/ Forside/ Karriere / Erhverv / Udlejning / Spørgsmål
10  katekismus 460
Jeg har et spørsmål?
Fra : kissanO1
Vist : 1347 gange
200 point
Dato : 16-03-10 16:48

Vi bor i en lejlighed som fra starten er blevet forsømt,både inde og ude af udlejer.(boet her2 år)
Nu er den gået på tvangsauktion og er overtaget af en advocatfirma.
Der er 6 lejligheder på stueplan hvoraf 3 er fraflyttet og 2 mere som snart har fået nok.
Hvad gør man når huslejen er rimeligt stor,og det hele ligner
Kan jeg lade være med at betale husleje indtil det hele er ordnet både inde og ude?
Nogen der har været ude for nor lignede????????
Mvh
Kissan

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 16-03-10 16:49

Du tager kontakt til Lejernes LO

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 16-03-10 16:57

hvis ikke du betaler leje, bliver du smidt ud for at have misligholdt kontrakten. det bedste er måske at finde noget andet at bo i.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-03-10 16:59

Betaler du for meget i husleje?
Forbrug
Inden du underskriver en lejeaftale
Udregn den årlige kvm pris
Klag til Huslejenævnet
En rimelig husleje - hvad er det?
Du har intet at frygteUdbuddet er ofte ikke noget at råbe hurra over - og når man endelig finder noget som lyder interessant, falder blikket på huslejen. Så er det åndenøden indfinder sig - og spørgsmål som "jamen, hvordan får jeg så råd til mad?", trænger sig på. I større studie byer som Århus og København koster en 50 kvm stor lejlighed i nogle tilfælde gerne helt op til 7000,- om måneden. Og da udbuddet er lille - kan udlejerne sagtens leje det ud til den pris.

Inden du underskriver en lejeaftale

Skal du netop til, eller har planer om at indgå en aftale med en udlejer i den nærmeste fremtid, skal du være opmærksom på et par detaljer inden du skriver under og betaler. Der er nemlig en hel del faldgruber som kan undgås hvis man er opmærksom.

Betal aldrig kontante beløb efter en fremvisning. Vent til du har fået en lejekontrakt i hånden. Få tjekket lejekontrakten.
Hvis du er i tvivl om, hvem der ejer den bolig, du er ved at leje, så tjek ejerforholdet på tinglysningskontoret eller hos den kommune (ejendomsskattekontoret), lejligheden ligger i. Du kan også gå ind på vurdering.netborger.dk Her vil du i de fleste tilfælde kunne se hvem der er opført som ejer af ejendommen. Men er du i tvivl så er tinglysningskontoret vejen frem.
Hvis du er ved at fremleje en lejebolig eller andelsbolig, så spørg efter en skriftlig tilladelse til fremlejen fra enten andelsboligforeningen eller den, der ejer ejendommen.
Læg mærke til, om der står andre navne på døren. Tjek også om navnet i opgangen er det samme som på døren.
Tal evt. med naboerne i opgangen.
Brug din sunde fornuft - og hav is i maven!
Husk! En mundtlig aftale er lige så juridisk bindene som en skriftlig aftale. Men få alligevel altid alting på skrift. Så er du sikker.
Er du i tvivl så kontakt den lokale afdeling af Lejernes LO. De kræver at du er medlem for at yde hjælp - men pengene for et medlemskab kan være givet godt ud.Udregn den årlige kvm pris

Når du så har fået din lejlighed - og du er faldet til rette i din lejede eller fremlejede lejlighed. Kan du undersøge, om den leje du betaler, nu også er i orden. Betaler du f.eks. 7000,- for en 50 kvm stor lejlighed med bad i kælderen - kan du betale for meget.

En husleje vurderes ud fra hvor meget man betaler pr. kvm om året. Det vil sige, hvis du betaler 7000,- om måneden for en 50 kvm stor lejlighed - svarer det til en årlig kvm pris på 1680,-. Den udregnes nemt ved at tage den samlede årlige leje (12 x månedlig husleje uden varmebidrag og lignende) og dividere beløbet med lejlighedens areal.

I eksemplet med lejligheden til 7000,- om måneden ser regnestykket således ud:

12 mdr. x 7000,- / 50 kvm = 1680,-/kvm

Om dette er for meget eller rimeligt afhænger af lejlighedens stand og udstyr. Det vil sige, hvornår er lejligheden sidst blevet renoveret og hvilke faciliteter hører der til lejemålet. Er det f.eks. muligt at vaske tøj i kælderen og er der køkken og bad.

Klag til Huslejenævnet

Selvom man ved alle disse ting, kan det alligevel være svært at vurdere om lejen er rimelig. Heldigvis har de fleste byer i Danmark et huslejenævn. For et beskedent beløb kan man få huslejenævnet til vurdere sin husleje, hvis man mener at betale for meget.

I den forbindelse er det vigtigt at understrege, at udlejeren IKKE kan smide dig ud hvis du klager over huslejen til huslejenævnet. Det spiller heller ingen rolle at du 'kun' bor til fremleje. Så længe din lejekontrakt er på plads har du intet at frygte ved at gå til huslejenævnet.

Men du skal selvfølgelig være opmærksom på, at din udlejer bliver informeret om at du har klaget.

En rimelig husleje - hvad er det?

Man kan ikke sige at der findes en generel pris for hvor meget den årlige kvm pris må være. Det afhænger af hvor godt istandsat din lejlighed er.

Huslejenævnet fastsætter sjældent lejer til under 500,- pr. kvm om året, da de fleste lejligheder har en rimelig standart. Det normale er efterhånden, at huslejenævnet godkender huslejer op til 900,- pr kvm om året for mest moderniserede lejligheder.

