/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Bankelyde fra dieselmotor
Fra : jacoblauvring
Vist : 4758 gange
100 point
Dato : 22-03-10 13:25

Hej
Jeg har en transporter fra 98, det er en 2,4D
For en måned siden da jeg var ude og køre, begyndte den pludselig at banke fra motoren. Jeg havde kørt ca en halv times tid. Den mistede ikke kraft, jeg troede måske der manglede olie og fyldte lidt ekstra på, men det ændrede ikke noget. Jeg kørte videre hjem og dagen efter da jeg startede den var det der stadig. Jeg har ikke kørt i den siden, da det har været for koldt at stå og rode med, men vil nu gerne have den lavet hurtigst muligt, er der nogen der har nogle ideer til hvad jeg kan prøve?
Mvh
Jacob

Kommentar
Fra : jacoblauvring

Dato : 22-03-10 13:26

Jeg kan forresten lige tilføje, at det er ikke som om at bilen har mistet noget kraft, den banker bare slemt.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-03-10 13:43

Manden siger at det lyder som et stempel der "vælter" det er noget der kræver et værkstedsbesøg

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 22-03-10 13:48

Hvis du er heldig, -så kunne det bare være en dyse der hang/dryppede.
Men ja, -lad et værksted høre på den.

Kommentar
Fra : jacoblauvring

Dato : 22-03-10 13:53

Hm, det lyder dyrt...

Kommentar
Fra : johnadler01

Dato : 22-03-10 13:55

du kan sikkert få svar på dine spørgsmål på www.caravelle.dk der er en masse nørder der inde der ikke laver andet
hilsen johnaler

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-03-10 14:31

Du kan selvfølgelig håbe på en dyse der drypper, det lyder som en meget "metallisk, hård lyd".

Men en motor der banker og ikke taber kraft, det lyder sgu ikke særlig opmuntrende.

Det gør det heller ikke, at du blot fortsatte med at køre bilen hjem, og at du troede den måske bare manglede olie og hældte noget på.

Mit gæt er noget med en bil der har kørt mange kilometer, en bil der bruger olie, en motor der bare hældes lidt olie i på slump en gang imellem...måske ikke passet med olie- og filterskift for hver ca 10000 km som sådan en skal o.s.v.....

Hvad du kan prøve, det afhænger helt af dine kundskaber indenfor motorreparation.

Få tjekket dyserne først og fremmest, når du så har konstateret, at de ikke fejler noget.....så finder du ud af, om problemet skyldes helt vilde koksaflejringer på toppen af stemplerne...

Men, jeg tror desværre du skal tænke i lejer.. Krumtaplejer, plejlstangslejer.
Problemer med stempler, knast eller ventiler/topstykke vil i 99,9 % af tilfældene medføre tab af motorkræfter/udsæt på en cylinder.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 22-03-10 14:57

En utæt udstødning,.. især omkring manifolden,.. men også længere ude i systemet,
Kan lyde uhyggelig 'dyrt',
men så 'heldig' er du vel ikke,

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 22-03-10 18:31

Jeg hælder også til den teori, at et eller flere lejer har "tabt pusten" i kampen med måske manglende smøreevne. Jeg ville starte med et olieskift komplet med filter, hvor du aftapper ned i noget helt rent. Kig grundigt efter små metalstykker i olien. Så ved du med nogenlunde sikkerhed, om det kræver en total adskillelse og evt. renovering. Hvis det er f.eks. et plejlleje, vil motoren før eller siden "stå af", da en plejlstang farer op og ned, og udsættes for enorme påvirkninger, og i værste fald knækker den.
Resultatet er som regel, at mindst et af stemplerne får en meget utilsigtet placering, i reglen udenfor blokken.

Kommentar
Fra : jacoblauvring

Dato : 22-03-10 18:42

>Mit gæt er noget med en bil der har kørt mange kilometer, en bil der bruger olie, en motor der bare >hældes lidt olie i på slump en gang imellem...måske ikke passet med olie- og filterskift for hver ca >10000 km som sådan en skal o.s.v.....
Det lyder som min gamle transporter, den har nu kørt over 450.000 og kører som en drøm

Den "nye" her har kun kørt 140000 og jeg har kun kørt de 25 af dem. Der bliver hældt olie på jævnligt, det var en kammerat jeg havde med i bilen der foreslog det, og man prøver jo det lette først
indtil jeg købte den har den passet alle eftersyn... men måske har jeg bare været uheldig.
Men jeg vil da prøve at tjekke dyserne først og så gå videre der fra...

Kommentar
Fra : Kentvester

Dato : 22-03-10 19:12

Hmmm.

Prøv lige at kontoller arme til vacumpumpen, de har en sygdom med at de bliver slidt runde og så banker den fælt.
Har fjernet bankelyde flere gange ved at skift den arm.

Kommentar
Fra : vvdriver

Dato : 23-03-10 08:55

Citat
Prøv lige at kontoller arme til vacumpumpen, de har en sygdom med at de bliver slidt runde og så banker den fælt.
Har fjernet bankelyde flere gange ved at skift den arm.

Hvor findes vacumpumpen på en 2,4 D
vvdriver

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 23-03-10 22:17

Ja jeg ville nok lige se om ikke pumpen skulle ske at ha flyttet sig en lile smule... Og det er ikke noget du selv ka gøre(ihvertfald ikke med din ekspertise )

Kommentar
Fra : muldvarp1

Dato : 27-03-10 01:05

Tandremmen hoppet en tand ??????