/ Forside/ Karriere / Job / Faglige organisationer / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 460
fyring
Fra : edith1968
Vist : 3657 gange
300 point
Dato : 25-03-10 16:31

Kan men blive fyret under sygdom?
Er sygmeld, firmaet vil nu fyre mig p.g.a. "omstrukturering".

Blev indkald til trivelssamtale, fik presenteret en fyrseddel. Har ikke taget imod den.

Er det helt lovligt hvad de har gang i?

Er funktionær.

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 25-03-10 16:32

ja

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 25-03-10 16:43

http://www.jobigen.dk/opsigelse-sygdom-er-du-opsagt-under-sygdom-323.htm

Er du blevet fyret under sygdom?
Er du blevet fyret under en sygdom tænker du sikkert om det er en lovlig fyring af dig, der er en række faktorer der spiller ind på om fyringen/opsigelsen kan betegnes som lovlig eller ulovlig i forbindelse med opsigelse under sygdom.

Hvor lang tids sygdom?
Stor eller lille virksomhed?
Hvordan påvirker det virksomheden, er virksomheden hæmmet af at mangle medarbejderen?
Sygdomsudsigter? er det en helbredelig sygdom
Hvis du føler dig uberettiget fyring så skal du hurtigst muligt gøre indsigelse overfor din arbejdsgiver og kontakte din fagforening.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 25-03-10 17:08

Du kan godt blive fyret under sygdom, så længe det ikke er fordi du er sygemeldt, at du er blevet fyret

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 25-03-10 17:09

Først og fremmest bør du tale med din Fagforening,
Omstrukturering kan undertiden være en lovlig grund (gælder også ved barsels orlov), men det er selvfølgelig nødvendigt, at det virkeligt drejer sig om omstrukturering.

Derudover kan der være andre ting, der har betydning - f.eks. hvor lang tid har du været syg.
Derfor kontakt din fagforening!

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 25-03-10 17:18

Er du en af dem der lider af manfreds syge, så kan du fyres

Kommentar
Fra : alka

Dato : 25-03-10 17:30
Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 25-03-10 17:59

Citat
Først og fremmest bør du tale med din Fagforening,
Omstrukturering kan undertiden være en lovlig grund (gælder også ved barsels orlov), men det er selvfølgelig nødvendigt, at det virkeligt drejer sig om omstrukturering.

Derudover kan der være andre ting, der har betydning - f.eks. hvor lang tid har du været syg.
Derfor kontakt din fagforening!

Jeg er meget enig med IBM760-

Citat
Hvis du føler dig uberettiget fyring så skal du hurtigst muligt gøre indsigelse overfor din arbejdsgiver og kontakte din fagforening.
og Smokei

Det er det bedste du kan gøre.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 25-03-10 18:00

Og især overfor et firma/arbejdsgiver, der blander tingene sammen.

Trivsels samtale min bare.... og så blive præsenteret for en fyreseddel- det er ikke iorden

Accepteret svar
Fra : Malik

Modtaget 300 point
Dato : 27-03-10 23:37

Kan men blive fyret under sygdom?
I princippet nej. Det vil dog sige at arbejdsgiver kan bruge 120 dages reglen. Det kan være meget svært at gennemskue teksten "p.g.a. "omstrukturering". Dels fordi reglen jo giver lønmodtager ret til dagpenge, men også giver ret til arbejdsgiver til at fyrre. At bruge denne regel er efter min mening "noget uldne regel, som også ligger i grå-zonen".
Reglerne er nemme at omgås, Læs dog lige artiklen på http://www.hk.dk/midt/aktuelt/nyhedsarkiv/oktober_2006/fyring_af_lokalpolitiker_var_ulovlig
Som de andre siger her på Sitet bør du kontakte din lokale Faglige organisation - hvis du altså er medlem af en sådan en - imodsat fald er du på "Herrens Mark". Held og lykke med sagen. Mvh. Bjarne

Godkendelse af svar
Fra : edith1968

Dato : 29-04-10 08:47

Tak for svaret Malik.

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 11-10-11 00:55

Edith - det kan godt ske, du helst vil høre det svar, Malik gav dig. Men det er ikke korrekt. Det er en ret udbredt misforståelse, at du først kan fyres efter 120 dage. Funktionærloven siger INTET om, at du ikke kan fyres under sygdom - du skal bare have det normale varsel.

Der er dog nogle enkelte overenskomster, hvor det er aftalt, at man ikke kan opsiges under sygdom. Men som udgangspunkt kan du altså godt

Kommentar
Fra : bjoernemann

Dato : 16-06-14 15:15

Det må komme an på de konkrete omstændigheder. Umiddelbart kan du kontakte din fagforening eller læse mere om lovgivningen på området. Der er en hel del gratis artikler på http://www.advodan.dk - en advokat vil også hurtigt kunne give en vurdering, hvis han/hun normalt sidder med arbejdsret.