/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
indmuring af indmuriing dåser.
Fra : casper0606
Vist : 8362 gange
25 point
Dato : 18-03-10 20:04

Hej alle.

Jeg har rillefræst til kabler og indmuringsdåser, men hvad og hvordan skal jeg udføre murer arbejdet herfra.... der er tale om en murstensvæg.

Casper

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-03-10 20:20

Du fylder bare op med en mørtel-cement blanding....

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-03-10 20:24

Sådan gør jeg.

Jeg fixerer dåserne med søm ude i kanthullerne og så skal de mures fast med
grus og cement 1 cement til 3 (murer)grus

Sæt dem lodret og i plan med færdig væg.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 18-03-10 20:41

I min læretid klisterede vi dem i med gips.

Og når de så sad fast, dækkede muren riller med en blandig af cement - og sandmørtel.

vh Ben

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 18-03-10 20:43

Men der er jo altid en god idee af aftale dette med den Aut - EL-instalatør der skal lægge navn til arbejdet...

vh Ben

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 18-03-10 21:06

Jeg gør det på en hel anden måde. Jeg ELSKER PU skum fugemasse og når jeg sætter indmurings dåser fast får de lige et lille pust PU skum i huller, jeg fikserer dåsen og venter en time. Den sidder nu u rokkelig fats. Efterfølgende er det let at fjerene det overflødige skum og pudse efter med mørtel og cement. Mørtel:cement blanding i 7:1.

Den med søm og o.lign har jeg ikke tålmodighed til. Det tager alt for lang tid. Men husk de skal sidde lige og plan med mur som Eyvind siger

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 18-03-10 21:33

Hej Casper.
Tja. Eyvinds metode (gammeldags, men GOD) søm dine dåser fast 2-3-4 steder i hullerne med nogle galv. søm og sørg for at de sidder lige og at forkanten flugter med væggen.
Bagefter kan riller og huller omkring dåserne fyldes ud med ganske alm. pudsemørtel, og væggen pudses op på normal vis - så er der bagefter ingen problemer med at montere kontakter og afbrydere, og din væg bliver fin og jævn til videre forarbejdning - spartling og glasvæv eller tapet...
bare i gang
held og lykke med projektet
mvh
Bennymanden

Accepteret svar
Fra : HansELund

Modtaget 25 point
Dato : 18-03-10 22:53

Ja og jeg er uddannet elektriker, vel at mærke dengang hvor man ikke kunne drømme om at mure kabler inde i en væg. Hvis noget skal mures inde,, må det være rør, hvori der er trukket ledninger.

Venlig hilsen

Hansemand tidl kgl elektriker

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-03-10 08:52

Ej mørtel til indmuring..................................grus og cement.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 19-03-10 09:32

og pu-skum må man ikke bruge. det kræver kursus fordi det er ekstremt kræftfremkaldende

Godkendelse af svar
Fra : casper0606

Dato : 12-04-10 20:35

Tak for svaret HansELund.