/ Forside/ Teknologi / Internet / Andet internet / Spørgsmål
10  stl_s 3378
TV2 uden TV på PC - skal betale?
Fra : asgersp
Vist : 1952 gange
100 point
Dato : 23-03-10 02:54

Jeg har ikke et TV og derfor heller ikke kabeltv eller andet.
Jeg syntes at det var uinteressant med alle de ekstra kanaler, jeg blev tvunget til at betale for.

Jeg betaler licens og kan fint se DR's programmer gratis på PC.
Jeg skal betale hvis jeg vil se TV2 på min PC.

Kan det være fair?
Betaler jeg ikke til TV2 over licensen?
Eller?

Kommentar
Fra : Luke2000

Dato : 23-03-10 04:16

Har din computer en antenne så du kan opfange signalet for tv2?

Hvis ikke er du afhængig af at en 3 part "gider" at streame tv2 på nettet. Hvis ingen gør det kan du ikke se det, at se tv på internettet er ikke en del af licens-aftalen.

Jeg kan ex. se den på http://yousee.tv/ hvis jeg ønsker, men det er YouSee, ved ikke om det er en mulighed for dig.

Som som svar på dit spørgsmål du betaler for at havde muligheden for at se tv2 på antenne - Om det er fair? Det er vi jo mange der syndes det ikke er, hvis du ikke syndes det så giv på en eller anden måde din mening til kende.

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 100 point
Dato : 23-03-10 06:30

TV2 er kun delvis financieret af licensen så det er ikke urimeligt at de tager penge for nogle programmer, der er også mange gratis muligheder på TV2: http://sputnik.tv2.dk/free/

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 23-03-10 10:01

Du kan jo købe så'n en her, DVB-T TV MODTAGER TIL PC 149,-
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=3767&n=20100

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 23-03-10 10:10

Hmmm om det er fair,...

Du betaler formentlig også til vejnettet, sygehuse, kultur, + 1000 andre ting,
uanset du bruger det eller ej,… er du tilfreds med det,… ?

da TV2, ikke er statsejet som fx DR1, DR2 mm.
er de ikke underlagt samme regler / forpligtelser,

omtrent som viasat kanalerne m.fl.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 23-03-10 17:33

god pointe EA_HS

Kommentar
Fra : tararam

Dato : 23-03-10 21:15

Jeg synes at have hørt at man skal betale licens bare man har et TV eller radio eller PC.
Bare een af tingene. Nye regler.
Hvad hvis man kun har en mobil der kan gå på nettet......ha.

De skal ha penge for alt.

Kommentar
Fra : tararam

Dato : 23-03-10 21:17

Hvis du har et eller flere af disse apparater, skal du betale medielicens:

Tv eller tilsvarende apparat Computer med adgang til internet eller et andet netværk med en download hastighed på 256 Kbit/s eller derover Computer med enhed, for eksempel tv-tuner, som kan modtage tv via radiobølger eller netværk Mobiltelefon med internetadgang PDA'er og andre enheder, der trådløst kan modtage og gengive billedprogrammer og -tjenester Radiolicens

En radio er også dækket af medielicensen, men hvis du udelukkende har radio, skal du kun betale radiolicens.

mere her
http://www.dr.dk/OmDR/Licens/Privat/FAQ_Privat/Alle+licenspligtige+apparater.htm

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-03-10 10:08

..og her kan du læse om begrundelserne for at skulle betale:

http://epn.dk/medier/tv/article1564651.ece

(Der er mere information i de 2 link under selve artiklen.)

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : asgersp

Dato : 26-03-10 04:06

Tak for svaret o.v.n..

Jeg tildeler o.v.n. pointene og jeg kendte ikke det site du henviser til.

Jeg tænkte også på Klaudi, men mig bekendt kan jeg ikke dele pointene på 2 svar.

Jeg vil gerne betale for hvad jeg bruger og synes også at det er godt med fælles byrde eller hvad man skal kalde det.
Det jeg mente var at jeg ikke kan forstå at jeg skal betale for at se TV2 live på PC, når det ellers er gratis, hvis jeg har et TV.
Men jeg kan godt se at hvis jeg kan se TV2 live ved at købe en modtager til 149kr. og det ellers virker, ja...

Men jeg er nu af den mening, at licensen kan være er et problem, nu i disse tider, hvor de kræver at blot jeg har en mobiltelefon med internetadgang, skal jeg betale fuld licens. Jeg tror, at der er mange, bl.a. unge mennesker, der skal betale for noget de ikke er interesseret i eller ville fravælge hvis de havde muligheden. Jeg tænker bl.a. på studerende der er nødt til at have en PC med internetadgang, på grund af deres studie, og som ikke har penge at rutte med.
Det er ligesom om at en lov skal følges uanset konsekvenserne for mange, fordi det er en lov.
Jeg er 59 år og jeg kan huske, da der var rimelighed med tingene og forståelse for den enkelte. Altså at det var mennesket der blev taget hensyn til og ikke at fordi der nu er en lov, så skal den følges, selv om det går ud over andre/mange.
Det er en kedelig tendens, som jeg synes bliver et større og større problem.
Det skal gå så hurtigt og programmer og PC'ere ordner mange ting i dag, men de svigter for nuværende med hensyn til at kunne vise hensyn overfor individet.

Jeg klager ikke for så vidt, jeg har det OK, men det er princippet i det.
Jeg synes, der er mange der kommer i klemme i "systemet" efterhånden.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-03-10 06:29

Selv tak - du er ikke den eneste som synes det er urimeligt at skulle betale licens, bare man har et apparat som muligvis kan modtage TV og radio, der er lige nu forslag fremme om afgift på internettet, det er for at alle skal dele det påståede tab som film og musik pirater tager fra film og musik industrien, det er altså også urimelig
Jow et TV kort virker, det kan du godt købe enten et til indbygning eller et usb TV kort

Kommentar
Fra : asgersp

Dato : 25-09-10 09:37

Det lykkedes mig aldrig at få det til at vlrke