/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Fuge dybde ved vanskuring
Fra : husar
Vist : 2147 gange
100 point
Dato : 22-03-10 22:18

Jeg har en stue som er muret indvendig men i brune sten så stuen er mørk.

Jeg vil godt vandskure den men fuge dybden er 5-8 mm og få steder 1 cm dyb, er der nogen problemer med at vandskure væggene med de fuger ?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-03-10 22:33

Prøv at kikke rundt i dette link, som er beregnet til murere

http://www.mur-tag.dk/index.php?id=100&L=0

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 22-03-10 23:01
Kommentar
Fra : bredker

Dato : 23-03-10 05:24

det eneste problem er at det er lidt svære at styre for ikke øvede at styre til et pænt resultat
ellers er der ikke noget problem i det

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 23-03-10 12:02

Hej husar.
Nej, det er der ikke noget problem i - hele ideen med en vandskuring er jo i grunden at udfylde ujævnhederne i stenene og fugerne.
Du kan med fordel starte med at fylde dine fuger ud med den pudsemørtel du bruger til din vandskuring - det gøres nemmest ved at have lidt mørtel på et pudsebrædt og så holde det vinkelret ind mod væggen imens du med den anden hånd og en murerske presser mørtel ind i fugerne - i samme arbejdsgang trækker du et tyndt lag puds på hele væggen med et stort pudsebræt evt. et stålbrædt.
Du skal bruge en finkornet mørtel og kun trække et ganske tyndt lag på.
Husk iøvrigt at forvande din væg ganske grundigt før du begynder arbejdet -
Når hele væggen så er nogenlunde ensartet dækket af mørtel færdigskurer du med en glat mursten som har ligget i vand og jævnligt dyppes under afskuringen - du kan også anvende et filsebrædt - det færdige resultat ser næsten ens ud, med den våde sten kaldes det vandskuring, mens det kaldes filtsning hvis du bruger et filtbeklædt lille pudsebræt.
held og lykke med projektet
Bennymanden

Kommentar
Fra : husar

Dato : 23-03-10 19:21

Så længe det ikke er nogen problem som at det ikke kan holde eller synker meget skal jeg nok filtse væggen da jeg har prøvet det før men bare ikke med så dybe fuger.

Ekstra spørgsmål.... mine mursten er rustikke og jeg vil gerne have fjernet de hakker og kanter de har inden jeg filser, jeg ved godt at filtsningen tager det men det er lige i overkanten.

Har i en måde og fjerne dem på uden for meget svineri som ved en vinkelsliber.