlig hilsen
HUGO-BØRGE

Kommentar
Fra : tararam

Dato : 26-03-10 07:42

Sort sol skulle være en god oplevelse.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 26-03-10 07:59
Kommentar
Fra : ans

Dato : 26-03-10 09:19

Mine venner skal også til Sønderjylland i påsken.

De skal bl.a. set Sort sol og på østerssafari (husk en spand, hvis du selv vil fange østers)

Du kan læse om "Sort Safari" her

http://www.sortsafari.dk/default.asp?next=false&objtype=artikel&func=showdetail&menuid=1011&id=1011&ilanguage=dansk

God påskeferie

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 26-03-10 10:41

Citat
(husk en spand, hvis du selv vil fange østers)

Det spiser jeg simpelthen ikke.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 26-03-10 10:43

Citat
Så selvfølgelig skal I besøge grænsekioskerne for at købe billig vin, øl, chokolade m.m.

Klart...gider ikke slæve rødvin med hjemmefra når det kan købes dernede.

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 150 point
Dato : 26-03-10 14:52

Åbningstiderne i Fleggaard i påsken

http://infosite.fleggaard.dk/info/butiksinfo.aspx?ButiksID=12

Husk kikkert, et par campingstole og tæpper, til når/hvis i skal se sort sol... og forhør jer endelig hos flere lokale om tidspunktet for hvornår stærene ankommer, ofte ved de lokale det dårligt nok selv, så husk at spørg flere, og tag afsted en halv time før så i kan få en god plads... i skal tage lige over grænsen, og sidde i første parket på digerne - og håbe på det er der de kommer, for det er også forskelligt hvor de har tænkt sig at lande. Sort sol om foråret er ikke så stort som om efteråret, men helt sikkert en oplevelse værd.

Der sker ikke alverden nogen i påsken, men er i også i Tønder på en hverdag, vil jeg tro at du piaskov, vil syntes om at gå en tur i gågaden og kikke ind i "det gamle apotek", måske ikke lige noget for manden... jeg selv elsker at gå en lille tur i Uldgade, en rigtig gammel og velholdt gade med små huse - Det er en vej der går parallet med gågaden.

Husk regntøj/paraply, det regner næsten altid i Tønder

I højer er der også en kendt slagter - kendt for sine pølser, som du kan købe over hele landet, men en hyggelig forretning..

I Løgumkloster er en lille kirke med et flot klokkespil

I kan læse mere her

http://www.romo.dk/danmark/da-dk/menu/turist/romo-tonder.htm

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 26-03-10 15:18

Citat
Husk regntøj/paraply, det regner næsten altid i Tønder

Det må du skutte fortælle Leif...så gider han ikke slå fortelt op
Citat
vil jeg tro at du piaskov, vil syntes om at gå en tur i gågaden og kikke ind i "det gamle apotek", måske ikke lige noget for manden

Lige netop

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-03-10 15:33

Så gør det sæææl, du skal bare få Leif til at sætte sådan en dims på, så kan han bagefter sidde og se på, imens du arbejder

http://www.forteltstyr.dk/

ca. kr 100

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 26-03-10 16:13

Citat
Så gør det sæææl,

NIKS du ...svoger lokker jeg med en øl

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-03-10 16:31

Citat
NIKS du ...svoger lokker jeg med en øl

Han er sgu for nem

Men køb bare den forteltyr alligevel, den er enomt effektiv, den sidder jo bare på vognen, så har i den til en gang hvor svoger ikke er med... eller hvis du er løbet tør for øl

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 26-03-10 17:14

Citat
eller hvis du er løbet tør for øl

Og det var så lige dagens joke

Kommentar
Fra : Asbjørn2

Dato : 27-03-10 00:06

Citat
Så selvfølgelig skal I besøge grænsekioskerne for at købe billig vin, øl, chokolade m.m.

Pas på med SKÆRTORSDAG og grænsekiosker, Fleggård og Flensborg, for skærtorsdag har tyskerne ikke fri, og det ved en masse danskere, hvorfor de tager derned netop denne dag for at handle - det vil sige at det sidste stykke mod grænsen og hele Flensborg et et stort trafikkaos hvor alle bilerne holder i kø. Sørg for at være dernede en dag før, eller find en rasteplads i god tid så hele dagen ikke går med at sidde fast i trafikken. Med campingvogn er det helt ad he..... til.
Langt de fleste lokale eller sønderjyderne tager IKKE til Tyskland på en skærtorsdag; enten er de der, eller også bliver de hjemme.
Ellers er der også Rendsborg - en hyggelig by hvor der kan handles med fordel.
Slottet Glycksborg er bestemt værd at besøge, også med tanken om at her stammer vores eget kongehus fra:

Citat
Glücksburg Slot ved Flensborg fjord
Große Straße
D - 24960 Glücksburg
Tlf. +49 (0)4631 44 23 30 +49 (0)4631 44 23 30
Museum, Orangeri og slotspark

Et rigtigt eventyrslot midt i søen, omkranset af høje træer. Johann (Hans) den Yngre, tredje søn af den danske Kong Christian III (1504-1559) blev 1582 hertug af Schleswig-Holstein-Sønderborg og lod Glücksburg Slot opføre. Talrige portrætter fra det 16. århundrede og frem til i dag dokumenterer den spændende familiehistorie af Oldenborgerne og Glücksborgerne og viser overlapningen mellem den tyske og den danske historie. Det danske kongehus stammer fra den Glücksborgske slægt og dermed fra Glücksburg Slot. I dag er der indrettet et spændende museum i de flotte bygninger. Skulle sulten melde sig efter de historiske indtryk, huser slottet også en hyggelig slotskro.

