/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Rensning af stuk
Fra : casper0606
Vist : 7756 gange
100 point
Dato : 18-03-10 20:01

Jeg er igang med istandsætte en lejlighed, og der er en hel del stuk...

Hvis det bare var en almindelig type ville jeg nok bare banke den ned og sætte nyt op, men det er en ret fin stuk som nok er bavaringsværdig....

Hvordan afrenser man det nemmest, jeg har kigget på nettet og fundet diverse vejledninger, jeg efterspørger om der er nogle der har konkrete erfaringer?

Hvor lang tid kan jeg forvente at det tager?

på forhånd tak

Casper

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 18-03-10 20:10

Jeg ville forsøge på et lille omåde med brunsæbe.... smøre det på dække det med husholdnings film og lade det trække et døgnstid.

Dagen efter ville jeg skrabe balingen af. Skulle behandlingen får for barsk, er skaden begrænset og du kan sætte trække tiden lidt ned.

Det er jo kun de yderste lag maning du skal have fjernet, selve gips bunden, skal jo ikke ødelægges.

vh Ben

Kommentar
Fra : droslerne

Dato : 18-03-10 21:00

Hej Jeg har lige læst det her.

Hvis De selv går i gang med afrensning af gammel stuk, er et godt, gammelt råd at bruge tapetklister.

* Bland en god tyk grød af tapetklister, og læg et tykt lag på stukken. Dæk den til med folie i 24 timer, og fjern derefter tapetklister med en børste.
* Børsten må ikke være så hård, at den laver mærker i stukken.
* Brug ikke skarpe redskaber, der kan beskadige stukken.
* Brug forsigtigt en skalpel til de sidste rester af maling.

Accepteret svar
Fra : McBobo

Modtaget 100 point
Dato : 18-03-10 21:29

Her er der måske et links der kan hjælpe på dit problem....

http://www.bygningsbevaring.dk/files/anvisninger/ANVstuklofter.pdf

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-03-10 22:35

Jeg kender en der gjorde sådan

Afrensning af stuk med havregrød:
Hvis stukken er kalket kan kalken vaskes af med vand (brug en blød børste)
Hvis stukken er kalket og derefter malet (sådan er det oftest) kan den renses effektivt på følgende måde:
Lav en portion tyk og varm havregrød. Smør stukken grundigt ind i den varme havregrød og dæk den til med husholdningsfilm til dagen efter. Fjern havregrøden – malingen følger med af. Vask stukken med en blød børste og vand, for at få kalken af.
Husk at behandle stukken med et vandskademiddel, ellers vil skjolderne trænge gennem malingen, når den er blevet malet igen.
Lav evt. en prøve på en halv meter, hvis det ikke er sikkert at der er kalk under malingen. Hvis der ikke er kalk under, kan det være svært at få havregrøden af.

Taget herfra http://www.byggeri.dk/debat/forum_search.asp?page=2&sord=stuk

Citat
Hvor lang tid kan jeg forvente at det tager?

Det tager meget lang tid, både fordi du skal smører på og fjerne igen (uanset hvilken metode) og så er det en pokkers dum arbejdsstilling -- men et flot resultat

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 19-03-10 01:14

Husk hvis det er limfarve der er på stukken, skal den vaskes godt ned efter endt behandling/afrensning (grundrens/ren vand)... Herefter skal den have lov til at tørrer igennem natten over (tør). Derefter skal du behandles den med en special limfarvegrunder (spørg farvehandleren) og isoleret stukken med en spærrende iso/plastmaling, da der nok er stor sandsynlighed for at der kan forkomne gennemslag gennem stukken.... Og angående maling af stukken vil det nemmeste og flottedes resultat være at bruge en radiatorsprøjte til formålet, da det er svært at få penslen ind i alle kroge og hjørner. Det tager 15 min at sprøjte stukken i forhold til at bruge en halv dag med pensle..
"Husk at tynde malingen lidt op ingen påføring med sprøjte"

Det kan være du kan leje en radiatorsprøjte i den lokale farvehandleren eller også kan den købes i byggemarked eller farvehandleren (ca pris fra 300.kr/600.kr
http://www.linolie123.dk/shop/wagner-airless-sproejtepistol-7142p.html

Inden brug af sprøjte skal du huske at dække godt af. Gulv ,vinduer m.m.

Og....Ja, det er et stort arbejde (tidskrævende), hvis resultatet skal være i top...

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-03-10 09:51

Både droslerne og Nordsted1 har ret:

1.) Tapetklister

..eller:

2.) Havregrød

Jeg har benyttet begge metoder med held.

Det skal tørre et døgn. Fjern 'blandingen' med en blød tandbørste og vask efter med lunkent vand og en hvidtekost.

Jeps... det tager 'evigheder', men resultatet bli'r flot

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : casper0606

Dato : 12-04-10 20:33

Så er vi godt igang....

Det der virker for os er....

Rids dybt, godt tykt lag med tapet klister så falder plastikmalngen ned af sig selv....

Limfarven fjernes med vand fra havesprøjte og børste.

tak for alle indlæg

Godkendelse af svar
Fra : casper0606

Dato : 12-04-10 20:34

Tak for svaret McBobo.

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 12-04-10 22:14

Selv tak.... God arbejdsløst!!