/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Så brød helvede løs.
Fra : vedikkealt
Vist : 747 gange
100 point
Dato : 18-03-10 19:29

Jeg har en kollega som kom grimt til skade med sit ben under en ski ferie, og i dag forlød det at han skulle være i gips mindst en 3 ugers tid endnu.

Og så "kom jeg til" at sige, jeg som er ryger og har et BMI tal udenfor scalaen, som slutter ved 40 %....Hvor er det heldigt for ham, at hans længere tids fraværd ikke skyldes noget med rygning eller overvægt, for så havde det helt sikkert ikke skortet på alle de dårlige kommentarer der nu kendes om, at det er selvvalgt at ryge og være såkaldt overvægtig, og at jeg NU skulle tage mig alvorligt sammen

Min kollega havde jo også selv valgt at tage på skiferie...og så er det jo helt legalt, at komme til skade, sammen med de ca. 49.999 andre der også kommer til skade hvert år.

Hvor er forskellen...?

PS. Og hold da kæft en sviner jeg fik....for det kunne da overhovedet ikke sammenlignes, selv om jeg stadig ikke kan se forskellen på om det er selvvalgt det ene eller andet man kommer til skade med.

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 18-03-10 19:45

din kommentar var i orden, hvis han tidligere havde kommenteret din rygning og vægt, men hvis han aldrig har generet dig med kommentarer, er det ikke iorden.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 18-03-10 19:47

Jeg vil give dig ret. Om jeg får en skade af rygning eller jeg tager et par ski på og falder og får brækket ben. Det er selvforskyldt begge dele.

Hvis jeg går på gaden og der falder tagsten ned og giver min et brækket ben. Det er ikke selvforskyldt.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 18-03-10 19:50

Det ved jeg nu ikke rigtigt....

Det er trættende vedholdende at høre om alle sundhedsapostlene. Det kunne være ret sjovt hvis man også førte lidt statistik over hvad ski-skader, fodboldsskader og den slags kostede sundhedsvæsnet og virksomhederne. Der er altid fokus på de fede og rygerne.

Lidt lig færdselsdrengene. Man har altid kun koncentreret sig om fart, seler og sprut. Nu er man laaaaangt om længe ved at fatte at debil-telefonerne koster liv. Læs bare avisen. Den ene efter den anden der uforklarligt har skiftet vognbane og knaldet ind i andre.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 18-03-10 20:03

Meget var klaret hvis alle var gode til at tage var på os selv - og ikke bruge de andre som skydeskive...

Hvis man ønsker sig et sundt og behageligt liv, ved de fleste hvad der skal til...

Men det er jo altid dejligt, at finde andres fejl og bruge andre som undskyldning fordi vi ikke selv kan tage ansvar for vores eget liv...

Men det føles også bedst at løse andres problemer...

vh ben

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 18-03-10 20:46

Rygerne har staten jo 3 mia i overskud på hvert år, selv om vi - i den tid vi lever "belaster" sundhedssystemet, og dertil statens sparede pension....

Så der er ikke en kæft at komme efter...

Og stiller man på et Apotek - med kriller eller andre gener i halsen...

Ryger du, er det helt p.g.a., rygningen...

Ryger du ikke, er det sikkert bare en virus...

Parole....

Os rygere kan ikke blive ramt af en virus...

# 3773

Bliver der lavet sådan en statistik, vil den helt sikkert vise, at os rygere der trods alt kommer en ordentlig slat penge i Statskassen, i modsætning til f.eks., ski turister der bare kommer hjem og lader os betale...

Men som vinden blæser lige nu, er det nok ikke sådan en statistik der ser dagens lys lige med det samme...

Accepteret svar
Fra : granner01

Modtaget 100 point
Dato : 18-03-10 21:27

Ja og alkoholikere får behandling og narkomaner får behandling, det er ikke deres skyld. Forbandet dobbeltmoral. Vi har da ikke hældt alkoholen ned i halsen på dem og vi har ikke stukket en nål i narkomanen. Men der er forskel på folk i lille Danmark.

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 18-03-10 21:55

# granner01

Ja...moral er godt...dobbelt moral er dobbelt så godt....

Og alkohol trækker en laaaang række af smadrede familier med sig...

Men hvis det blev forbudt...så havde behandlings Danmark ikke meget tilbage at leve af...

