/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Kørepenge
Fra : mlvj
Vist : 2500 gange
100 point
Dato : 24-03-10 10:05

Hey jeg har været til torskegilde for året 2008. Alt er i skønneste orden på nær
Jeg fået kørepenge fra firmaet til
1.tur til polen i egen bil.
2.møde hos div kunder i egen bil
3.tilkald udenfor min normale arbejdstid

og nu skriver skat så at alt kørsel mellem bopæl og arbejdsplads kan man ikke få kørepenge fra firmaet for men skal derimod benytte normal sats til befordring.( og det er jo en del mindre )
Jeg mener jo at når det er udenfor normal arbejdstid og på tilkald ordning skal jeg have firma kørepenge.

Nogen der kender noget til dette problem.

Mikael

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 24-03-10 10:11

Der står fomodentlig i din kontrakt at du har arbejdstid uden for normal 8-16, så du får kun en normal kørselstakst (befordringsgodtgørelse).
Du får formentlig et løntillæg for at skulle arbejde på skæve tidspunkter.

Man får jo også kun alm. befordring, når man har natarbejde.

Kommentar
Fra : mlvj

Dato : 24-03-10 10:19

ja men nu arbejder jeg jo på fast dag fortrinsvis 37 timer og kører normalt som alle andre frem og tilbage på normalt befordrings fradrag

og bliver jeg så tilkaldt udenfor normal arbejdstid ( tilkald ordning ) er det da kørepenge fra firmaet når jeg benytter egen bil det var det jeg fik at vide af firmaet.

Mikael

Kommentar
Fra : alka

Dato : 25-03-10 06:50

Nu er det jo SKAT der "fortolker" reglerne, så få dem til at dokumentere/vise dig hvor det står henne? I mit tidligere job som assurandør, "sloges" jeg med skattemyndighederne hvert år om fradrag for hjemmekontor, km-penge, udepenge, telefon osv. Hvad jeg har brugt af timer og energi, svarer nok til en hel årsløn for mig - men jeg fik min ret hver gang, selv om det er træls at få nogle sager afgjort i landssaktteretten eller civile søgsmål. Det er ikke engang inden for SKAT, at de altid er enige? Det er ellers samme lovgivning. Jeg har sågar oplevet, at en skatteinspektør sad og forklarede mig - og viste mig andres sager omkring telefon, og dermed brugte andres afgørelser som dokumentetion. jeg bad ham ringe til skatten i Frederikshavn. Jeg kunne forstå på samtalen, at der i den anden ende af røret blev sagt, at hans afgørelser var forkerte, da han svarede, ja men så må vi jo skrive ud til dem, at det er en forkert afgørelse. Jeg fik min ret, men jeg tror IKKE han skrev ud til de andre om, at de fik penge tilbage. Det år fik jeg næsten 50.000 kr. baglænds for udepenge de havde snydt mig for i Hjørring Kommune. Så bare klø´på mlvj!

Kommentar
Fra : mlvj

Dato : 31-03-10 07:41

hey
En lille opdatering på denne.

Min revisor har kikket på sagen og snakket med andre revisorer , og umiddelbart mener de at idet jeg kører fra bopæl til job på en tilkald ordning både i weekend samt udenfor normal arbejdstid, skal de kørepenge man får fra firmaet beskattes, nu har jeg et møde i næste uge om sagen med revisor og firma så koimmer der lige en opdatering igen.

Mikael

Kommentar
Fra : mlvj

Dato : 13-04-10 07:30

kort fortalt har skat oplyst at fra og med er firmabetalte kørepenge skattepligtige, når man ikke har skiftende arbejdssteder.
Så nu har jeg været til møde med firmaet igen og jeg har rejst et erstatningskrav , idet som jeg ser det er blevet lovet skattefri kørepenge, men det er ikke det jeg har fået.
Idet det tydeligt står at det er firmaets pligt at sørge for at lønmodtager er beritigede til skattefri kørepenge.
Det jo gav anledning til en af de større diskutioner med firmaets regnskabschef og direktør, der er ikke træffet beslutning om hvordan der skal ske refusion endnu men vi blev " enige " om at sagen skulle løses internt for jeg ville ikke lade den ligge og bare acceptere at jeg ikke havde fået det jeg var blevet lovet.
Bare en lille orientering jeg har kørt rigtig meget så det er ikke småpenge vi snakker her, så skal der køres en sag på det gør jeg det men håber dog ikke det bliver nødvendigt.

Mikael