/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Problem med turbo'en på Skoda Octavia II
Fra : larslauridsen
Vist : 6547 gange
70 point
Dato : 24-03-10 16:45

Hej,

Jeg har desværre fået et problem med min Skoda Octavia 1,9 TDi Elegance fra maj 2002...

Problemet består i, at der periodisk ingen turbo er. Ja, jeg ved selvfølgelig ikke præcis om det ER turboen der er et problem med, men i hvert fald føles det som om at man kører i en bil med 55 HK og ikke i en med 110 HK som den egentlig har.

Hvis jeg accelererer fra 0 KM/t, så fungerer alt rimelig normalt indtil jeg rammer ca. 80-110 KM/t. Når jeg skriver rimelig normalt, er det fordi den kører lidt ujævnt i optrækket - ligesom den varirer lidt i power. Ved de 80-110 KM/t, er det ligesom at hive et stik ud - den går HELT død i accelerationen, og føles alt i alt bare som en gammel lirekasse at køre i - I hvert fald hvad angår power. Jeg kan dårligt presse den over 130 KM/t, og at overhale andre biler, kan jeg glemme alt om!

Hvis jeg slukker bilen og starter den igen, så kan jeg igen accelerere normalt, men selvfølgelig igen kun indtil jeg rammer 80-110 KM/t, så kommer problemet igen.

Så er spørgsmålet bare til alle kloge hoveder: HVAD ER GALT???

Håber i kan hjælpe...

Med venlig hilsen

Lars

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 24-03-10 18:10

Kør på værksted og sæt multistikket i.
For mig lyder det som en styreboksfejl.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 24-03-10 18:43

Jeg ville få kigget den turbo grundigt efter. Hvis den af en eller anden grund har fået slør, eller på anden måde er defekt. I værste fald takker den helt af, og sender MÅSKE olie ind i forbrændingskamrene = totalt motorhavari. Det er set før, og så løber motoren "løbsk" og drikker motorolien (og mister smøreevnen ) med skader på lejer etc. til følge.

Kommentar
Fra : larslauridsen

Dato : 24-03-10 19:46

Har haft den på værksted - Her er man ikke sikker på hvad fejlen er, men VW's computer skriver at trykket har været for højt i maifolden, og derfor lukker turboen ned... Denne fungerer så igen efter at motoren har været standset.

Tidligere har jeg fået skiftet en trykføler der sidder i manifolden, og det var for nøjagtigt samme symptomer - det er ca. 2 år siden... På daværende tidspunkt kom computeren dog med en anden fejludlæsning end nu - nemlig besked om at denne trykføler var defekt.

Sidder der måske en VW mekanikker derude der har oplevet denne fejl før, og kan sige hvad der skal skiftes?

På værkstedet siger man at der er en sansynlighed for at det er turboen der skal skiftes, men dette vil jeg selvfølgelig MEGET gerne undgå, da denne reparation løber op i 8-10.000 kr.

Hvis turboen er defekt, kan man så ikke gøre andet end at skifte den??? Er der nogen der ved noget om evt. steder hvor man kan reparer turbo'en?

Jeg er lidt uforstående for om man blot skal "prøve" at skifte noget så dyrt og så håbe på det bedste... Man må da på en eller anden måde kunne få bekræftet at det virkelig ER den turbo der er defekt inden man giver sig til at skifte i blinde...?

Mvh.

Lars

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 24-03-10 20:00

kunne nu godt lyde som om det er turboen , men så burde det være kommet løbende over en kort periode
har du fået skiftet brændstoffilteret for nyligt , har set de samme symtomer pga. et diselfilter der var fuldt af skidt , så der ikke kom nok igennem når motoren skulle have fuld ration for at arbejde

Kommentar
Fra : rocoolsen

Dato : 24-03-10 20:54

Plejer at være turbo, der sætter sig i de variable vinger. Så kører den fint indtil max turbotryk, hvorefter boks går i nødprogram indtil næste start.

Har dog ikke set det på 1,9 motorer, kun 2,0 Touran/Audi/VW, hvor det sker tit.

Prøv VAG forum.

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 24-03-10 21:54

EGR..... Tjek den også manuelt at den ikke hænger... (Ved så ikke lige om den model er med EGR, men problemet lyder som det... )

Kommentar
Fra : larslauridsen

Dato : 28-03-10 11:43

Hvad er EGR???

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 28-03-10 12:51

Egr ventilen er en ventil som leder noget af udstødningsgassen retur til indsugningen... For at få en renere udstødning....