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 18-03-10 22:18

Indstillingen til befolkningens helbred er blevet ligeså fanatisk, som indstillingen til befolkningens penge...

Utroligt mange glemmer bare, at helbredet handler om det psykiske, såvel som det fysiske!

Og er der noget, der er meget oppe i tiden, så er det at pille tingene ud af sammenhængen og finde nogle syndebukke, så man selv kan (mis)-bruge alle goderne, som alle er med til at betale

Kommentar
Fra : Asbjørn2

Dato : 18-03-10 23:52

Og stiller man på et Apotek - med kriller eller andre gener i halsen...

Ryger du, er det helt p.g.a., rygningen...

Ryger du ikke, er det sikkert bare en virus...

Parole....

Det er ihvertfald ikke fordi man går med våde fødder

Det er heller ikke fordi man går uden halstørklæde (halstørklæde er IKKE smart)

Det er ikke fordi man har tyndt tøj på (varmt tøj- IKKE smart)

I det hele taget er det skolens skyld, samfundets skyld, lægens skyld, så hjælp LIGE MIG, og det hurtigt, for jeg er uskyldig i ALT, men tag endelig bare recurserne fra rygerne eller hvem fanden man NU kan tage dem fra.

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 19-03-10 07:21

Ja... Asbjørn .... det er ihvertfald kun rygerne der bliver offentligt irettesat....

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 19-03-10 08:27

Og hvor sundt er det at spise/drikke sødemidler??? foruden alle de andre tilsætningsstoffer...

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 19-03-10 09:37

Citat
Utroligt mange glemmer bare, at helbredet handler om det psykiske, såvel som det fysiske!

Hvor er vi dog enige. Vi har et forskruet samfund hvor al ting går så stærkt. Vi taber nogle i farten, nogle kalder dem de skæve eksistenter.

Er det en sund måde vores samfund udvikler sig på?

Kommentar
Fra : Christa.N

Dato : 19-03-10 11:45

Citat
jeg stadig ikke kan se forskellen på om det er selvvalgt det ene eller andet man kommer til skade med.

En væsentlig forskel: et brækket ben = gips i 7-8 uger, derefter frisk
overvægtig ryger: absolut ikke frisk = derefter (stadig ikke frisk) måske hele livet

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 19-03-10 15:46

Hej
Ok. Når man tager på skiferie risikerer man at komme til skade.
Når man æder og ryger risikerer man at blive fed og syg.
Nu er de fleste vel heller ikke frivilligt "fede og syge". Men det er trods alt en tilstand man selv i nogen grad er ude om, ligesom det brækkede ben.
Men tilstandens varigheder ligesom til at overse med det brækkede ben.
Hilsen Ingelein

Godkendelse af svar
Fra : vedikkealt

Dato : 03-04-10 21:25

Tak for svaret granner01.

Ja det må siges, ret meget forskel.

Vi har alletiders arbejdsdreng på mit arbejde fra Somalia, og vi tager af og til en snak om livets genvordigheder, knægten er 14 år.

Jeg fortalte ham så en dag, at han uden konsekvenser kunne kalde mig som ryger de værste gloser, uden nogen greb ind overfor det, men hvis jeg tog til genmæle, så var han langt bedre dækket ind under diverse racisme paragraffer... Hvortil han svarede...

Det er da mærkeligt uretfærdigt....

...vedikkealt

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 03-04-10 21:32

Det kunne være man skulle afskaffe racisme paragraffen...

Det kunne være en start på mere ligestilling.

vh Ben

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 03-04-10 22:02

Ny international Kampdag 1. maj 2010:

Ligestilling mellem mennesker i samme land.............

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 03-04-10 22:16

Selv tak du.

Kommentar
Fra : Gasmanden2

Dato : 14-07-11 17:22

Jeg havde en ansat der brækkede foden i en fodboldskamp, til en polteraften.

6 uger i gibs.

Kollegaerne fik x-tra travlt i perioden.

Pisse lorte system. Det havde været rimeligt han selv betalte sygedagene, evt. brugte sin ferie på det. Alternertiv tegnede en forsikring, der dækker sådanne "private skader"

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 14-07-11 21:47

Alkohol og narkomani skyldes oftest problemer i psyken. De folk er bare ude på gaden - det er de fleste psykiske syge ikke.

Og så kan man nemmere få øje på et gipsben end en depression.