Flere informationer: www.schloss-gluecksburg.de
Åbningstider:
01. maj - 30. september: Hver dag 10 - 18 (seneste adgang kl. 17)
Oktober: Hver dag 10 - 18 (lukket mandage)
01. november - 30. april: Lørdage og søndage 10 - 17 (seneste adgang kl. 16)

Guidede ture på dansk kan bestilles på ovennævnte tlf. nr.

Gottorp Slot (på tysk Schloss Gottorf) ligger lidt vest for Slesvigs centrum ved Sliens bund. Det er bestemt værd at besøge hvis man er lidt til historie, kultur eller museer, for det hele er faktisk museer med bla. Nydambåden o.m.a.

Friedrichstadt - Nordens Venedig ligger nærmere ved Vesterhavet og Husum, og er en lille spændende by med kanaler og et tydeligt hollandsk præg - et besøg værd.

Nolde-museet er i samme område, hvis man er til det kunstneriske.
Der er også Dannevirke
Slesvig domkirke (flot/stor)
Senere når i skal derned igen, så er der jo Kiel, og der må man absolut besøge mindesmærket for faldne tyske marinere + musem og den U-båd der ligger på stranden; den kan besøges (var med i 2' verdenskrig)

Ja, piaskov - vi kom lidt omkring i det nordtyske, men hvis campingvognen står et godt sted nær ved grænsen, så bedømte jeg at der trods alt ikke er SÅ langt mellem seværdighederne, hvorfor jeg tog lidt med fra både øst og vest.
GOD TUR - men husk den sat... skærtorsdag, for den er træls ved grænseområdet (har prøvet, og gør det aldrig igen).

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-03-10 00:30

Rolig nu Asbjørn, jeg har jo givet piaskov linket med åbninstiderne i Süderlügum/fleggaard, og når hun skal være der hele påsken, så får hun sikkert handlet uden problemer

Åbningtider i påsken

Skærtorsdag: 07.00 – 22.00
Langfredag: LUKKET
Påskelørdag: 07.00 – 22.00
Påskedag: 11.00 – 22.00
2. påskedag: 11.00 – 22.00

Kommentar
Fra : Asbjørn2

Dato : 27-03-10 01:38

Citat
Rolig nu Asbjørn,

HØHØ à prøver- à prøver, à prøver
à tøs bare, at det vill være ssåååå synd for piaskov ( og endnu mere for leif ) hvis de skulle sit og laaee à pååsk rull forbi à windo i æ`bil, foor den dav blieeer åll à danskée tosss - dee troooee nemmliie at ålll a ting i tysklaaand er gratttisss den daw, og defoor de aall taaae deer nied.
Joow daa, å haandl eenn aannen daw er umæket.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 27-03-10 10:02

Citat
à tøs bare, at det vill være ssåååå synd for piaskov ( og endnu mere for leif

Godkendelse af svar
Fra : piaskov

Dato : 06-04-10 21:39

Tak for svaret Nordsted1.
Yes så er jeg/vi hjemme igen.
En regnfuld og solrig påske men alt i alt en god påske.
Tror vi havde "lidt" overlæs på hjemvejen men det gik godt.
Bortset fra en gevaldig slingretur derned på grund af nye dæk som dækmanden havde kommet ALT for lidt luft i .
Han skal ha en skideballe i morgen.
Nå vi fik det klaret og fik handlet godt og grundigt ind.
Fik set en masse men dog ikke sort sol...det var regnvejr de dage vi ville det og så gaaad vi ikke blive våde

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-04-10 21:54

Godt ferien var vellykket... jow tak sådan en slingretur kender jeg alt for godt... vi har lige idag fået bestilt nye dæk til vores campingvogn, så vi igen kan komme lidt ud og trille

Havde i ikke regntøj med... sort sol, må man bare ikke gå glip af når man er på de kanter

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 06-04-10 22:04

Citat
... vi har lige idag fået bestilt nye dæk til vores campingvogn,

Hvad skal i betale for dem. Vi fik at vide det var billigt for vores....1250 kr. måtte vi af med.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-04-10 22:12

Vi skal give 800 kr (sønne rabat)

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 06-04-10 22:27

Citat
Vi skal give 800 kr (sønne rabat)

Ja ja det er godt med nogle forbindelser. Jeg ville da også benytte mig af det.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-04-10 22:31

Nemlig, bare det er benytte og ikke udnytte, så er det ok

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 06-04-10 22:35

Citat
bare det er benytte og ikke udnytte,

Øhhh var det en hentydning eller ???

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-04-10 22:37

Vi bruger ham jo til forskellige ting pt, så vi skal jo passe på ikke at udnytte

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 06-04-10 22:45

Citat
så vi skal jo passe på ikke at udnytte

Ok ment på den måde.
Ja det vil jeg gi' dig ret i.