/ Forside/ Interesser / Helbred / Ernæring / Spørgsmål
10  erling_l 304
Forskel på kød og plante protein?
Fra : ItsGreen
Vist : 2279 gange
63 point
Dato : 24-03-10 22:36

Hejsa.

Jeg er ved at skrive opgave om vegetarisme. Det handler om at der er ligeså meget protein i nogle grønne ting. som i kød og mejeriprodukter osv osv osv.

Men mit spørgsmål er om det er forskellige typer af protein eller om et protein blot er et protein?

Tak.

Accepteret svar
Fra : piaskov

Modtaget 73 point
Dato : 24-03-10 22:48

[CITAT]Protein
Proteiner er kroppens byggesten. De bruges til at opbygge bl.a. celler, væv, hormoner, antistoffer og enzymer.

Der findes omkring 20 aminosyrer, hvoraf de 8-9 er livsnødvendige. Den ernæringsmæssige værdi af kostens protein afhænger af fordøjeligheden og af aminosyrefordelingen. Biologisk værdi (BV) er et usikkert mål for kvaliteten af de proteinholdige fødevarer vi spiser. BV kan antage værdier fra 0 til 100. Animalske proteiner fra fx æg, mælk og kød har som regel højere biologisk værdi end vegetabilske proteiner fra planter, fordi aminosyrefordelingen fra animalske proteiner har en større lighed med animosyrerne i den menneskelige organisme.

En blandet og varieret kost kan forbedre den biologiske værdi af de enkelte proteinholdige kostemner. Således kan også en vegetabilsk kost have en høj biologisk værdi ved korrekt sammensætning.

Her er en liste over biologisk værdi for visse proteinkilder:

Hele æg = 94
Mælk = 91
Æggehvide = 88
Fisk = 83
Okse/kalvekød = 80
Kylling = 79
Svinekød = 74
Bønner = 49
Men bønner og majs i forholdet 60/40 % = ca. 90
[/CITATFra de danske slagtere.

Godkendelse af svar
Fra : ItsGreen

Dato : 24-03-10 23:04

Tak for svaret piaskov.