/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hjælp jeg skal lave porte...
Fra : hyttealf
Vist : 3428 gange
100 point
Dato : 23-03-10 08:53

Jeg skal lave en port bestående af to lige store "døre" i højden ca. 180-190 cm. Jeg har styr på hvordan portene skal laves, men er i tvivl om følgende to ting:

1) hvilke materialer skal jeg bruge til porten for porten må ikke blive for tung. Den skal males og skal ikke være i alt for rug brædder. Det skal være pænt. (porten skal være mellem indkørsel og gårdhave).

2) hvordan skal porten sættes op ? De to vægge som porten skal sættes op i mellem er af pudsede multiblokke altså ikke mursten. Jeg er bange for at hvis man bare skruer den op vil den i løbet af en uge begynde at hænge...

Håber det er forståeligt.

Mvh
Christian

Kommentar
Fra : transor

Dato : 23-03-10 09:06

Det afhænger jo lidt af hvordan du vil have den til at se ud.

Må den være gennemsigtig, som en gitterport ?

Kommentar
Fra : hyttealf

Dato : 23-03-10 09:08

Arj så formulerede jeg mig ikke klart.. selvom jeg nok ikke tror at de fleste alm. mennesker går i krig med at lave en gitter port.... Den skal være i træ

Chr.

Kommentar
Fra : hyttealf

Dato : 23-03-10 09:09

..... Skrev jo egentlig også at den ikke må være i alt for rug brædder..... det lugter ikke af jern/metal eller lign. vel ???

Chr.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 23-03-10 09:10

Belastningen på blokmurværket kan du fordele ved at sætte en lodret stolpe i hver side som skruet til hver blok. Ved at forbinde med en overligger vil du kunne netsætte belastningen meget mere. Trækkræfterne i siden fra dørenes vægt , bliver så overført til en trykkraft i overliggeren.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 23-03-10 09:12

Nu kan man da sagtens lave gitter af træ. Det kan gøres lettere.

En vandfast krydsfinerplade vil nok være lettere end bræddebeklædning.

Kommentar
Fra : hyttealf

Dato : 23-03-10 09:12

Når du siger en stolpe.... ??? Så må den ikke være for tyk for så ryger en del af "pladsen"... men kan godt følge dig i det, jeg havde selv tænkt tanken, men da jeg syntes at en overligger vil ødelægge synet så gik jeg væk fra den ide igen...

Kommentar
Fra : hyttealf

Dato : 23-03-10 09:13

Det har du sæføli ret i...

Kommentar
Fra : transor

Dato : 23-03-10 09:13

Jeg har en hjemmelavet stålgitterport. Det er ikke svært hvis man er vant rtil at arbejde med stål.

Kommentar
Fra : hyttealf

Dato : 23-03-10 09:19

Hvor tyk vil du mene den stolpe skal være og har du en ide til materiale til brædder ?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 23-03-10 11:51

Jeg kan godt se at overliggeren i mange sammenhænge ikke er køn. Den begrænser også hvor store ting man kan få gennem porten.

brædder vil give ret tunge døre, sammenlignet med de fleste andte materialer.

Dimensioneringen af en stolpe vil adhænge af momentet fra døren. Her er dørbredden en ret afgørende faktor.
Desværre er det jo sådan at stolpens styrke ( mere korrekt modstandsmomentet) øges meget med tykkelsen, hvorimod bredden ikke giver så meget.
Du kunne også bruge et vinkeljern som stolpe. De er stækere og kan derfor være tyndere. Få boret huller til skruer i væg og hængsler og få den malet inden monteringen. Inden maling skal du helst have dem sandblæst og grundet professionelt. Så holer de "evigt" uden rust.

En anden mulighed for at spare plads er at sætte træstolper på siden af muren, så de ikke rager ind i dørhullet. Hængsler skal så formentlig modificeres , hvis døren skal sidde midt i murhullet.