Sammenholder vi nu det med eksemplet på den 50 kvm store lejlighed til 7000,- om måneden, svarede det altså til en årlig husleje på 1680,- pr. kvm. Altså langt over hvad huslejenævnet normalt godtager for de mest moderniserede. Der vil derfor være gode chancer for at dette lejemål får en væsentlig husleje nedsættelse. I mange tilfælde med tilbagevirkende kraft.

Du skal dog være opmærksom på, at man som lejer kan blive afskåret fra at kræve husleje tilbagebetalt hvis man først anlægger sag mere end et år efter at lejen eller lejeforhøjelsen første gang skulle betales. Det kan lyde lidt kompliceret - men det er det faktisk ikke.

Vurder din kontrakt Lejernes LO
Men inden du nu jubler, danser og løber ned til huslejenævnet i din kommune - så kan det igen anbefales, at du får Lejernes LO til at vurdere din kontrakt først. Der er tale om et område med en del særregler, undtagelser og lokale forhold. Så det er svært at sige noget 100 % generelt om hvad en rimelig husleje er, der hvor du bor til leje.

Din udlejer kan anke huslejenævnets afgørelse til boligretten. Det samme kan du som lejer, hvis du ikke er tilfreds med nævnets afgørelse.

Du har intet at frygte

Du skal være opmærksom på at en udlejer i de fleste tilfælde 'bare' vil have sine udgifter dækket ind med den leje du betaler. Derfor behøver det ikke være af ond vilje eller af griskhed, at vedkommende har sat huslejen højt.

Nogle udlejere tror nemlig fejlagtigt, at de automatisk kan opkræve en høj husleje bare fordi lejligheden har været dyr at købe. Men sådan hænger det ikke sammen.

Husk, at du som lejer har en del rettigheder.

Herfra http://www.dr.dk/Forbrug/Artikler/Rettigheder/20051206180451.htm

Hvis du bruger huslejenævnet koster det ca 120 kr at få hjælp... Lejernes Landsorganisation ca 700 kr

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-03-10 17:00

Bortset fra ovenstående,

Citat
Hvad gør man når huslejen er rimeligt stor,og det hele ligner

Så har du nok været i en nødsituation, siden du i sin tid accepterede lejligheden?

Kommentar
Fra : kissanO1

Dato : 16-03-10 17:38

Ja,jeg var i en nødsitiation dengang,men ejendommen her (lejligheder)er sat på tvangsauktion
og det er det som jeg vil have lidt mere at vide om(mine rettigheder)
Ikke kvm,eller husleje,
Det er hundekold(radiatoren går i udu,ogsa hos nabo,det vil sige,ingen varme)
Ikke isoleret oke!
Mangler nyt køleskab
Stikkontakter hænger ude af vægen
+ mange andre små/større synder.
Tja
Mvh
Kissan

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-03-10 18:21

Så må du næsten kunne bruge dette spørgsmål... det koster 10 point

http://www.kandu.dk/spg145759.aspx

Men der stod at man ville have et års opsigelse, men prøv at nærlæse tråden, eller ring til enten LLO eller huslejenævnet, de må kunne hjælpe med et svar

Kommentar
Fra : kissanO1

Dato : 16-03-10 19:31

Et års opsigelse lyder godt,men kan det være rigtigt at advokaten er ligeglad??

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-03-10 21:00

Citat
Et års opsigelse lyder godt

Du kan slet ikke siges op

UANSET hvem der køber ejendommen og hvor tit den skifter ejer, gælder den lejekontrakt der allerede foreligger...

Selv hvis ejendommen skal nedrives kan du KUN fjernes ved at ejer skaffer dig noget tilsvarende...

ENESTE undtagelse er hvis EJER SELV vil bebo PRÆCIS din lejlighed kan du opsiges ved ejerskifte - og der er det et år.

Jeg tror du har misforstået noget med hensyn til en advokat skulle have købt ejendommen, hvad skulle han dog på det område.....

Mon ikke han bare representerer nuværende ejer

ER den solgt på tvang eller er den bare sat til tvang ?????

Men som sagt - din lejekontrakt GÆLDER uanset hvor tit den skifter ejere....

Kommentar
Fra : kissanO1

Dato : 16-03-10 23:23

Selfølgelig har advokaten ikke købt denne rønne,tror sikkert han har noget bedre at bo i
Den er sat til tvang 2 gange,og der sker ikke noget,Og der er ingen ejer på dette tidspunkt.
Kan en ADVOKAT VÆRE LIGEGLAD ????
Men jeg prøver jeres forslag,og tak for det,så må jeg se om jeg ender på gaden
Mvh
Kissan
(sender point senere)

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 200 point
Dato : 16-03-10 23:25

Citat
så må jeg se om jeg ender på gaden

Rolig nu, du ender ikke på gaden

For øvrigt er advokaten ligeglad, det er jo ikke hans ejendom

Godkendelse af svar
Fra : kissanO1

Dato : 16-03-10 23:40

Tak for svaret Nordsted1.
Hejsa Nordsted1.
Du har jo ALTID et svar,og tak for det.
Tak til jer allesammen,så må jeg jo se om jeg ender i rendestenen
Mvh
KISSAN

Kommentar
Fra : kissanO1

Dato : 17-03-10 16:13

Jeg glemte lige at sigeat lejlighederne først blev sat på tvang,og bagefter erklæret konkurs,
Hvor ligger forskellen???
Mvh
Kirsten

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-03-10 16:18

Man går på tvang når man er konkurs, for så kan man ikke betale sin termin... der ingen forskel i forholdt til dit lejemål

Kommentar
Fra : kissanO1

Dato : 17-03-10 17:36

Tak Nortsted1
Jeg sender lige nogen flere point